fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

גל פניות בנושא אירוע מוחי

 

צוותי המרפאות לאירוע מוחי של כללית במרחב חיפה וגליל מערבי  הוצפו בימים האחרונים בפניות של מטופלים מודאגים, בעקבות הפרסומים על הארוע המוחי שעבר הנשיא לשעבר, שמעון פרס.

על פי המידע שנמסר, לצוות מרפאות הסטרוק של כללית הפועלות  במרכז רפואי לין, בקריית בריאות זבולון  ובמרפאות היועצות בעכו ובנהריה,  זורמות בימים האחרונים פניות רבות של מטופלים המוטרדים מהמידע  שמציף את התקשורת, בעקבות הארוע המוחי  שהופיע אצל פרס. רבים מן המטופלים התעננינו האם כדאי להפסיק נטילת נוגדי קרישה,  כמו קומדין  או אפילו אספירין, שנרשמו להם בעקבות פרפור חדרים או ארוע לבבי אחר. הם מביעים חשש  מסיבוך של דימום מוחי, כפי שפורסם כי הופיע אצל פרס. התשובה של מומחי כללית היא שכמובן יש להיוועץ ברופא ואין לקבל החלטות כאלו לבד, משום שחולה הסובל מפירפור פרוזדורים נמצא בסיכון פי 5 לעבור שבץ איסכמי, בעוד  הסיכון לדימום תוך מוחי מהתרופות עומד על אחוזים בודדים  בלבד.

ד"ר סיון בלוך. צילום: דוברות כללית
ד"ר סיון בלוך. צילום: דוברות כללית

הצוות מציין כי הפרסומים הרבים הם גם הזדמנות נוספת להעלות מודעות בציבור  באשר לצורך  להפחית גורמי סיכון למחלה שהיא הגורם ה- 3 בשכיחותו לתמותה והראשון  לנכויות. לאמץ אורח חיים המסייע בהפחתת גורמי סיכון כמו סוכרת, יתר לחץ דם והפסקת עישון. כמו כן, להקפיד ליטול  טיפול תרופתי מונע.

מדי שנה נוספים בישראל 15,000 חולי c.v.a חדשים והגיל במגמת ירידה.  רק 10% נהנים מחלון ההזדמנויות הטיפולי ומגיעים לביה"ח במועד, על כן חשוב שהציבור יכיר את סימני המחלה שכן, בד"כ קיים חלון הזדמנויות של 4-5 שעות למתן טיפול שמונע במקרים רבים נזק נירולוגי חמור ובלתי הפיך וכמובן  מציל חיים. בכל מקרה שמופיע שינוי פתאומי  בתגובות, כמו בלבול,  שיבוש בדיבור, חולשה בגפיים, הפרעות הליכה, תחושת רדימות בגפיים או בפנים, סחרחורת או כל שינוי נירולוגי פתאומי מאד אחר, יש למהר ולהגיע לחדר מיון.

"הגיל בו מופיעה המחלה נמצא במגמת ירידה מדאיגה. אם בעבר אירוע מוחי היה מחלה של זקנים והופיעה בד"כ בגילאי 70 ואילך, הרי כיום היא מופיעה בשכיחות גבוהה כבר אצל בני 60 ואנו פוגשים בלא מעט צעירים בגילאי 40 ואילך שעברו אירוע מוחי", מסבירה ד"ר סיון בלוך, מנהלת מרפאות הסטורק  של כללית.

השירות הניתן במרפאות שהפעילה כללית כולל טיפול מקיף, בכלל ההיבטים של המחלה ולכן, הצוות במרפאה הינו רב תחומי  וכולל, בנוסף על נוירולוגים ואחות, גם דיאטנית קלינית, עובדת סוציאלית, מרפאה בעיסוק,  קלינאיות תקשורת ופיזיותרפיסטים. זאת, כדי ליצור מעטפת טיפולית ומשקמת למי שכבר חלה. הצוות פועל כל העת להגביר מודעות לדרכי מניעה וסימני חירום  ועתה מתכנן לערוך מפגשים נוספים עם הקהל, נוכח העניין הרב שנוצר סביב התופעה של אירוע מוחי.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות