fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תערוכה ייחודית בנהריה: יצירה מאירה לנפש

מחר, נר שני של חנוכה, יערוך ארגון "דרך הלב – יוזמה צפונית" תערוכת אורות אשר נועדה לשמש במה איכותית לחשיפת יצירות אומנות של ציירים המתמודדים עם נכות נפשית
(צילום יח"צ)

 

ארגון דרך הלב – יוזמה צפונית העוסק בשיקום תעסוקתי של אנשים המתמודדים עם נכות נפשית יערוך ביום רביעי, נר שני של חנוכה, תערוכת אורות בהיכל התרבות נהריה. האירוע יתקיים במעמד, יו"ר ההסתדרות מרחב גליל מערבי אשר שמואלי,  ויו"ר נעמת מרחב גליל מערבי ומנהלת היכל התרבות נהריה עופרה כהן אלקיים.

תערוכת אורות נועדה לשמש במה איכותית לחשיפת יצירות אמנות מקוריות של ציירים המתמודדים עם נכות נפשית, תושבי נהריה והסביבה. תערוכה זו הינה בעלת חשיבות ראשונה במעלה לצמצום הפערים החברתי והכלכליים ולשינוי הסטיגמה החברתית בהקשר של המתמודדים עם נכות נפשית ובני משפחותיהם. בימי הפתיחה יעמדו לרשות המבקרים דוכני מכירה פרי עמלם של האמנים.

הקשר בין הפרעות נפשיות כמו: הפרעת אישיות, מאניה דפרסיה ועוד ליצירתיות, נחקר מזה שנים רבות. הפרעה נפשית היא זו שדוחפת ליצירתיות – מחד, ומאידך משמשת ככלי באמצעותו פגועי נפש יכולים להוציא החוצה את המתרחש בתוכם. עם זאת, ברגעיה הקשים במיוחד, המחלה היא זו שמונעת מהם כל יכולת לתפקד.
ציור של דליה שוימר. תערוכת אורות (צילום יח"צ)
תערוכת אורות (צילום יח"צ)


יצירה של האמנית שרה הלל (צילום: יח"צ)
 (צילום: יח"צ)

לאורך ההיסטוריה, אנשים שעסקו באמנות כדרך חיים נתפסו תמיד כקצת שונים – ואמנים כדוגמת ואן גוך, ששפע ביצירתיות בתקופות המאניה שלו, ביטאו את הלך נפשם בצורות שונות.

אך, אם בעבר הפרעות נפשיות קיבלו יחס מכבד מהסביבה, שכן בעל הלקות נתפס כמייצג אמת אחרת, מעבר להכרה הרגילה. בעידן המודרני, המתאפיין ביחסי אי־שוויון הולכים וגדלים, הפכו הסובלים ממחלות נפש לקבוצה חלשה ופגיעה מאוד. בתוך כך, התפיסה במערב, שלפיה המחלה "מקורה במח" מהובילה לפחד וריחוק, וגרמה למחלה להיראות בלתי נמנעת, בלתי ניתנת לתיקון ובלתי נשלטת.

אף על פי שבעיות נפשיות שונות מאוד מהסטיגמה שהודבקה להן, גישה כזו מתקשה לראות את הצד האנושי והייחודי של מי שלוקה בנפשו ומחמיצה לא אחת את הגאונים והיוצרים שבגורלם השתלבה הפרעה כזו או אחרת, בעוד בעזרת תמיכה מתאימה קרוב לוודאי שאותו אדם יוכל לתפקד.

יצירה של האמן עופר שמיר (צילום יח"צ)
 (צילום יח"צ)
יצירה של לריסה יעקבוביץ צילום יח"צ)
( צילום יח"צ)

יום רביעי, 13 בדצמבר, נר שני של חנוכה, פתיחת דלתות: 18:00, ארגון: דרך הלב יוזמה צפונית  התערוכה תוצג בין התאריכים: 11.12-13.1 בהיכל התרבות נהריה

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות