fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בשישי: צעדת מחאה על זיהום האוויר הכבד בחיפה

המארגנים: "סוף-סוף מתפרסם באופן רשמי מה שניסו להסתיר במשך שנים. חיפה במקום הראשון בארץ בתחלואה ותמותה מסרטן, אסטמה ובעוד מחלות הקשורות בזיהום אוויר"
הפגנה נגד זיהום אוויר במפרץ חיפה
הפגנה נגד זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילומים: הילה מלמד)
פלייר להפגנה
פלייר להפגנה

 ביום שישי הקרוב, מרכז הכרמל בחיפה ייחסם לתנועה. לראשונה אישרה המשטרה צעדת מחאה על הזיהום והתחלואה במפרץ חיפה, בציר התנועה המרכזי בעיר. בשעה 12:30, צפויים לצעוד מפגינים רבים מגן האם (מרכז הכרמל) ועד לבורקס העגלה (שדרות מוריה פינת רח' צפרירים). 

המארגנים: "סוף-סוף מתפרסם באופן רשמי מה שניסו להסתיר במשך שנים. חיפה במקום הראשון בארץ בתחלואה ותמותה מסרטן, אסטמה ובעוד מחלות הקשורות בזיהום אוויר. למרות הנתונים מקודמות שלוש תכניות ענק חדשות אשר יגדילו את הזיהום ואת אחסון החומרים הרעילים במאות אחוזים:"הרחבת בז"ן", "קרקעות הצפון" ונמל המפרץ והדלקים".

 בחודש ינואר תדון המועצה הארצית לתכנון ובניה בשתי תוכניות: בתאריך ה 22.1 יתקיים דיון על תכנית קרקעות הצפון שבה מנסים להקים מפעל פטרוכימי חדש מזרחית לבז"ן. דיון נוסף יתקיים על תוכנית להרחבת בתי הזיקוק לנפט (בז"ן) ובהגדלת הייצור במאות אחוזים. התכנית להקמת נמל המפרץ ונמל הדלק כבר אושרה בממשלה מבלי שהתושבים ידעו על השלכותיה על המדדים האדירים של הפגיעה בחופים, בבריאות התושבים ובריכוז החומרים המסוכנים.

אם שלוש תכניות הענק החדשות יצאו לפועל, יגרמו נזקים בלתי-הפיכים לבריאות הציבור ולסביבה", מתריעים מארגני צעדת המחאה הסביבתית, אשר צפויה למשוך אליה תושבים מכל האזור: מחיפה, מהקריות, מנשר, מטבעון, משפרעם, מזבולון, מעוספיה, ועוד. ההפגנה מאורגנת בידי תושבים מודאגים מערי האזור, וכן בידי קואליציה סביבתית הכוללת, בין היתר, את ארגון מגמה ירוקה, הפורום הישראלי לשמירה על החופים, וקבוצת "אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות".

לדברי הפעילים הסביבתיים, מפרץ חיפה כולו הפך לפצצה מתקתקת, המאיימת על בריאות הציבור, אולם בממשלה וברשויות המקומיות לא נותנים פתרונות אמיתיים. חיזוק לכך ניתן למצוא בחוות הדעת המקצועית של ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, שפורסמה השבוע, ממנה עולה כי מקבלי ההחלטות במוסדות התכנון פועלים לעיתים קרובות להכשרת זיהום האוויר, במקום להפחתתו. עמדת משרד הבריאות היא שיש לשאוף לעמוד ביעדי "חוק אוויר נקי", ובמיוחד בפרויקטים חדשים, כדי להפחית את סכנות התמותה והתחלואה מזיהום.

לפי נתונים רשמיים של משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, בנפת חיפה יש יותר חולי סרטן, מחלות לב, אסטמה ומחלות בדרכי הנשימה מאשר בכל אזור אחר בארץ", מסרו מארגני ההפגנה.

"את המציאות הזו אפשר לשנות", אומרים מארגני ההפגנה, "זו הזדמנות אחרונה לפני שיאושרו התכניות וייסתם הגולל על הסיכוי לעצור את הזיהום. ב-5 בדצמבר בואו עם הילדים, החברים והמשפחה ונדרוש הוצאה של מתקנים מזהמים אלה – האחראים לזיהום אוויר חריג ולעודף תחלואה חמור – מלב מטרופולין חיפה"

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות