fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

גילויים חדשים על פרשת בלקינד- שופוני יפורסמו במוזיאון החאן

בשבוע הבא יקיים מוזיאון החאן אירוע ובו גילויים חדשים על משפחת בלקינד ובקשר הדם שהתגלה עם יוסף שפוני שהאמין כי הינו בן למשפחה ערבית מנצרת. הסיפור נחשף לאחרונה בתוכנית עובדה. לפרשה יש גם קשר למשפחת פיינברג ממייסדי חדרה
ישי בלקינד
ישי בלקינד
הבן האבוד. יוסף שופאני
הבן האבוד. יוסף שופאני (צילומים: אלבום משפחתי)

במוזיאון החאן לתולדות חדרה יתריים בשבוע הבא אירוע בעקבות התוכנית "הבן האובד" ששודרה בתוכנית עובדה והביאה את סיפורה המרתק של משפחת בלקינד מראשי היישוב ובמרכזו סיפורו של הבן האובד של משפחת בלקינד, הנמנית על משפחות מייסדי ראשון-לציון ממייסדי תנועת ביל"ו ומחתרת ניל"י.

תחילת הסיפור: לפני 85 שנים נמסר לכומר בכנסיית "סטלה מאריס" בחיפה תינוק נימול כבן חודש. התינוק הוטבל ומופיע ברישומי הכנסייה בשם יוסף ושם אביו: בלקונד. הכומר העביר את התינוק לטיפול אחת מעובדות הכנסייה, אישה ערירית ממשפחת שפוני, שאימצה אותו וגידלה אותו כערבי נוצרי. כל חייו ניסה יוסף שפוני לאתר את משפחתו ואת זהות הוריו, אך ללא הצלחה.

כאשר יוסף שפוני כבר לא היה בין החיים החליטה נכדתו, חנאן, לנסות ולפתור את חידת חייו של סבה ויצאה למסע החיפוש. בידיה היה רק אותו מסמך כנסייה שבו נרשם שם האב: בלקונד, וכן המידע שסבה היה נימול כבר בהיותו בן חודש. כלומר, כנראה שנולד לאם יהודיה.

בשיטוטיה באינטרנט עלתה חנאן על "אלבום המשפחות הממוחשב" של מוזיאון ראשון-לציון ומצאה בו שם שנכתב באופן דומה לשם אביו של הסבא יוסף: "בלקינד" ומאחוריו משפחה ענפה ושושלת מרשימה. תוך כדי עיון נפלו עיניה על תמונת פורטרט של ישי בלקינד (1977-1896), תמונה הדומה להפליא לסבא יוסף.

בסרטו של בן שני בתוכנית "עובדה", חושפים בהדרגה את הסיפור. חנאן החליטה להיפגש עם בני משפחת בלקינד. כאשר הציגה את תמונת הסבא שבידה הוכו בני המשפחה בתדהמה ואישרו את הדמיון בין דמותו של ישי בלקינד לזו של סבא יוסף שפוני. גם הבדיקה הגנטית הוכיחה מעל כל ספק על קשר דם. כל החוטים מובילים לכך שישי בלקינד היה אביו של יוסף שפוני.

ישי בלקינד
ישי בלקינד

סוף מפתיע לסיפור משפחתי שראשיתו לפני 85 שנה ומגשר בין משפחה אחת, בלקינד, מראשון-לציון, לבין משפחת יוסף שפוני, משפחה ערבית מנצרת. יוסף שפוני אשר חי ונקבר כערבי נוצרי, נשא עמו כל חייו את תעלומת זהותו שאותה לא הצליח לפצח. המסע המסעיר הגיע לסיומו לאחרונה באיחוד משפחות מיוחד ומחמם לב.

לפרשה זו יש גם קשר למשפחת פיינברג ממייסדי חדרה. פאני, אשת ישראל פיינברג (הורי אבשלום), הייתה בת למשפחת בלקינד ואחותו של שמשון בלקינד, אביו של ישי. אמנם קשרי המשפחה היו הדוקים, אבל הסיפור העלום לא נודע כל השנים. תמר אשל, בת לשושלת בלקינד, לוקחת חלק בפענוח מסתורי הפרשה.

מוזיאון "החאן" חדרה מקיים ערב לגילויים חדשים של הפרשה. האירוע יתקיים בהשתתפות נציגי שתי המשפחות, תמר אשל, נעמן בלקינד, חנאן אבו-נאסר ומישל שופאני.
יום שני, 27 במאי, בשעה 19:30 בחצר המוזיאון ברחוב הגיבורים 74 בחדרה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות