fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תושבי מטה אשר יוצאים למאבק בתכנון מחצבת אשרת

התושבים יקיימו הפגנה ביום שישי הקרוב בכביש הכניסה למחצבה
מחצבת אשרת. מפגעי רעש וזיהום (צילום: דותן רודין)
מחצבת אשרת. מפגעי רעש וזיהום (צילום: דותן רודין)

תושבי היישובים במועצה האזורית מטה אשר הכריזו על הקמת מטה המאבק במחצבת אשרת. המחצבה, שכבר כיום אחראית למפגעי רעש ואינה עומדת בתנאי הרישיון שניתנו לה, צפויה להתרחב פי ארבעה לפי התוכנית המוצעת בימים אלה. התוכנית עברה לאחרונה בוועדה לנושאים תכנונים עקרוניים (ולנת"ע) וצפויה לעלות בקרוב במועצה הארצית ולאחר מכן להיות מאושרת בממשלה.

חה"כ חיים ילין וחה"כ יעל כהן~פארן, פנו, כל אחד בנפרד, לאביגדור יצחקי העומד בראש המועצה הארצית לתכנון ובניה בדרישה לדחות את הדיון בעניין הרחבת המחצבה עד לדיון מעמיק בהשלכות ההרחבה, בוועדת הפנים של הכנסת. במקביל, ביום שישי הקרוב צפויה הפגנה של תושבי הסביבה בכניסה למחצבה, במחאה על הליך הבזק לאישור הרחבת המחצבה תוך התעלמות מהתנגדויות התושבים ומדו"ח חוקר שמינתה המדינה בנושא השלכות התכנית.

מחצבת אשרת. מפגעי רעש וזיהום (צילום: דותן רודין)
מחצבת אשרת. מפגעי רעש וזיהום (צילום: דותן רודין)

התוכנית העומדת בפני אישור, כחלק מתכנית מתאר ארצית 14 ב', תאפשר את הרחבת מחצבת אשרת השוכנת בגליל המערבי בסמוך ליישובים יחיעם, כליל, געתון וא~שייח' דנון והפיכתה למגה~מחצבה שתגבול בקרבת בתי המגורים ביישובים.

לאור התנגדויות התושבים ובהתאם לנדרש בחוק מונה חוקר עצמאי שהכין דו"ח המצביע על הסכנות הרבות הנשקפות מההתרחבות המוצעת של המחצבה _ הן לתושבי האזור והן לאיכות הסביבה. החוקר, שבינתיים הלך לעולמו, הציע תכנית חלופית ועמד על הפתרונות לבעיות הנוכחיות אותן גורמת המחצבה. הדו"ח הושלם אך לא זכה להתייחסות כלל בולנת"ע. יש לציין כי המועצה הארצית לא בחנה כלל חלופות לביצוע המחצבה ואישרה את הרחבתה המסיבית של המחצבה ללא כל חשיבה עתידית על השפעה על היישובים הסובבים.

עו"ד גלעד ברנע, המייצג את מטה המאבק באשרת: "כבר כיום ניתן לראות את מפגעי הרעש והזיהום אותם מייצרת המחצבה תוך הפרת תנאי הרישיון, כך למשל כל תושבי הסביבה רואים למרחוק את "הר החול" שנחצב ועומד כפצע פתוח. במידה ותאושר התוכנית כל תושבי האזור והסביבה עצמה יסבלו מנזק בלתי הפיך שיכול לגרור עזיבה של תושבים ופגיעה בלתי הפיכה בבריאותם בחי ובצומח. לצערנו הדו"ח העצמאי שהוכן לא זכה להתייחסות נאותה למרות היקפו וחומרת הבעיות עליו הצביע ובימים אלה מבוצע הליך בזק תכנוני לאישור ההרחבה, מבלי לקיים דיון מעמיק במשמעויות מרחיקות הלכת של ההרחבה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות