fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עמק בית שאן: סיפורו של הקיבוץ הנעלם

ב- 1936 עלו 12 צעירים לשטח והקימו את בית יהודה. הקרקע נרכשה על ידי יהודי אמיד, שהחליט לקרוא לקיבוץ על שם אביו. עם פרוץ המרד הערבי הם נטשו את הקיבוץ
הקיבוץ הנעלם? (צילום: מורן גורן)

זהו סיפורו של הקיבוץ הנעלם. עמק בית שאן משופע בקיבוצים רבים. אחד מהם, שהיה הראשון, נמחק כליל מהמפה, וכמעט ואין עדויות מה עלה בגורלו או בגורל המתיישבים בו. מידע מפתיע ובעל חשיבות היסטורית, התגלה לאחרונה למי שצועד בשביל הולכי הרגל ורוכבי האופניים, בין בית שאן לקיבוץ מסילות. במקום נתגלה שלט המספר את סיפורם של 12 חלוצים חובשי כיפה, שהגיעו לעמק במרץ 1936 בניסיון להקים את הקיבוץ הראשון בעמק בית שאן, בדומה לקיבוצים שכבר קמו באותה התקופה בעמק הירדן ובעמק יזרעאל.

שושלת מקיבוץ טירת צבי (צילום: מורן גורן)

בר"ח ניסן תרצ"ו, 24 למרץ 1936, עלו לקרקע עשרה בחורים יחד עם שתי בחורות והקימו את הקיבוץ הראשון של עמק בית שאן. כשנה לאחר מכן עלו יישובי 'חומה ומגדל' על הקרקע, ואדמות הנחלה נרכשו על ידי בעל קרקעות ואיש עסקים בשם מנחם קסטנר, שהחליט להנציח במקום את שם אביו, והקיבוץ נקרא בשם 'בית יהודה'. כעבור חודש ימים בלבד, פרץ המרד הערבי הגדול שאחת הסיבות לפרוץ המרד הייתה העלייה הגדולה של יהודים לארץ ישראל, שגרמו בין היתר להקמת יישובים חדשים כמו 'בית יהודה, מחשש לחייהם של קבוצת הצעירים שגרו במקום ללא הגנה, חשופים לתקיפה, הם נצטוו על ידי ראשי היישוב לעזוב את המקום, וכך ננטש הקיבוץ הראשון בעמק בית שאן.

הקבוצה עברה לקיבוץ בית אלפא, ומקץ 14 חודשים ששהתה במקום, עברו חבריה לגרעין חדש, שהקים את קיבוץ טירת צבי, הקיבוץ הדתי הראשון בעמק בית שאן.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות