fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תל אביב מעולם לא הייתה רחוקה יותר

עו"ד דביר לנגר מקיבוץ גשר הזיו תמיד התקשה להבין מדוע כדי להגיע לתל אביב ברכבת, נגזר עליו לעבור את כל התחנות של חיפה. אם לא די בכך, לאחרונה התברר לו גם, שבקרוב הנסיעה שלו ושל כל תושבי הגליל המערבי לתל אביב תתארך ב~30 דקות. הוא הגיש בג"ץ
עו"ד דביר לנגר (צילום: דורון גולן)
עו"ד דביר לנגר (צילום: דורון גולן)

 

 

תושבי הגליל המערבי, לידיעתכם: זמן הנסיעה מתחנת הרכבת בנהריה לתל אביב הולך להתארך בקרוב בכ~30 דקות. גם זמן הנסיעה ממרכזית המפרץ ועד לחוף הכרמל יתארך.

במשך יותר משלוש שנים נלחם עו"ד דביר לנגר, המייצג את עמותת שלוש השקמים מקיבוץ גשר הזיו ועוסקת במאבקים חברתיים וסביבתיים, נגד תוכנית "חזית הים" של עיריית חיפה והכוונה לשקע את מסילת הרכבת. בשבוע שעבר הגישו לנגר והעמותה בג"ץ נגד העירייה, משרד האוצר וכל גופי התכנון נגד התוכנית שתרחיק עוד יותר את הפריפריה הצפונית מהמרכז. יצוין, כי קבוצה חיפאית נוספת הגישה בג"ץ נוסף נגד תוכנית שיקוע המסילה, ושתי העתירות אוחדו.

עו"ד לנגר, נשוי ואב לשלוש בנות, הבין עוד בשנת 2012 שמשהו קורה מתחת לאפו. כמי שמרבה לנסוע לצורכי עבודה למרכז הארץ, הוא התקשה להבין מדוע רכבת ישראל צריכה לעבור את כל תחנות חיפה כדי להגיע לתל אביב, וזאת בשעה שהרכבת מתעתדת לנסוע 250 קמ"ש והכינה תוכנית ענקית של הכפלת המסילות. לנגר החל לחקור וגילה כי רכבת ישראל העבירה לעיריית חיפה 500 מיליון שקלים לצורך שיקוע הרכבת בפארק הכט הסמוך לחוף הכרמל, זאת במקום שהעירייה תדרוש פריצת מנהרה של הרכבת בתוואי מרכזית המפרץ ותביא לכך שהנסיעה לתל אביב ברכבת תארך כ~40 דקות בלבד ובלי לעבור בכל תחנות חיפה.

לנגר גילה שכדי לשקע את תוואי הרכבת, צריך לשנות את תוואי המסילה. בנוסף, כשיחלו עבודות השיקוע, לא תהיה כלל רכבת ישירה מנהריה לתל אביב במשך שלוש שנים ונוסעים יצטרכו לרדת בתחנת לב המפרץ או חיפה מרכז, לקחת הסעה לתחנת חוף הכרמל ומשם להמשיך את נסיעתם ברכבת.

לפני שנה וחצי הודיעה עיריית חיפה, כי חיפה נפתחת לים והגישה את תוכנית "חזית הים", שתכליתה הקמת טיילת ודק עץ ליד חופי בת גלים. משרד האוצר נותן לעיריית חיפה תקציב לשיקוע הרכבת גם באזור זה בסכום של 800  מיליון שקלים. נכון להיום עומד התקציב לשיקוע מסילת הרכבת בחיפה באורך של 1.5 ק"מ בלבד על 1.3 מיליארד שקלים. עלות מנהור הרכבת עומדת על סכום של 1.6 מיליארד שקלים.

עו"ד לנגר הבין את האינטרס הציבורי אך טוען השבוע בראיון כי קשה מאוד לגייס את דעת הקהל ולכן הוגש הבג"ץ. עו"ד לנגר: "הבג"ץ נועד כדי לעצור את התוכנית של יונה יהב ומשה כחלון להפוך את הרכבת בחיפה לסוג של מטרו מתחת לאדמה ולמעשה להשתמש בתוכנית מתאר ארצית עבור האינטרס של חיפה, כך שכל יישובי הגליל המערבי והקריות הולכים לסבול למשך דורות שלמים. צריך לחזור למוסדות התכנון ולהציע מנהור של הרכבת ממרכזית המפרץ לתל אביב בקו ישר שמקצר את אורך הנסיעה ב~10 ק"מ. כך תושבי הצפון יוכלו לגור בצפון ולעבוד בתל אביב בזמן נסיעה של 40 דקות. התוכנית הזאת של חזית הים ושיקוע הרכבת מבית המכס לדגון נשמרה בסוד. אנחנו טוענים שאם יש 1.3 מיליארד שקלים, יש לבצע בתקציב הזה מנהור של הרכבת כדי שגם תושבי הקריות יוכלו להגיע לתל אביב ב~28 דקות. זו קריאה להתעוררות של כל תושבי הגליל המערבי והקריות ועבור ראשי הערים שלא מודעים להשלכות של התוכנית. יהיה כאן כאוס אדיר. הנסיעה לתל אביב במהלך העבודות תיקח שלוש וחצי שעות.

"הסיפור פה הוא לא השיקוע שעיריית חיפה רוצה לעשות אלא הזדמנות היסטורית להפוך את הפריפריה הצפונית לפרבר של תל אביב, כי מי שעובד במרכז הארץ, נוסע ברכבת חמישה ימים בשבוע. כבר היום בלתי אפשרי להיכנס לנהריה מבחינה תחבורתית היות שלא קידמו בזמן את כביש 6, אך המאבק כאן הוא על תוכנית ארצית שהולכת לשמש את החיפאים בלבד. ראשי ערים צריכים להתכנס ולהבין שיש כאן אירוע היסטורי כי לא תהיה עוד הזדמנות. כרגע אני נלחם לבד והעמותה נרתמה, אבל אי אפשר להילחם לבד. ראשי הערים חייבים לראות מה מתרחש להם מתחת לאף ולהבין שמה שחיפה מתכננת לעשות הולך להיות אסון, וצריך לעשות הכל שזה לא יקרה ושזה יחזור למוסדות התכנון מחדש.

עו"ד דביר לנגר (צילום: דורון גולן)
עו"ד דביר לנגר (צילום: דורון גולן)

וכך כותב עו"ד לנגר בעתירה: "תושבי חיפה שואפים לפנות את החיץ שיוצרת הרכבת, כך שהעיר תגלוש לחזית הים בטבעיות; רכבת ישראל מעוניינת להוסיף מסילה המאפשרת נסיעה במהירות 250 קמ"ש; מדינת ישראל שואפת לחבר את הפריפריה למרכז הארץ, לשם צמצום הפערים ולמען הקלה במחירי הדיור במרכז הארץ; כל המטרות הללו מתנקזות למסקנה תכנונית אחת: יש למנהר את הרכבת מתחת לרכס הכרמל, בקו ישר ככל שניתן (המאפשר נסיעה במהירות גבוהה).  מובן כי יהיו עוד ויכוחים לגבי התוואי הפרטני העדיף של אותה מנהרה עתידית, אך החלופות השונות, מגובות בתסקירי עומק לכל חלופה (מבחינה תחבורתית, סביבתית וכלכלית), צריכות להבחן האחת כנגד השנייה במסגרת התכנונית המתאימה – טרם קביעת עובדות בשטח. הרכבת למעשה תומכת בהחלטתו של שר האוצר לממן שיקוע במסגרת תמ"א 13 בכך שהיא מתייחסת לשיקוע כעובדה מוגמרת במסגרת התכנית שהיא יוזמת להכפלת המסילה (תת"ל 65).  טענת הרכבת, כי כל שינוי לתוואי המסילה (לרבות שיקוע או מנהור) יישקל ויקבע במסגרת תת"ל 65, אינה הולמת את העובדות בשטח ו/או את המצגות של הרכבת עצמה.  הלכה למעשה, השיקוע עתיד להיקבע במסגרת תמ"א 13, תכנית שאינה מתאימה לשקילת חלופות תוואי בהיבט רחב".

ממשרדי האוצר והתחבורה ומרכבת ישראל לא התקבלה תגובה עד לסגירת הגיליון.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "העתירה מבוססת על הנחות עובדתיות חסרות שחר. כמו שקירבנו את הקריה לחיפה באמצעות כביש 22, כך גם יקרה עם הרכבת ששיקועה מצריך הליכי תכנון בעקבותיהם העובדות יהיו ברורות לכל.

השתתפה בהכנת הכתבה: הילה מלמד

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות