fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תביעה לפיצוי על ביזוי ההנצחה של רפאל כהן מכפר ידידיה שנפל במלחמת יום הכיפורים

הבניין-ברופין צילום משרד עוד כהן שטרסנוב לונדון
הבניין-ברופין צילום משרד עוד כהן שטרסנוב לונדון

תביעה על סך מיליון שקלים מהמועצה האזורית עמק חפר הוגשה השבוע לבית המשפט השלום בנתניה על ידי גילה כהן אלמנתו של רפאל כהן בן כפר ידידה שנפל במלחמת יום הכיפורים. בכתב התביעה שהוגש באמצעות משרד עורכי דין כהן-סטרשנוב-לונדון ע"י ב"כ עוה"ד אהב כהן ועוה"ד איתי לוי תובעת כהן וילדיו של רפי את הסכום הנ"ל מהמועצה האזורית עמק חפר על הפרת חוזה תרומה-מתנה אותה העניקה אמו של רפי למועצה.

הבניין-ברופין צילום משרד עוד כהן שטרסנוב לונדון
הבניין-ברופין צילום משרד עוד כהן שטרסנוב לונדון

מדובר בבניין בן שתי קומות ובו ספריה מדעית ומעבדה בבית הספר התיכון רופין אותו הקימה אמו של רפי אריקה אקשטיין-כהן ז"ל מכפר ידידיה לזכרו באמצעות תרומות שגייסה בעצמה בארץ ובחו"ל. היא בחרה להנציח את מותו של בנה באופן אשר נתן ביטוי למפעלו ולמורשתו של בנה על ידי הקמתו של מרכז למדעים וכן ספרייה בוטנית, על-שמו בתיכון בו רפי למד וקיבלה את ברכתה של המועצה לבניית המעבדה בבית הספר המצוי תחת אחריותה וסמכותה. אריקה גייסה את הארכיטקט הגרמני הידוע קלאוס וולך, אשר עבד על הפרויקט שלוש וחצי שנים יחד עם עשרות פועלים ויועצים. כמו כן, רכשה אריקה ציוד מעבדה משוכלל מכל רחבי העולם בלמעלה ממיליון דולרים.

בתאריך 28.9.1978, נערך טקס השקה חגיגי לרגל סיום הקמת המעבדה המשוכללת.

בשנת 2015 גילו ילדיו של רפי כי המעבדה על שם אביהם איננה עוד וכי המבנה בן שתי הקומות משמש כמפקדה של משמר הגבול ושל משטרת ישראל ללא הסכמתם, וללא ידיעתם. כמו כן, התגלה להם כי הציוד נזרק והשלט מחוץ למבנה, עליו היה כתוב "אבן פינה – לבניין מעבדות לביולוגיה – ע"ש רפאל כהן הי"ד" הוחלף לפסל של מקלע.

כתב התביעה מפרט אודות ניסיון ההידברות של התובעים עם המועצה שארך כשנה וכשל מאחר  והמועצה לא הייתה מוכנה לפצות את המשפחה כדי שתוכל להנציח אותו בדרך אחרת.

הבן אורי כהן: "קם איש, אב לשלושה ילדים קטנים, רץ להיות בקו הראשון במלחמה בעת שירותו בסיירת צנחנים ושם, בחווה הסינית, הוא נהרג. הוא היה אבא שלי. חמש שנים לאחר מכן, בעלות של מיליון וחצי דולר שגויסו על ידה מתורמים שונים מהעולם, הקימה סבתי אריקה אקשטיין-כהן לזכרו בניין ענק בן שתי קומות ובו ספרייה לבוטניקה ובה ספרים שנאספו מרחבי העולם על ידי מומחה ומעבדות. בדרך עקלקלה התגלה לי שלאחר שנים רבות בו הבניין שירת דורות של ילדים שוחרי טבע, הבניין והציוד בו הושחתו עד היסוד על ידי המועצה המקומית שפינתה את כל מה שהיה בו, כולל תלישה של שלט ההנצחה של אבי, ונתנה את הבניין למשמר הגבול לפעולות שיטור בשטחים. במקום שלט ההנצחה של אבי, שהיה איש שלום וחינוך, שמו אמל"ח…לצערנו, אנו חיים אנו במדינה למודת קרבות ואסונות. תחת כל עץ רענן ניתן להיתקל בשלט הנצחה באנדרטה ובמבנה הקרויים על שמו של חלל צה"ל. בהחלטתה, מחקה המועצה האזורית עמק חפר את זכרו של רפאל כהן ז"ל מהזיכרון הקולקטיבי. האם זהו המסר שמעוניינת מדינת ישראל להעביר לאלו המעוניינים להנציח את יקיריהם? מדובר בביזוי של חייל צה"ל שנפל במהלך שירותו הצבאי וכן חילול מקום הנצחתו. מדובר בשערורייה ציבורית".

ממועצת עמק חפר נמסר בתגובה:

אנו מכירים ומוקירים את התרומות שאספה והרימה אריקה כהן מכפר ידידיה, אמו של חלל צה"ל, רפאל כהן ז"ל שנפל במלחמת יום הכיפורים לטובת פיתוח וטיפוח המעבדה לביולוגיה בביה"ס רופין לפני כ-40 שנה. הציוד שנרכש לטובת המעבדות שימש למעלה מדור לחינוך ילדי עמק חפר והמועצה הודתה בעבר ומודה גם כעת על תרומתו לחינוך הביולוגי בבית הספר. חלק מציוד זה התבלה, חלקו הפך ללא רלבנטי עם השנים וחלקו הועבר למבנה תפוח הפיס בבית הספר. דבר לא הושחת ולא נזרק. המבנה שבו שוכנת כיום יחידת משמר הגבול ששותפה באבטחת ביטחונם של תושבי עמק חפר אינו קשור כלל להנצחתו של רפאל כהן ז"ל.   עוד יצוין כי תושבי עמק חפר מודים לאנשי מג"ב על המסירות בה הם פועלים לאבטחתם. המבנה שבו שכנה המעבדה ע"ש רפאל כהן ז"ל שימש כמעבדה עד אשר הקימו לתלמידי מועצה אזורית לב השרון (גוש תל מונד) בי"ס ייעודי ("דרורים"). צעד זה גרם להקטנת שטחו של בי"ס רופין ולהוצאת המעבדה מחוץ לתחום ביה"ס. במבנה פועל כיום המרכז הקהילתי של עמק חפר הדואג לכל תחומי התרבות, הפנאי, הקהילה, הנוער, החינוך הבלתי פורמלי ועוד של כלל תושבי עמק חפר. המבנה מטופח ומשמש לייעוד ציבורי ראוי ומכובד. לאחר שהתברר לפני כחמש שנים, שלוח ההנצחה לזכרו של רפאל ז"ל לא טופל כראוי, בוצעו מטעם המועצה מספר פעולות: התנצלות בפני המשפחה, התקנת לוח זיכרון במבנה מעבדה לפיסיקה בתחום ביה"ס בתאום עם בני משפחה וקיום טקס מכובד בהשתתפות בני משפחה במהלכו אחותו של החלל אף הקריאה דברים  (מצ"ב) והודתה במכתב לראש המועצה על הטיפול ועל תיקון העוול.(מצ"ב).

למרות כל אלה, במענה לפנייתה החוזרת של האלמנה במהלך יולי שנה שעברה, נפגש ראש המועצה פעמיים עם האלמנה בכדי למצוא דרך נוספת להנצחת רפאל כהן ז"ל, ואף העלה הצעה זו בשני מכתבים שנשלחו אליה אך גב' כהן דחתה יוזמה זאת ודורשת סכום כסף כפיצוי וזאת לדבריה כדי לסייע לבנה ולביתה שנמצאים במצב כלכלי קשה.

אנו חוזרים על דברינו, שנמסרו למשפחה מספר פעמים בכתב ובע"פ, לפיהם אם עדיין קיים צורך לתיקון וטיפול בהנצחתו של רפאל ז"ל –נדאג לכך".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות