fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תיק סגור: פרשת שוחד הקרקעות בבית העלמין בנהריה הסתיימה ללא הרשעה

כתב אישום בגין שוחד נגד מנהל בית העלמין בנהריה אסף דהן נגמר ללא הרשעתו. דהן ישרת 100 שעות עבודות שירות לתועלת הציבור
בית העלמין הישן בנהריה צילופ פרטי
בית העלמין הישן בנהריה צילופ פרטי

בוטלה הרשעתו של מנהל בית העלמין  בנהריה אסף דהן לאחר שנאשם בפרשת שוחד במכירת קרקעות בבית העלמין בנהריה.

בית המשפט  המחוזי חיפה חייב את דהן במאה שעות עבודות שירות לתועלת הציבור, ללא הרשעה. הפרקליטות שדרשה בתחילה מעצר עד תום הליכים בגין עבירות של מתן שוחד, קשירת קשר לפשע , קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות זיוף ועבירות מס, תיקנה את כתב האישום וקיבלה את המלצת שירות המבחן.

דהן הורשע בעובדות כתב אישום מתוקן בעבירה של הפרת חובה חקוקה.

בא כוחו של דהן ערער על ההרשעתו וביקש להטיל עליו ענישה בלבד לאחר שיישלח לתסקיר בשירות המבחן. מדובר במקרה חריג ביותר  של ביטול או הימנעות מהרשעה על סמך ואופי העבירה.

שופט בית המשפט המחוזי-חיפה אבי לוי, קיבל את המלצת בית המשפט וביטל את הכרעת הדין המרשיעה.

בית העלמין בנצרת עילית
בית העלמין צילום עצמי

זיוף רשיונות קבורה

תזכורת: דהן, בן 50, נשוי ואב לחמישה ילדים, עובד המועצה הדתית בנהריה ובתפקידו, מנהל בית העלמין בנהריה במשך 17 שנה, נאשם בתחילה בגין ביצוע עבירות של  לקיחת שוחד, קשרת קשר לפשע וזיוף מסמך בידי עובד ציבור. בנוסף, הוגש  לבית המשפט השלום כתב אישום נגד בני הזוג  שאול וטטיאנה מועלם מור מחיפה שבבעלותם עסק פרטי לשירותי קבורה המעורבים בפרשה.

הקבורה בבתי העלמין בנהריה בהתאם לכללי המועצה הדתית בעיר  מותרת לנפטרים בלבד תושבי העיר. התעריפים עומדים על תשלום  של 500 שקלים לנפטר ורכישת חלקת קבר לבן הזוג נאמדת בעלות של 3900 -3750 שקלים, ברכישה בחיים, ובתוספת 500 שקלים להצבת יסודות.

במחלקת ההונאה של מחוז חוף  נפתחה בשנת 2015 חקירה  לבדיקת חשד לזיוף רישיונות קבורה באופן שבו כתובת הנפטר זויפה, כך שתיחזה ככתובת בעיר נהריה ובדרך זו תתאפשר קבורתו בבית העלמין.

מהחקירה עלה כי ב- 35 מקרים זויפו רישיונות הקבורה, בנוסף עלה שכ-20 רישיונות מתוכן נמסרו לדהן שהעבירם למשרדי המועצה הדתית בנהריה. אז נטען כי  הנאשם קיבל את הרישיונות וביצע קבורה על פיהם, ללא בדיקה או פיקוח, ובהתאם לכך הפר הנאשם  את הוראת חיקוק הימנעות ממעשה שעשייתו נדרשת לחוק שירותי הדת.

הפרשה התפוצצה כששוטרים ובלשים פשטו על ביתו של דהן. בשמיני לפברואר 2017 הוגש כתב האישום באמצעות עוה"ד משה אייל  ממנו עלה כי דהן בהיותו עובד הציבור- מנהל בתי העלמין בנהריה מטעם המועצה הדתית נהריה, במספר הזדמנויות  לקח שוחד בעד פעולה הקשורה בתפקידו.

עוד עלה כי "דהן  קשר עם בני הזוג מועלם מור וקיבלו כספים במרמה בנסיבות מחמירות, המתבטאות בסכום  כספי  של 626,800 ₪ אשר חלק ממנו קיבל דהן כשוחד תוך שימוש ברישיונות קבורה מזויפים, בהעברת רישיונות הקבורה המזויפים למועצה הדתית בפניה יצר מצג שווא כי מדובר בנפטרים תושבי נהריה ובנסיבות קבלת הכספים במרמה מידי בני משפחות הנפטרים בשעתם הקשה של מות בן משפחתם", כך נכתב.

מועצה איתנה. המועצה דתית נהריה (צילום: דורון גולן)
מועצה איתנה. המועצה דתית נהריה (צילום: דורון גולן)

ראיות חדשות שינו את התמונה

חודשים לאחר הגשת כתב האישום, נטרפו הקלפים. בחודש אוקטובר 2017, ביקשה הפרקליטות מבית המשפט זמן נוסף להשלמות חקירה. מתברר שחומרים חדשים שהתקבלו והצלבות שנעשו לא איפשרו לפרקליטות  להמשיך בהרשעה בכתב האישום. שינוי הראיות הביא לכך שנאלצו לתקן את כתב האישום.

בעוד שבית המשפט כבר החל לשריין מועדים לשמיעת הראיות, לפני שלושה חודשים הודיעה הפרקליטות על הגעתה להסדר טיעון עם דהן.

מהסדר הטיעון עולה  כי דהן יודה בעובדות כתב אישום מתוקן ויורשע בעבירה אחת בלבד המייחסת לו; 'הפרת חובה חקוקה'. כמו כן התבקשה הפנייתו של דהן לשירות המבחן  שתבחן את שאלת הרשעתו.

הפרקליטות אמנם המשיכה בהליך הרשעה חדש של סעיף אחד בלבד ולא ציפתה שיבוטל, אך עורך דינו של דהן, יעקב ארדיטי לנדמן, עתר לבית המשפט לביטול הרשעתו וביקש המלצה של שירות המבחן שהגישה תסקיר חיובי על דהן, כתב כי נתקל לאירוע שהוא חד פעמי,  והסביר שאם לא תבוטל הרשעתו ייגרם לו נזק לעתיד.

החברים מברכים

לאחרונה פורסמו ברשת הפייסבוק  סטטוסים המברכים את דהן שזוכה מהאשמות. מבירור עם פרקליטות מחוז חיפה עולה  כי התיק אכן נסגר בחודש אפריל. מהפרוטוקול עולה כי בחודש מרס התקבלה חוות דעת  משירות המבחן, אליו נשלח דהן  שהמליץ לא להרשיעו.

בחוות הדעת נכתב כי: "לנוכח מסירות הנפש של הנאשם לעבודתו, היעדר עבר פלילי,  קבלת אחריות מלאה, והערכת סיכון נמוכה להישנות והתנהגות מפרת חוק בעתיד מעריכים כי במקרה זה ענישה בדרך של שירות לתועלת הציבור, היא ענישה גמולית ובצידה תרומה לחברה להביא להפחתת הסיכון, להישנות התנהגות עוברת חוק מצידו".

עוד עולה מתסקיר המבחן כי מי שהמליץ על דהן הוא רב הקהילה בנהריה שמסר כי דהן במסגרת תפקידו עשה לילות כימים וסירב לא פעם לקבל תשר מקרובי משפחתם של הנפטרים על מסירותו.

הנאשם הסביר לקצינת המבחן שכל רצונו הוא לחזור למקום עבודתו במידה והליך המשפטי יסתיים ללא הרשעה.

דהן הסביר כי פעל על פי נהלי עבודה ועם זאת הדגיש כי לא בדק לעומק את רישיונות הקבורה שהובאו בפניו אולם לטענתו לא ידע שנוהל זה מהווה חלק מהגדרת תפקידו. שירות המבחן ציין כי לא  קיימים דפוסים עבריינים מתחום המרמה באישיותו של הנאשם. שירות המבחן המליץ לא להרשיעו, כיון שביטא תחושת חרטה על מעורבותו בעבירה.

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה אבי לוי נתן עדיפות לפן השיקומי חייב את דהן בעבודות שירות לתועלת הציבור בהיקף של מאה שעות.

השופט לוי ציין בפסק הדין: "שירות המבחן עמד על כך כי במפגש עימו ביטא הנאשם תחושת חרטה על מעורבותו בעבירה וציין כי הרשעה בדין תפגע בדימויו העצמי החיובי של הנאשם ועלולה לפגוע בהמשך עיסוקו כמנהל בית העלמין.  לנוכח זאת ולנוכח היעדר הרשעות קודמות והפגיעה התעסוקתית הרגישה העלולה להתרחש במידה והנאשם יורשע, המליץ שירות המבחן על ביטול ההרשעה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות