fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

האופוזיציונרית מהקואליציה

שנים שליאורה אמיתי, מנהלת הקואליציה לבריאות הציבור ואל"ס אזרחים למען סביבה, נאבקת למען חשיפת מידע ושקיפות בכל מה שנוגע לתעשייה באזור מפרץ חיפה. עכשיו היא מזהירה מפני האדישות והזיהום הסביבתי, קוראת לתושבי האזור לצאת ולהפגין למען בריאותם ומבהירה: "אני לא מובילת מאבק, אני רק עוזרת לאנשים להתעורר. הנה זה מתגשם"
ליאורה אמיתי (צילום: אושרי כהן)
ליאורה אמיתי (צילום: אושרי כהן)

שיעור תחלואת הסרטן באזור הקריות, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מעידים על עלייה ניכרת: 40% יותר מהממוצע הארצי חולות בסרטן באזור נשר, בקרית מוצקין -30% יותר מהממוצע הארצי, ובקרית ביאליק 22% יותר מהממוצע הארצי. לזאת יש להוסיף את הריחות, הפיח ובכלל הזיהום מסביב. לנוכח הבעיות באזור הוקמה בשנת 2001 הקואליציה לבריאות הציבור בחיפה והצפון. היא הוקמה על ידי ארגונים סביבתיים מתוך צורך בגוף מקצועי שיעסוק בקשר בין סביבה ובריאות ויפעל למען בריאות הציבור. זאת לאחר שהפעיל הוותיק ג'יימס קריקון ז"ל גילה שקיים דוח על מיפוי מחלות סרטן בארץ וכי משרד הבריאות מסתיר אותו.

בשנת 2005 הפכה הקואליציה, שבראשה עומדת ליאורה אמיתי, לעמותה עצמאית שבה האזרחים נלחמים על חופש המידע, בקשר בין רמת הזיהום ותחלואי הציבור. עד היום מנהלים הארגונים הירוקים שקמו גם אחר כך את המלחמה הכי יקרה וקשה: המלחמה על המידע שמוסתר מהציבור. קרב קשה על מה שאמור להיות נגיש לכלל הציבור, על ההכרח בשקיפות מוחלטת. לצד כל אלו, ישנן הסוגיות של העתקת מפעלי האמוניה לנגב שנדונה במשך שנים רבות ותוכנית הרחבת בתי הזיקוק פי שלושה שנמצאת בימים אלו בשלבי ערעור בוועדה המחוזית.

ליאורה אמיתי  (צילום: אושרי כהן)
ליאורה אמיתי (צילום: אושרי כהן)

לילה מכונן
הקואליציה לבריאות הציבור התוותה את המונח שקט תעשייתי, כדי להמחיש את מה שקורה במדינה ובאזור בשנים האחרונות. אלא שבאחרונה, כך נראה, הציבור כבר

לא מוכן לשתוק. ב-18 ביוני, בשעת לילה מאוחרת, האיר את מפרץ חיפה אור ענק. זו היתה להבה שיצאה מהלפיד של בתי הזיקוק ומקורה בשחרור גז האתילן. את הלהבה ליווה ריח חריף. תושבים רבים מאזור חיפה והקריות הביעו חשש שבהמשך התפתח לזעם ובהלה. במקביל בערה שריפת ענק עשרה ימים קודם לכן ליד המתקן לטיהור מי שפכים שהעלתה את רמת הזיהום האוויר.

זה היה לילה משמעותי, מכונן -ניתן לומר בזהירות. מאז אותו לילה חל שינוי דרמטי בתודעה בקרב תושבי הקריות וחיפה. הרשתות החברתיות בערו, תושבים זעמו על האדישות מצד התקשורת והרשויות המקומיות. לפני כשבועיים יצאו כ-300 איש לצ'ק פוסט להפגנה שסימלה בעיקר את המודעות וההנעה לפעולה, הפגנה שהוכיחה שהתעוררנו.

אמיתי נזכרת: "ערכנו מפגש פעילים בחיפה. לפתע קיבלתי הודעה על לפיד גדול בבז"ן. בשמונה וחצי בערב עברתי משם וחשכו עיני. הלהבה היתה עצומה כמעט  כמו בגובה הלבניות, והאור האיר את העשן. התקשרתי לכל העולם, אף אחד לא העז להתייחס. בערב בז"ן החליטו להודיע לציבור על התקלה. למרות האירוע הזה עדיין אמרו לי שאני עושה מהומה על לא מהומה. עדיין מנסים כל הזמן להשתיק אותנו, להגיד שלא היה שם זיהום. תחנות הניטור מנטרות חומרים מסוימים, לא

את כל החומרים והם הראו שאין חריגה. אני עברתי במקום ולא יכולתי לנשום. כל התעשייה הפטרוכימית היא מסוכנת. אזור הקריות הוא לא מקום לילדים. מדי שנה נפלטים לאוויר מאות אלפי טונות של חומרים מסוכנים. ההצעה שלי לתושבים היא לקום ולהיאבק. אי עשייה רק מחריפה את המציאות. 

נתונים על תחלואת סרטן במפרץ חיפה
נתונים על תחלואת סרטן במפרץ חיפה

הוועדה יוצאת למאבק
אמיתי, בת 47, אם לארבעה, מתגוררת בגליל. רבים מכירים אותה גם בשם ליאורה אהרון. עם השנים החליפה את שמה לאמיתי, שם שבחרה לעצמה מתוך השורש א.מ.ת והצורך להיאבק עליה. החשיפה קשה לה. אבל עם השנים היא הבינה שזה בלתי נמנע, שזה חלק משליחות של חייה ורצון לגרום לכל האזרחים במטרופולין חיפה להבין שהם יושבים על חבית נפץ. "לא הצלחתי להיות אנונימית, זה רצון פרטי ולא תורם ברמה ציבורית ואין לי ברירה", היא מסבירה. בשנה שעברה היא לא עצמה עין כשהקואליציה לבריאות הציבור נאלצה להיסגר בשל קשיים כלכליים. באסיפה הכללית, היא והפעילים המסורים החליטו לשנות את ההחלטה ולהפעיל את הקואליציה בהתנדבות מלאה.

"הקריות מובילים בסוג של לימפומה שאינה ע"ש הודגקין באחוזים מבהילים. אין עוד אזור בעולם שאחוזי התחלואה בו כל כך גבוהים משאר המדינה כמו בקריות. אנחנו במפרץ טוענים למכלול של בעיות. גם בעיות בריאותיות-הורגים אתכם לאט לאט עם הטפטוף המתמשך של מאות אלפי טונות של חומרים מסוכנים שמוזרמים לים ולאוויר. שקט התעשייתי הוא חושך  והלפיד האיר את החושך הזה וגרם סוף סוף להתעוררות של תושבים.

"טוב שזה לא קרה אחרי אירוע רב נפגעים, אבל עדיין חיים כאן 800 אלף אנשים שצריכים לצאת מהבתים", מסבירה אמיתי ומוסיפה: "המידע מוסתר מהציבור. גם המפעלים המזהמים וגם הרשויות מסתירים מידע ומפזרים הודעות כוזבות לציבור, שיש שיפור מתמיד ומבקשים מהציבור להיות סבלניים ולהמשיך את השקט התעשייתי כמו שהם היו רוצים. יש הרבה מאוד בעיות והציבור כל כך מותש ממלחמת הקיום וההישרדות, שאני יכולה להבין למה בנושא הזה הוא רוצה שיעזבו אותו בשקט. שמעתי לא פעם אנשים אומרים שמה שיעיר את האזור זה אסון רב נפגעים. כעת אני חושבת שהציבור מבין את זה. הוא לא מוכן להיות בעורף ולקחת את הסיכון ולשלם את המחיר הכבד בבריאות שלו. לא מדברים רק על סרטן, אלא על מומים מולדים, אשפוזים, אסטמה, בעיות בכבד ובלב". אמיתי מברכת על ההתעוררות. לדבריה, ההפגנה לפני שבועיים היתה תחילתה של המהפכה. "בדרך כלל הציבור מודאג, אבל נרדם עד הפעם הבאה. הפעם קמה קבוצה של כמה מאות אנשים שמתעסקים בזה כל הזמן. הם הפכו להיות פעילים שעד לפני שבועיים-שלושה לא הכרנו אותם בכלל", היא אומרת, "הם כמה מאות וזה מבורך, החבורה כוללת פעילים מהקריות וחיפה, הגדירה את עצמה כוועדה ופתחה דף בפייסבוק – 'ועדת ניקיון – מנקים את מפרץ חיפה'".

הלחץ יעשה את שלו
לפני כשבוע הזמין מנכ"ל משרד להגנת הסביבה את נציגי הגופים הירוקים לפגישה בחיפה. את הפגישה הזו ביקשו הפעילים לפני שלושה חודשים. וכעת לאחר ההפגנה השר להגנת הסביבה עמיר פרץ הורה על בדיקה של האירועים האחרונים במפעלי התעשייה. לדברי אמיתי, כולם נטפלים רק לראש עיריית חיפה יונה יהב. "זה לא רק הוא – זה כולם. איפה כל ראשי הרשויות בצפון, בקריות, הם לא מפעילים לחץ, החל מהרשויות האזוריות. איגודי הערים וכל משרדי הממשלה", היא אומרת, "הייתי מאוד כעוסה על המשרד להגנת הסביבה. המנכ"ל סיפק טיעונים שבעלי המפעלים טוענים שמחמירים איתם ושהתקנים יותר מחמירים מאירופה. ואני תוהה: על מי אתה אמור להגן? על המפעלים או על הסביבה? על הציבור? אנחנו הרוב, אתה לא אמור להגן על התעשיינים, יש להם משרד משלהם".

לדבריה, גם כשיש תקנים אין מי שיאכוף אותם, אין רגולציה ואין פיקוח חיצוני. "מי שעורך את התחקיר הם המפעלים ואחר כך הם מסרבים לשתף את הנתונים בטענה שאלה סודות מסחריים", היא טוענת, "צריך כל הזמן לבדוק את הדברים, להילחם על העובדות בבית המשפט, זו מלחמת התשה. בשנים האחרונות לא היה שביב מידע שקיבלנו בקלות. יש מידע שעל פי חוק צריך להתפרסם. למשל, אם אני רוצה לדעת אם נעשו מדידות של קרינות משנאים ליד בתי ספר, אני אמורה להיכנס לאתר של הרשות המקומית ולמצוא על זה מידע בהתאם לתקנות של משרד החינוך.

"לגבי התעשייה הפטרוכימית, הופתעתי לגלות שמסתירים מידע לגבי התעשייה הכי מסוכנת בארץ ולא סביר להניח שהמשרד להגנת הסביבה לא אוסף מידע. כשבאנו לבקש מידע לא נתנו לנו אותו בכל מיני תירוצים ורק אחרי שהגשנו עתירה מנהלית המידע החל לזרום".

לעיתים תכופות אמיתי נשאלת על ידי בני משפחתה מתי תוריד הילוך, אבל היא נחושה. "תמיד אמרנו ש'הדרך שעוברת מעכו למפרץ היא הדרך המהירה לרמב"ם'. גם אני הרגשתי שאני קרובה לשם מרוב מתח  שהשפיע על בריאותי. הרצון של הרשויות להשתיק לא תורם לתחושת הרווחה שלי. היו פעמים לא מעט שרציתי להרים ידיים, אמנם אני גרה בגליל אבל הזיהום של מפרץ חיפה מגיע עד אליי. הפיזור של הזיהום מגיע עד הירדן. הדבר שהכי מפחיד אותי הוא להגיד 'הכתובת היתה על הקיר'. אם לא יהיה לחץ ציבורי מאסיבי שום דבר לא ישתנה, תמיד הם יהיו יותר חזקים מאיתנו, למרות שהרשויות אמורות להיות לטובתנו. אפשר להפעיל עליהם לחץ כבד. אם נפעיל הרבה מאוד לחץ נוכל להשפיע".

שקט תעשייתי 7
בשנת 2009 נפטר יזהר רשף מקיבוץ מסריק, מי ששימש מנהל הקואליציה לבריאות הציבור, שניהל את המלחמה הגדולה מול מפעל חוד מתכות בעכו. רשף נפטר מסרטן בגיל 37 והותיר אחריו אשה ושלושה ילדים קטנים. בימיו האחרונים ביקש מאמיתי שתנהל במקומו את הקואליציה.

"קיימתי את הבטחתי בשנים 2009- 2010. לאחר מכן הקואליציה עברה לניהולה של רונית פיסו. ביולי 2013 היתה אסיפה כללית וההנהלה הודיעה על סגירתה. מי שתומך בקואליציה הן קרנות אמריקאיות ותרומות של אזרחים. הציבור לצערי לא תרם, אך מנגד ציפה לקבל מידע, וזו עבודת קודש לאסוף מידע ולכתוב דוחות. את כל זה אמורה לעשות מדינת ישראל. אנחנו הפעילים לא שתקנו ואמרנו שנמשיך לעבוד בהתנדבות. אני שמחה להגיד ששנה אחר כך הצלחנו לשמר פעילות התנדבותית אמיתית", אומרת אמיתי, "לכן חשוב לי להדגיש כל הזמן שאני לא מובילת מחאה אני מנהלת את הקואליציה והיא בהחלט פקטור משמעותי. מי שמוביל את המחאה זה ממש הציבור. אני עוזרת ומשתדלת להעביר מידע ועוד מקורות מידע, אבל הם מובילים את המאבק. בקואליציה לא קובעים מתי ואיפה יהיו הפגנות". 

בימים אלה עובדת אמיתי עם שותפתה באל"ס (אזרחים למען סביבה), ג'מילה הרדל ואכים, על דוח שקט תעשייתי 7 שעוסק במפרץ חיפה. "פתאום אנו מוצאים את עצמנו הפעילים בסדרה של הרצאות לציבור על נתוני תחלואה ורמת זיהום, מי היה מאמין שזה יקרה. למרות שקיבלתי בעבר הצעות להיכנס לפוליטיקה, זה לא יקרה אף פעם. אני נמצאת בדיוק במקום שאני צריכה להיותבו"

"ירידה בפליטת גזים"
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "כחלק מעבודת צוות הבדיקה, יזם הצוות פגישה עם נציגי הארגונים באזור חיפה. המשרד להגנת הסביבה פועל קודם כל לטובת הציבור, הסביבה והחברה. לראיה, בזמן שגורמים כאלה ואחרים היו עסוקים בפרשנויות שלא ברור מה מטרתן, המשרד להגנת הסביבה פעל נמרצות והביא לירידה דרסטית של כ-45% בפליטת גזים מסרטנים ורעילים לאוויר מהמפעלים השונים במפרץ חיפה בתוך חמש שנים בלבד. מדובר בהישג חסר תקדים שעומד בסתירה מוחלטת לטענות הארגון.

"לגבי המידע, המשרד להגנת הסביבה החליט להגביר את השקיפות ולהעלות את כל תוצאות המדידות בארובות המפעלים, כולל בדיקות הפתע, לאתר האינטרנט שלו. העלאת המידע שכוללת מאות בדיקות כבר החלה ונמשכת כעת. באשר לפעילות משרדי ממשלה אחרים, כדאי לפנות אליהם".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות