fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תנועת הרכבות לצפון לא תיפגע

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה קבעה השבוע שיש לבחון חלופות לתוכנית שיקוע הרכבת בחיפה, שתעצור את תנועת הרכבות לצפון וממנו למשך כארבע שנים
רכבת (צילום: רכבת ישראל)
רכבת (צילום: רכבת ישראל)

מהפך. המועצה הארצית לתכנון ולבנייה קבעה כי תוואי מסילת הרכבת בסביבת חיפה יהיה כפוף להליך של בחירת חלופות במסגרת התוכנית להכפלת מסילת החוף, באופן שלא תפגע בתנועת הרכבות לצפון הארץ. בין החלופות המוצעות נמצאת גם תוכנית למינהור קו מהיר מחיפה לתל אביב.

לפני ארבעה חודשים נחשף ב"צפון-1" כי התוכניות של עיריית חיפה לשיקוע קו הרכבת באזור העיר התחתית בסכום של 1.3 מיליון שקל עתידות לפגוע קשות בתושבי הצפון, הנוסעים מידי יום ברכבת. זאת מאחר ובמידה והתוכנית – בין בית המכס לממגורות דגון בעיר התחתית בחיפה _ תצא לפועל, תיעצר כל תנועת הרכבות הבאות מצפון בתחנת לב המפרץ, כשהנוסעים ימשיכו בשאטלים עד תחנת חוף הכרמל. הדבר יגרור לטלטלה ולעיכוב גדולים לנוסעים, ונוגד את כל התוכנית הממשלתית לפיתוח קווי רכבת לעמקים ולכרמיאל וקירוב תושבי הפריפריה למרכז הארץ.

את המאבק מובילים עמותת שלושת השקמים ועו"ד דביר לנגר קיבוץ גשר הזיו, שטענו כבר לפני שנתיים כי שיקוע קו הרכבת בחיפה תמנע את התוכנית הגדולה, של כריית מנהרה בת מסילה אחת בין תחנת מרכזית המפרץ לכביש החוף (כביש 2), שבה תיסע הרכבת במהירות של 250 קמ"ש, שבה יעמוד משך הנסיעה על 30 דקות. כריית המנהרה היתה הופכת את תחנות הרכבת בחיפה לפרבריות.

עו"ד דביר לנגר (צילום: דורון גולן)
עו"ד דביר לנגר (צילום: דורון גולן)
רכבת (צילום: רכבת ישראל)
רכבת (צילום: רכבת ישראל)

לנגר הגיש, במקביל לקבוצות חיפאיות נוספות, בג"צ בנוגע תוכנית שיקוע הרכבת בחיפה. במשך מספר שנים הוא ניסה להשמיע את טיעוניו בקרב ראשי רשויות בצפון. לאחר פרסום הכתבה ב"צפון-1" נוצר שיתוף פעולה של לנגר עם אשכול רשויות גליל מערבי. ראש האשכול שלמה בוחבוט, המכהן גם כראש עיריית מעלות תרשיחא, נרתם לנושא והוגשו פניות לשר התחבורה ישראל כץ ולמטה הדיור הלאומי בנושא, בטענה שפגיעה בנגישות לגליל בעקבות הפסקת תנועת הרכבות לתקופה של מספר שנים בגלל תוכנית השיקוע בחיפה תפגע בשיווקן של 20 אלף יחידות דיור המתוכננות להיבנות בגליל.

לפני שלושה שבועות פנו בוחבוט וראש עיריית כרמיאל עדי אלדר לשר התחבורה וביקשו ממנו לעצור את תוכנית השיקוע. השניים כתבו לשר כץ כי לא יישבו בחיבוק ידיים נוכח תוכנית הרסנית, שתפגע קשות בתושבי הצפון במשך ארבע שנים ויותר.

עוד קבעה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה השבוע, כי בכל מקרה, לא תופסק הפעילות הסדירה של הרכבת ותושבי הגליל לא יפגעו כתוצאה מביצוע פרויקט השיקוע. בכך הנחתה למעשה המועצה את עיריית חיפה להציג חלופה נוספת לשיקוע בעיר התחתית.

לנגר, שהופיע בעצמו בבג"צ כטוען נגד פרויקט שיקוע המסילה, מסר: "ציבור הצפוניים עתיד להמשיך להילחם כדי שתיכרה מנהרת שדרה מתחנת לב המפרץ לכיוון מסילת החוף, בסביבת החותרים/מגדים, כך שזמני הנסיעה מנהריה ומכרמיאל לתל אביב יהיו כ-50 דקות בלבד, ולא כשעה ו-40 דקות להן התרגלנו. אנו זכאים לנסוע במהירות של 250 קמ"ש כבר מתחנת לב המפרץ בכיוון דרום, ואין לנו כל צורך לנסוע לכיוון איסטנבול בדרכנו לתל אביב ולירושלים, כפי שעיריית חיפה מתכננת לנו. אנו זוכים לתמיכת ראשי הרשויות בגליל המערבי שלמה בוחבוט ויורם ישראלי, שהופיעו באופן אישי בישיבת המועצה הארצית והפעילו לחץ אישי בנושא. כמן כן, אשכול רשויות גליל מערבי, בהובלת המנכ"לית יעל רון, עומד מאחורינו ופועל באופן נמרץ בנושא. לבסוף, אבקש להודות לעמותת שלוש השקמים, שעתרה לבג"צ כנגד שיקוע המסילה".

בוחבוט: "לא נעמוד מנגד ונחכה ליום שבו יתחילו העבודות על המסילה בחיפה, קטע הרכבת מלב המפרץ לחוף הכרמל יושבת למשך ארבע שנים ותושבינו יהיו מנותקים ממרכז הארץ. נאבק עד שימצא פתרון הולם. אני חושב שצריך להמשיך ולחזק את חיפה, אך אל למהר עם תוכניות שיפגעו קשות בתושבי הגליל ונגישותם לאורך שנים. אני שמח על החלטת המועצה הארצית השבוע. מדובר בהישג משמעותי. ב-23 באוגוסט ניפגש עם שר התחבורה ישראל כץ ונוודא שפרויקט השיקוע ייצא לדרך רק כאשר תוגש חלופה ראויה לתוואי הרכבת, כך שלא ייפגעו תושבי הצפון ושיובטח כי תנועת הרכבות תימשך כסדרה".

מעיריית חיפה לא התקבלה תגובה לדברים.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות