fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אחי, איפה אתה?

ב- 1949 אושפז ישראל הייבנטרגר, ילד בן שנתיים וחצי, בבית חולים העמק בעפולה. מאז אבדו עקבותיו. ההורים נפטרו, ואחיו, חנן שומרוני, לא מאבד תקווה ומאמין כי ימצא אותו
34646

"אני עדיין מקווה שהסיפור הזה יעורר במישהו ניצוץ של זיכרון אודות ילד שאומץ בגיל שנתיים וחצי, בלונדיני עם עיניים בהירות, שדיבר רק יידיש", אומר בערגה ובגעגועים חנן שומרוני, שמחפש את אחיו הגדול כבר עשרות שנים. הוריו הלכו לעולמם ולא זכו לראות אותו, הוא מקווה לעשות זאת ולסגור מעגל גם עבורם.

ישראל, בן חוה ויוסף הייבנטרגר (מס' ת.ז.0203317-3 ) נולד ב- 1946, בן בכור להורים ניצולי שואה, שעלו ארצה מאירופה לאחר מלחמת העולם השנייה. בשנת 1949 כשהיה בן שנתיים וחצי בערך, עלו ההורים לישראל, לצפת. ישראל הקטן אושפז כחודש לאחר שהגיעו בבית חולים "העמק" בעפולה בשל דיזנטריה. "מאחר שלא אפשרו אז להורים להישאר ליד מיטתו, נאלץ אביו להשאירו לבדו. כשחזר לבית החולים לאחר יומיים, נאמר לו כי הילד נפטר ונקבר", משחזר האח חנן שומרוני.

שומרוני: "אני נולדתי חצי שנה לאחר מכן, והכרתי אותו רק מסיפורים ששמעתי מהורי. למרבה הצער הורי כבר הלכו לעולמם, והחיפושים שאני עורך במשך שנים לא העלו דבר".

ישראל הייבנטרגר בידיו של אביו ז"ל (צילום פרטי)

לישראל הקטן לא נערכה הלוויה ואין לו כמובן קבר, דבר שייסר מאוד את ההורים.  "הורי היו אז עולים חדשים, ניצולי שואה שהגיעו רק כחודש ימים קודם לכן מאירופה, הם קיבלו את המידע באמונה שלמה ולא שאלו דבר", אומר שומרוני.

בפנקס הנפטרים של המועצה הדתית בעפולה, נרשם כי נפטר ב- 17 באפריל 1949 נקבר בקבר אחים, דבר שהעלה לא מעט תהיות ושאלות בקרב המשפחה, אבל אף גורם רשמי מוסמך לא ידע לתת להם תשובות מה עלה בגורלו של ישראל הקטן.

במסגרת חיפושיו במרוצת השנים בניסיון לברר מה עלה בגורל אחיו, מספר שומרוני כי נודע לו ממשרד הפנים כי ב- 1963 עזב אדם הנושא את אותו שם ואותו מספר ת.ז את הארץ.  במשטרת הגבולות נמסר לחנן שומרוני שהרישומים מושמדים לאחר עשר שנים, ואין דרך לדעת לאן ואם אכן עזב.

לשומרוני עדיין יש תקווה למצוא את אחיו בחיים. "כנראה נאמר לו או למי שאימץ אותו, שהילד הובא מאירופה לאחר המלחמה ללא הורים, ואין כל מידע על גורלם. הוא אמור להיות היום בן 65 או 66", הוא אומר. ברשותו תמונה אחת בלבד של אחיו הקטן בזרועות אביו, עוד לפני עלייתם לישראל. "לצערי אין כל תמונות שלו מתקופה מאוחרת יותר, אבל אולי הסיפור הזה יגיע במקרה גם אליו ולמראה התמונות יתעורר בו זיכרון רחוק של פני אחד ההורים".

שומרוני מסכם ואומר: "אנא הפיצו סיפורזה לכל מי שאפשר. אולי יקרה נס" ומבקש מהציבור ליצור אתו קשר עם כל פיסת מידע שברשותם באימל shomronys@gmail.com

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות