fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הייתה תקופה כזאת….

רבים משחקני קבוצת הנערים של הפועל נצרת עילית, אי שם בסוף שנות ה- 60, הוקפצו לקבוצה הבגרת ועשו איתה עלייה היסטורית לליגה ב' * יהודה גבר, המתגורר היום בברזיל: "הייתה תקופה אחרת, לא היו מקלחות, בטח שלא מים חמים, אבל זו הייתה תקופה יפה"
הילדים שהפכו לבוגרים. שחקני הקבוצה המפורסמת
הילדים שהפכו לבוגרים. שחקני הקבוצה המפורסמת

הם היו ילדים צעירים, בסך הכל בני 15-16, בתחילת הקריירה שלהם והצליחו להיכנס לתודעה בסוף שנות ה- 60, עם תחילת העשור השני לעיר נצרת עילית. שחקני קבוצת הנערים (1969 או 1970, אף אחד לא זוכר בדיוק), תחת הדרכתו של יעקב שמש ממגדל העמק, שחלקם אחרי חצי עונה הועלו לקבוצה הבוגרת, שהודרכה אז על ידי דודיק (שטרנפלד) גולן, והיו שותפים מלאים לעליית הקבוצה הבוגרת מליגה ג' לליגה ב'.

על אותה קבוצה נמנו בין היתר: יהודה גבר, שמואל פרטוש, אריה קיטאיר, בני בק, משה דמבוביץ ז"ל, אליעזר מרכוס, אביב מרכוס, ירון נוי, אילן אואט, ראובן לוי, אבי מקמל, אפרי אבינערי ושני השוערים אשר סנדל ואריה אקרמן, שמהר מאד עשו הסבה לשחקני שדה.

הילדים שהפכו לבוגרים. שחקני הקבוצה המפורסמת
הילדים שהפכו לבוגרים. שחקני הקבוצה המפורסמת (צילום: אלבום משפחתי)

"הייתה תקופה אחרת, לא היו מקלחות, בטח שלא מים חמים, אפילו תלבושת אחידה באימונים לא הייתה לנו, אבל זו הייתה תקופה יפה", מספר יהודה גבר, היום בן 62, המתגורר בברזיל כבר 21 שנה.

יהודה גבר, אב ל- 2 בנות וסבא לנכד אחד, נזכר: "היינו בני 14-15, שיחקנו בקבוצת הנערים, חלק מאתנו אפילו לא שיחק חצי עונה והוקפץ לבוגרים ותרמנו לעלייה לליגה ב'".

בין המוקפצים לבוגרים היו יהודה גבר, אריה אקרמן, אפרי אבינערי ואשר סנדל, כשגבר ואקרמן זומנו לנבחרת האפרוחים של ישראל, שהודרכה אז על ידי אדמונד שמילוביץ ז"ל ועוזרו אמציה לבקוביץ. "הייתי בן 15 בנבחרת", נזכר יהודה גבר, "כל יתר השחקנים היו בני 17-18 ושיחקו בקבוצות הנוער של מועדונים בליגה הלאומית, אז הליגה הראשונה ובאחת השיחות שמעתי את המאמנים מדברים על כך שאני הכי צעיר בנבחרת. אני זוכר שהם התווכחו איפה זה בכלל נצרת עילית".

-יהודה, למה עזבת את הארץ?

"גרתי בירושלים, בשנים 1995-96 היה גל של פיגועים. אני זוכר שקו 18 התפוצץ פעמיים בשבוע אחד וזה היה הקו שהבת שלי הייתה נוסעת כל בוקר לבת הספר. אשתי ממוצא ברזילאי והחלטנו לעבור לברזיל

כמו היום, גם לאותה קבוצה היו אנשי מנהלה. אחד מהם היה מזכיר הפועל המיתולוגי לשעבר, יעקב גולדברג, ששימש כרכז הפועל בהסתדרות במשך 30 שנה. דמות אחרת היה איגנץ גבר ז"ל, אביו של יהודה, ששימש כגזבר הקבוצה הבוגרת וליווה את קבוצת הנערים בה שיחק בנו. אביו של השחקן אליעזר מרכוס היה מנהל הקבוצה.

"העיר והמועדון היו באותם ימים מעל השחקן עצמו", אומר כדורגלן העבר אשר סנדל, "הייתה לנו משמעת, ביום שישי היינו הולכים לישון בשעה 22:00 כי בשבת היה לנו משחק. השלד של הקבוצה הזו עלה לבוגרים ועשה חייל גם שם".

לדברי אשר סנדל, "הקבוצה הייתה אהודה כי הקהל הכיר כל שחקן והקבוצה הייתה מחוברת לקהילה, מה שלצערי אין היום". סנדל נזכר: "הייתי נותן כרטיסים למשחקים למורה שלי למתמטיקה, יחיאל שמיל, שהיה אוהד מושבע של הקבוצה והיה מגיע למשחקים לעודד".

היום סנדל בן 62, מתגורר בתמרת והוא העלים של בית ספר להסמכת מאמנים 'עתידי', המכשיר מאמנים באישור מינהל הספורט. "זה לא רק כדורגל, אני מכשיר מאמנים בכל הענפים, עד היום קיימתי  למעלה מ- 200 קורסים", הוא אומר.

-אשר, בתחילת הדרך היית שוער

"התחלתי כשחקן שדה, עברתי לעמוד בשער ובבוגרים דודיק גולן הפך אותי לבלם כי היו לי נתונים טובים, כמו גובה ומשחק ראש טוב. הוא חשב שאני יכול להצליח יותר כבלם".

"בגיל 15 לא היה לי כרטיס שחקן, רק בגיל 16 היה לי כרטיס. הייתי בהרכב קבוע עם יהודה, אפרי וראובן. שנתיים אחרי עלו לבוגרים אילן אאוט ואשר סנדל. זו הייתה תקופה יפה", משחזר בלם העבר אריה אקרמן.

-היה לכם גם מנהל קבוצה אז?

"הוא היה אבא של אחד השחקנים, עבד אז בדואר. הוא דאג לצרכים  של השחקנים, דאג שלכולם יהיו נעלים, לרישום טופס המשחק, דאג לכרטיסי שחקן וכמובן לעדכן כול שחקן איך קוראים לו באותו משחק, כי לא לכולם היו כרטיסי שחקן ולכם חלק שיחקו מזויפים…".

-אתה בכלל היית שוער

"כן אני התחלי את הקריירה כשוער. היית תותח, אבל  גם אשר סנדל התחיל כשוער. שנינו עשינו הסבה לבלמים. אותה שנה עלו לבוגרים אפרי עבינערי, יהודה גבר, ראובן לוי ואנוכי".

ספר סיפור פיקנטי סביב התמונה או סביב אותה תקופה

"יעקב גולדברג, מזכיר הפועל המיתולוגי, שיש לו המון זכויות בכדורגל בנצרת עילית, היה הסקאוט. יעקב היה מסתובב בשכונות ומגלה כישרונות ודואג להביא אותם להפועל".

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות