fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בונה הכינורות של נצרת עילית

הוא עלה מיוגוסלביה בגיל 15 וחצי ונתגלה כנער רב כשרונות שניגן, צייר ורקד בלט אצל יהודית ארנון ז"ל כלת פרס ישראל. רגע לפני שהוא סוגר 70 משה שפיצר מנצרת עילית, מספר איך התגלגל לקריירה צבאית ומה הביא אותו בגיל מאוחר להיות בונה הכינורות של העיר
משה שפיצר (צילום עצמי)
משה שפיצר (צילום עצמי)

משה שפיצר, תושב נצרת עילית, נולד להיות אומן. כשהיה ילד הוא היה מתבונן בהשתאות ביצירות של רמברנדט ומתפעל מיופיין. "רציתי גם אני לייצר משהו, כך התחלתי לצייר", הוא משחזר ומספר איך בגיל 9 התחיל ללמוד לנגן בכינור אבל הכלי היה ישן ורוב הזמן הוא היה צריך לתקן אותו. "כך בעצם התחלתי לבנות כינורות, בגיל 17 בניתי את הכינור הראשון שלי", הוא משחזר.

משה שפיצר (צילום עצמי)
משה שפיצר (צילום עצמי)

לפני הגיוס הגיע לחיים רפפורט- בונה הכינורות הוותיק והמפורסם ביותר בארץ. משה שם למד ממנו את היסודות לבניית כינורות אבל הפסיק באמצע בשל גיוסו לצה"ל והשירות ביחידה קרבית."אחרי הצבא המשכתי לבנות כינורות בניתי ועשיתי עבודות בתחום. בשנת 2004 הייתי בקרמונה שבאיטליה במרכז לבניית כינורות סטראדיוריוס, משם יצאה התהילה בנושא הכינור והחברה היא שם מותג עולמי בעולם המוזיקה, הייתי 10 שנים בקנדה בתחום בניית כינורות ולפני 3 שנים הגעתי לנצרת עילית".
-כמה זמן לוקח לבנות כינור?
"בערך חצי שנה. מרגע הבנייה ועד למכירה כחצי שנה. היום אני לא בונה בשביל למכור אני בונה כי אני לא רוצה לעזוב את זה מכוח האנרציה. מי שירצה לקנות כינור יוכל. כמו צייר שעושה תערוכות ורק אחרי התצוגה בגלריה הם יוצאים למכירה".
-זה נכון שכינור איכותי בנוי משלושה סוגי עצים שונים?
"נכון. עץ המייפל- בחלק התחתון ובצדדים של הכינור והחלק העליון מעץ אורן. גם לאורן יש לפחות שלושה סוגים שונים של עצי מחט איתם מרכיבים את החלק העליון. כמו סוג האבוני- עץ שחור וקצת יותר כבד מעצים אחרים".
-למה לא לייצר כנורות במכונה? עבודת יד לא חלפה מן העולם?
"בתעשייה יש הרבה עובדים ומכונות וכל אחד עושה תפקיד קטן והרבה מאותו תפקיד באותו היום. ההקפדה על הדברים והפרטים היוצאים מן הכלל בכינור יכולים להיות רק ע"י המהנדסים שאולי ישימו לב או לא, בבנייה פרטית הבונה עושה הכל משלב א' ועד השלב הסופי כדי להקפיד על כל פרט ופרט על מנת להגיע לצליל הטוב ביותר מכל תכונות העץ".
-מכרת כינור מפורסם?
"כל השנים הייתי עצמאי, מדיי פעם הייתי מקבל כל מיני עבודות של תיקונים מסובכים מחברות גדולות.בארץ עשיתי כינור ומכרתי אותו לכנרת קנדית מאוד מפורסמת בעשרות אלפי דולרים".
-עד מתי תבנה כנורות?
"כל עוד שאני לא רועד ויכול להחזיק אני בונה כינורות".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות