fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ביטול המע"מ בדירה ראשונה: העדפה למשרתים בצה"ל

יוצאי צבא, שירות לאומי ואזרחי ייהנו מאיפוס המע"מ עד לדירה בגובה 1.6 מיליון שקלים. מי שלא תרם את חלקו למדינה, יזכה להטבה בסכום של עד 600 אלף שקלים לדירה חדשה, מחיר שכמעט ולא קיים יותר בשוק הנדל"ן בדירות חדשות. שר השיכון מתנגד להדרה
יאיר לפיד בחתימת הסכם הגג בקרית ביאליק
יאיר לפיד (צילומים: אפרק פראנק)
יאיר לפיד בחתימת הסכם הגג בקרית ביאליק
יאיר לפיד בחתימת הסכם הגג בקרית ביאליק (צילומים: אפרת פראנק)

בתום דיונים ממושכים בין לשכת שר האוצר והדרג המקצועי במשרדו לבין היועץ המשפטי לממשלה וצוותו, גובשו הקריטריונים לזכאות למע"מ בשיעור אפס לרוכשי דירה ראשונה. הפרמטר המרכזי שעמד בלב המחלוקת היה בדבר סוגיית השירות הצבאי או האזרחי כתנאי יסודי לקבלת ההטבה. בנושא התקיימו דיונים רבים, כאשר היועץ המשפטי לממשלה סירב לאשר קריטריונים אשר אינם מקנים הטבה מסוימת לכל חלקי האוכלוסייה.

שר האוצר יאיר לפיד עמד על דעתו כי יש לייצר העדפה ברורה ומשמעותית למי שתרם למדינה ושירת שירות צבאי או אזרחי. בסיכומו של דבר הושגה פשרה לפיה: תושב ישראל ששירת שירות צבאי/לאומי/אזרחי יזכה להטבת מע"מ בשיעור 0% ברכישת דירה ראשונה, לדירה ששיווה עד 1.6 מיליון שקלים כולל מע"מ ובכפוף לערך למ"ר כפי שיקבע על ידי השמאי הממשלתי. תושב ישראל שלא שירת שירות צבאי/לאומי/אזרחי, גובה ההטבה שיעמוד לזכותו יהיה ברכישת דירה ראשונה, לדירה ששוויה עד 600 אלף שקלים בלבד כולל מע"מ.

הקריטריונים הנוספים לקבלת ההטבה עומדים בעינם, בהתאם להחלטת הממשלה, כך שההטבה תינתן לכל אחד מאלו: זוג נשוי לרבות ידועים בציבור שלו ילד אחד לפחות והורה במשפחה חד הורית שלו ילד אחד לפחות בחזקתו, העומדים בתנאים הבאים: מלוא הזכויות בדירה נרכשו על ידי בני הזוג והדירה היא דירה ראשונה של הזוג, כמו כן מעולם לא הייתה בבעלות מי מבני הזוג דירת מגורים לרבות שכל אחד מבני הזוג לא ביצע עסקה לרכישת דירה אשר בוטלה.

זוג נשוי, לרבות ידועים בציבור, ללא ילדים: אחד מבני הזוג מעל גיל 35.  מלוא הזכויות בדירה נרכשו על ידי בני הזוג והדירה היא דירה ראשונה של הזוג, כמו כן מעולם לא הייתה בבעלות מי מבני הזוג דירת מגורים לרבות שכל אחד מבני הזוג לא ביצע עסקת לרכישת דירה אשר בוטלה.

רווקים, מעל גיל 35. מלוא הזכויות בדירה נרכשו על ידי בני הזוג והדירה היא דירה ראשונה של הזוג, כמו כן מעולם לא הייתה בבעלות מי מבני הזוג דירת מגורים לרבות שכל אחד מבני הזוג לא ביצע עסקת לרכישת דירה אשר בוטלה. עוד בקריטריונים, אדם שזכאי לקצבת נכות כללית בהתאם לחוק הביטוח הלאומי.

שר השיכון והבינוי אורי אריאל הביע אתמול (ראשון את הסייגותו מחלק מהקריטריונים. השא אריאל פנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט והבהיר לו שכמעט ואין בשוק דירות חדשות במחירים של כ-600 אלף שקלים כולל מע״מ. מנתוני הממונה על חוק המכר (דירות) במשרד הבינוי והשיכון אליו מחויב כל קבלן המוכר דירה לדווח על נתוני המכירה, עולה כי בשנת 2013 היו 364 עסקאות בלבד בסכום הנמוך מ-600 אלף שקל (כולל מע"מ) ובשנת 2012 היו 212 עסקאות כאלה בלבד.

יצוין, כי מספר זה כולל גם עסקאות למכר חלקי דירות ודירות במסגרת "מחיר למשתכן" אשר על פי החלטת קבינט הדיור לא יכללו בהטבות המע"מ. השר אריאל תומך במתן העדפה למשרתים בשירות צבאי ולאומי, אבל מתנגד להדרה מוחלטת של קבוצות אוכלוסייה מתוכנית מע״מ בשיעור 0, וזאת בהתאם לעמדתו העקרונית של היועץ המשפטי לממשלה בסוגיה זו. מתוך הכרת שוק הדירות וצרכי קבוצות האוכלוסייה השונות בחברה הישראלית סבור השר כי יש להעמיד את מחיר הדירה בהטבת מע״מ 0 עבור מי שאינם משרתים בצבא על 950 אלף שקלים.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות