fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

50 שנה לנפילתו של ציבין שמריהו ז"ל ממגדל העמק

חלל צה"ל במלחמת ששת הימים והראשון שנקבר במגדל העמק. תושב העיר דודי נחום, שגדל בשכנות לאמו של החלל, דואג לקיים מדי שנה אזכרה לזכרו למרות שלא הכיר אותו מעולם. חיים: "אנשים מאמצים לוחם, אני החלטתי לאמץ חלל"
האזכרה לשמריהו ציבין ז"ל השבוע
האזכרה לשמריהו ציבין ז"ל השבוע

ציבין שמריהו ז"ל נפל לפני יובל שנים בדיוק במלחמת ששת הימים והיה לחלל הראשון שנקבר בעיירה הצעירה מגדל העמק שהוקמה 14 שנים קודם לכן. שמריהו ז"ל נולד בשנת 1943 בשנחאי, סין ועלה לארץ שנה לאחר הקמת המדינה שהיה בן 6.

שמריהו ציבין ז"ל
שמריהו ציבין ז"ל

משפחתו השתקעה במגדל העמק והצטרפה לקהילת "הסינים", שכללה יהודים ממוצא רוסי שהיגרו לסין ובהמשך עלו לישראל והשתקעו במגדל העמק.

בחודש אוגוסט 1961 התגייס לצה"ל ושירת בחיל-ההנדסה, סיים קורס קצינים וכעבור שלוש וחצי שנים השתחרר מצה"ל בדרגת סגן. מספר ימים לפני פרוץ מלחמת ששת הימים גויס שמריהו ז"ל למילואים וביום י' בסיון תשכ"ז (18.6.1967) נפל בקרב בסיני והיה לחלל הראשון שנטמן בבית העלמין במגדל-העמק.

דודי נחום, תושב מגדל העמק בן 45, גדל כילד בשכנות לאמו של ציבין ז"ל בטי שחיה בגפה. "אמא של שמריהו, בטי-שרה ז"ל הייתה שכנה של הוריי וקראנו לה דודה בטי", סיפר השבוע נחום והוסיף: "כשהייתי ילד הייתי מתלווה אליה לאזכרות ולטכסים ביום הזיכרון וזאת הייתה ההיכרות היחידה שלי עם שמריהו שנפטר בטרם נולדתי".

האזכרה לשמריהו ציבין ז"ל השבוע
האזכרה לשמריהו ציבין ז"ל השבוע

לאחר פטירתה של האם, ובהיעדר בני משפחה של ציבין ז"ל, החליט נחום לקחת על עצמו מצווה ולקיים מדי שנה אזכרה לזכרו של החלל הראשון של העיר שאותה כאמור מעולם לא הכיר. "החלטתי שאני ממשיך במסורת להגיע למפגשים של יד לבנים בעיר לפקוד את קברו בכל יום שישי ובכל שנה לקיים אזכרה צנועה עם כיבוד בבית כנסת בכדי שיאמרו קדיש על שמריהו ז"ל ביום פטירתו. אני עושה זאת בגאווה, יראת כבוד וחרדת קודש מכל לבי", סיפר נחום בהתרגשות, "אנשים מאמצים לוחמים. אני החלטתי לאמץ חלל".

השנה, בשל העובדה שמלאו 50 שנים לנפילתו, החליט נחום לקיים אזכרה מכובדת וגדולה יותר ואכן, האזכרה שהתקיימה השבוע הייתה מרגשת במיוחד ובה השתתפו בני משפחתו של נחום, נציגי צה"ל וחיילים מחיל ההנדסה, חבריו של ציבין ז"ל שאחד מהם ריגש את הנוכחים כאשר שלף פגיון שהיה של שמריהו ועליו הוא שומר במשך 50 שנה אותה העניק לנחום כהוקרה על השקעתו במשך השנים.

כיבדו בנוכחותם מנהלת בית יד לבנים, אתי שושני-שפרלינג ואתי ממן, ונציג הרשות סגן ראש העיר אלי בקסיס, שאמר: "מאוד חשוב לנו להנציח את בנינו שנפלו והם עצם הסיבה להמשך קיומנו כאן. סיפור ההנצחה של החלל על ידי תושב העיר מרגשת וחשובה מאין כמוה".

ראש העיר אלי ברדה, שמכיר מזה זמן את סיפור אימוץ החלל ציבין ז"ל, החלל הראשון ששכלה העיר, אמר: "מדובר במחווה מרגשת של זיכרון וכבוד לנופלים במערכות ישראל היוצקת תוכן והערכה למסר של 'במותם ציוו לנו את החיים".

 

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות