fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

UNLIKE : האם גנדלמן חוסם תושבים בפייסבוק?

מהעירייה נמסרה בתגובה: "דף הפייסבוק של ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן הינו דף פרטי, הממומן מכיסו הפרטי של ראש העירייה ומופעל על ידו.
העמוד הרשמי של גנדלמן
העמוד הרשמי של גנדלמן

האם  מה שמתאים לידידנו נשיא ארצות הברית דונאלד טראמפ חובב הטוויטר, פחות מתאים לראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן? חברת המועצה שירלי עודד, יצאה בקמפיין בשם "להסיר את המחסום", לטענתה עשרות תושבים פנו אליה בטענות כי גנדלמן  או מישהו מטעמו במחלקת הדוברות חוסם תושבים בדף עיריית חדרה ובדף המקורי שלו מכיוון  שאינם מהללים  או משבחים את פועלו ואף מעזים להשמיע דברי ביקורת.

שירלי עודד-דורן (צילום: שלומי גבאי)
שירלי עודד-דורן (צילום: שלומי גבאי)

עודד: "זו פגיעה ישירה בדמוקרטיה, בחופש הביטוי ומעשה זה לא יכול לעבור לסדר היום, הזוי בכל הפרשה כי ראש העירייה, צביקה גנדלמן,  משתמש בכספי משלמי המיסים, בכספי התושבים שמשלמים לו ולמחלקת הדוברות משכורות במאות אלפי שקלים בכדי שיחסמו אותם מלהביע את דעתם. מכוון שמדובר בשני דפים ציבורים  המשתפים תכנים שמקורם בכספי משלמי המיסים ( פוסטים, עיצובים, סרטים וכו'), משתמע כי חסימה זו הינה פגיעה ישירה בחופש הביטוי ובהתחשבות הביקורת הציבורית. אנו דורשים  כי ראש הרשות יפעל ע"פ התקדים של החלטת מבקר המדינה בעניין  וימנע מלהמשיך ולהתנהל כשלטון עריץ".

ביום שלישי שעבר שלחה עודד לראש העיר מכתב התרעה באמצעות משרד עורכי הדין דוידוב-בנימיני ובו היא דורשת ביטול מיידי של חסימת הגולשים מדף הפייסבוק העירוני ומעמוד הפרופיל העסקי של ראש העירייה, כשאם אלו לא יעשו תוך 14 ימים, היא תפנה לבית המשפט.  במכתב נטען כי "תושבי חדרה רבים נחסמו מדפי הפייסבוק האלו ללא עוול בכפם. הם לא גדפו ולא נבלו את פיהם, כל "חטאם" היה בכך שהעזו להעלות על הכתב דברי ביקורת כלפי ראש העיר והנהלת העיר בתגובות שנכתבו ביחס לפוסטים שפורסמו שם ואשר הועלו תוך שימוש במשאבים ציבוריים".

עוד מוזכר במכתב כי "רק לאחרונה פרסם מבקר המדינה, יוסף שפירא, בכובעו כנציב תלונות הציבור דו"ח הכולל ביקורת כנגד ראש עיריית פתח תקווה (יצחק ברוורמן) ובמסגרת הדו"ח קבע כי אין לבצע חסימה כנגד גולשים בדף הפייסבוק של ראש העיר, מתוקף הגנה על ערכי חופש הביטוי ובהיותו דמות ציבורית".

עודד: "מבקר המדינה אמר בהקשר של ברוורמן שאיש ציבור צריך לקבל גם ביקורת שלא מהללת או משבחת אותו והיה אם ראש העיר נחשף לתוכן מאוד אלים ובוטה הוא צריך לפעול בשלושה שלבים: לתת אזהרה, לצלם את הטוקבק שמבחינתו לא ראוי ולחסום את המגיב לזמן מוגבל.  אצל גנדלמן, תושבים חסומים כבר שלוש וחצי שנים רק כי לא הסכימו איתו".

היא מעלה נקודה נוספת מהותית: "אנחנו גם רואים בעמודי הפייסבוק של גנדלמן ושל העירייה שכל הטוקבקים כתובים בצורה מאוד מגמתית. למעשה הוא משתמש בכספי ציבור כדי להשתיק ציבור. אתה איש ציבור, תתמודד ! ולהפך, תקרב אליך את אלה שהכעסת. מה שמקומם זה שאתה משתמש בכסף שהתושבים משלמים עבור המשכורת שלך ותקציב מחלקת הדוברות שכולל כשני מליון שקלים כדי שתסתום להם את הפיות".

למכתב ההתרעה קדמה הצעה לסדר שהגישה עודד ועצומה שכללה חתימות של כל התושבים החסומים ופנו אליה לדבריה כדי להכין את כתב התביעה, אבל גנדלמן פשוט מתעלם. "הוא ממשיך לחסום ורק לתת בעמודים ביטוי לאנשים שמהללים ומשבחים אותו ואז לא נותר אלא להגיש תביעה לבית הדין, אלא אם ישחרר את החסומים בתוך 14 ימים.

הוא מנסה להצטדק ולהגיד שהדף האישי שלו ממומן במשך 4 שנים מהכסף שלו ושהוא לא צריך מימון עירוני וזה לא נכון כי כל הפוסטים שעולים בדף האישי שלו הם פוסטים של עיריית חדרה, סרטונים שנוצרו על ידי מחלקת הדוברות של העירייה וכאלה. גם בישיבת מועצה האחרונה גנדלמן די הפיל את עצמו. שאלתי אותו מי בעצם זה שעושה את החסימה בפועל, אולי מישהו מהדוברים? הוא השיב שהוא לא מבין בדקויות האלה אז אם אתה לא מבין איך אתה אומר שאתה מעלה את כל הפוסטים בדף האישי שלך? ברור שגם בדף הזה אנשים מטעמו כותבים אותם".

מהעירייה נמסרה בתגובה: "דף הפייסבוק של ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן הינו דף פרטי, הממומן מכיסו הפרטי של ראש העירייה ומופעל על ידו. לדף יש תקנון מפורט וברור שנכתב כבר בשנת 2013, עוד בטרם נבחר לראשות העירייה. 

"באשר לטענות לגבי דף הפייסבוק העירוני,  גם לו יש תקנון ברור שנכתב ופורסם עם פתיחת הדף,  בתחילת שנת 2014. עיריית חדרה מעודדת את חופש הביטוי ואת הבעת מגוון הדעות של ציבור תושביה, ובלבד שיובעו וייכתבו בלשון נאותה המכבדת את הכותב ואת קוראיו כאחד. בהתאם לתקנון, תושבים שנחסמו בעבר וביקשו להתחבר מחדש תוך שמירה על הכללים, חסימתם בוטלה.

זה שנתיים מובילה עיריית חדרה קמפיין עירוני, בשיתוף התוכנית "עיר ללא אלימות" ואיגוד האינטרנט הישראלי, הקורא לאפס סובלנות לאלימות ברשת ומעודד מתינות וסובלנות במרחב הדיגיטלי. יצוין כי דוח מבקר המדינה התייחס לדפי פייסבוק הממומנים על ידי העירייה ולא כאלה הממומנים על ידי ראש הרשות בעצמו. עוד צוין בדוח המבקר: "על גוף ציבורי או איש ציבור המפעיל דף פייסבוק  ציבורי לפרסם מדיניות בדבר השימוש בדף ולקבוע נהלים שיסדירו שימוש סדיר וראוי בתגובות הציבור המופיעות בדף הפייסבוק, כדי לשמור על כבוד השיח והמשתמשים בדף. צר לנו שהגברת עודד דורן מעודדת לכאורה  אלימות מילולית וטוב היה אם הייתה בעצמה נותנת דוגמה אישית בנדון".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות