fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"תוכנית פוגענית בכל היבט"

תושבים ביישובים הסמוכים לכביש החוף עתרו לבג"ץ נגד תוכנית תשתיות לאומית להרחבת הכביש לשישה נתיבים. "מדובר בחלמאות תכנונית שתעלה למשק מיליארדי שקלים"
כביש 2 מתנגדים להרחבה (צילום: רותי ברמן)
כביש 2 מתנגדים להרחבה (צילום: רותי ברמן)

 

היישובים בית ינאי, מכמורת, חבצלת השרון, חופית ובית חירות הגישו בשבוע שעבר עתירה לבג"ץ, למתן צו על תנאי וצו ביניים נגד ממשלת ישראל, הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות – משרד האוצר, המועצה האזורית עמק חפר וראש המועצה רן אידן. העותרים מתנגדים לאישור תוכנית תשתיות לאומית שבמסגרתה יורחב כביש החוף (כביש 2) בנתיב אחד לכל כיוון ויהפוך לכביש עם שישה נתיבים. בעתירה מציינים העותרים כי קיים תוואי חלופי בצמוד למסילת הרכבת שנכלל בתוכנית המתאר הארצית לדרכים תמ"א 3.

בעתירה שהוגשה באמצעות באת כוחם של התושבים, עו"ד ענת לוי, נטען כי מדובר ב"חלמאות תכנונית ממדרגה ראשונה, שעתידה לעלות למשק הישראלי מיליארדים ולא תיתן מענה מיטבי לצורכי התחבורה העתידיים".

בעתירה מפרטים העותרים פגמים לטענתם בהתנהלות גופי התכנון שכתוצאה מהם רק לאחר 11 שנה אושרה "תוכנית פוגענית בכל היבט אפשרי ולא עולה בקנה אחד עם הדרישות הבסיסיות מהבחינה התחבורתית שהוגדרו לגביה".

כך למשל עולה מהעתירה כי במשך כל השנים הללו לא היה ידוע למי שתכננו את התוכנית וגם לא למי שאמורים היו לבחון אותה, כי לטובת ביצוע יש לגרוע שטחים עצומים המוגדרים כפארק לאומי. עוד נטען כי לא המתכננים בדקו האם קיימת חלופה תכנונית שאינה מחייבת גריעה של שטחים המוכרזים כשמורת טבע או כגן לאומי.

בין החסרונות הרבים שיש לשדרוג התוואי הקיים מציינים העותרים שעד שתסתיים בנייתו, כבר לא ייתן הכביש מענה לצורכי התנועה שלשמם תוכנן. "הכביש עובר בלב אזור מיושב, בקרבה רבה לבתי מגורים ומבנים אחרים. שדרוגו מחייב פגיעה בנחלות מגורים ואף הריסת מבנים. שימושי הקרקע הצמודים אליו מיועדים ברובם הגדול למגורים, תיירות, מסחר, גנים לאומיים ושמורות טבע. לכל אלה, יוצרת התנועה הכבדה בכביש מפגעים קשים ביותר של רעש וזיהום אוויר, מפגע נופי וחיץ בין אוכלוסיות".

בעתירה מציינים היישובים את המענה המיטבי שנותן תוואי המסילה, המאפשר סלילת ארבעה נתיבים לכל כיוון, עם פחות מחלפים, וכפועל יוצא מכך עם פחות צפיפות בין המחלפים. "הוא פנוי סטטוטורית ופיזית, הוא מעוגן כדרך מהירה בכל תוכניות המתאר, הוא מרוחק מכל יישוב. בתי המגורים הקרובים ביותר לדרך (אם תיסלל) נמצאים במרחק כ-250 מ' מציר הדרך. הוא צמוד לתשתיות אחרות: מסילת הרכבת, קווי הדלק, אזור התעשייה של כפר ויתקין ואזור התעשייה של עמק חפר, מתקן להתפלת מים וקו מים מותפלים ועוד. מרביתו עובר בשטחים חקלאיים. הוא נוח מאוד להקמה מבחינה הנדסית: הוא ישר ושטוח וסלילתו מאפשרת פתרון תחבורתי מלא בראייה אזורית רחבה לסלילת כביש מהיר למהירות של 110 קמ"ש, כולל חיבור לכביש מספר 9 במחלף קטן יחסית…".

עוד טוענים העותרים כי העובדה שהממשלה אישרה תוכנית נחותה יותר מהחלופה שהוצעה, היא סוגיה שתגיע בעתיד לפתחו של מבקר המדינה.

כך למשל, עולה מהעתירה כי במשך כל השנים הללו לא היה ידוע למי שתכננו אותה וגם לא למי שאמורים היו לבחון אותה, כי יש לגרוע שטחים עצומים המוגדרים כפארק לאומי כמו כן לא בדקו האם קיימת חלופה תכנונית שאינה מחייבת גריעה של שטחים המוכרזים כשמורת טבע או כגן לאומי.

ישובי חוף חפר טוענים בעתירתם כי קיים תוואי חלופי בצמוד למסילת הרכבת, שבמקור היה אמור להיות דרך אזורית כאשר חלופה זו היא גם חלופה הקיימת בתכנית המתאר הארצית לדרכים תמ"א 3 .

כביש 2 מתנגדים להרחבה (צילום: רותי ברמן)
כביש 2 מתנגדים להרחבה (צילום: רותי ברמן)

הישובים מדגישים בעתירה שאין מקום לאשר תכנית תשתית לאומית לשדרוגו של התוואי הקיים ויש מקום לעשות שימוש בדרך הקיימת ממילא בתכנית המתאר הארצית לדרכים, שעדיפה על הכביש הקיים מכל בחינה אפשרית.

בין החסרונות הרבים שיש לשדרוג התוואי הקיים מציינים העותרים שעד שתסתיים בנייתו, כבר לא יתן הכביש מענה לצרכי התנועה שלשמם תוכנן ונראה שכל ההשקעה בו תהא לריק.  כמו כן הוא עובר בלב אזור מיושב, בקרבה רבה לבתי מגורים ומבנים אחרים. שדרוגו מחייב פגיעה בנחלות מגורים ואף הריסת מבנים.

שימושי הקרקע הצמודים אליו מיועדים ברובם הגדול למגורים, תיירות, מסחר, גנים לאומיים ושמורות טבע. לכל אלה, יוצרת התנועה הכבדה בכביש מפגעים קשים ביותר של רעש וזיהום אויר, מפגע נופי וחיץ בין אוכלוסיות. קו הבנין מהדרך האמור להיות 150 מ' לדרך מהירה, מצטמצם בחלק מהתוואי למטרים בודדים, ולעיתים פוגע אף במבנים קיימים. ולכן צפויות תביעות על ירידת ערך מקרקעין בהיקפים גבוהים מאד. כמו כן סובל הכביש מעקומות קשות ואינו עומד בקריטריונים מינימליים לדרך מהירה.

הכביש הקיים וחלופת המסילה
הכביש הקיים וחלופת המסילה

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות