fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שנה פיצוץ

מטעני חבלה, אירועי ירי, רימוני רסס, דקירות. מכל אלה היו לנו הרבה בשנת 2017 בקריות, אבל, נכון לעכשיו, הוגש רק כתב אישום אחד. מלחמת הכנופיות עלתה מדרגה, העבריינים לא בוחלים בשום אמצעי וגם ממש לא אכפת להם אם חפים מפשע ישלמו בחייהם. למשטרת זבולון יש עוד עבודה רבה
הפיצוץ במכוניתו של אליעד וקנין צילום: חדר מצב קדמי
הפיצוץ במכוניתו של אליעד וקנין צילום: חדר מצב קדמי

 

כתבות מסוג זה נהוג לפתוח בקלישאה כמו "אפילו זקני משטרת זבולון אינם זוכרים שנה כה סוערת שעברה על קריות בכל הנוגע לפשיעה החמורה ומלחמת כנופיות". אבל זו עובדה: שנת 2017 תיזכר כשנה שבה נרשמו ביומני המשטרה עשרות אירועים של פשיעה חמורה, בהם מטעני חבלה שהוצמדו לכלי רכב והתפוצצו בקרבת אזרחים חפים מפשע.

כדי להבין עד כמה קורץ האזור לעבריינים, יש להביא בחשבון את האוכלוסייה הגדלה והולכת בקריות, את המועדונים, את בתי הקפה ואת מקומות הבילוי. עיקר הפשיעה קשור לסחר בסמים ולסחיטת דמי חסות. בנוסף, מאופיין אזור הקריות בריכוז של מכוני ליווי ומועדוני הימורים בלתי חוקיים שמזרימים לכיסי העבריינים מיליוני שקלים בשנה.

על השוק הזה שלטו בעיקר שתי כנופיות מרכזיות, האחת מקרית ים והשנייה מקרית חיים, אליהן הצטרפו עבריינים גם משאר הקריות. השוק המשגשג הזה לא נעלם מעיניהם של עבריינים אחרים, שהחליטו שגם הם רוצים נתח מהעוגה, ואם אפשר אז נתח גדול ככל האפשר. על פי הערכת המשטרה, אנשיו של מיכאל מור, מי שנחשב לאחד מבכירי העבריינים בארץ בכלל ובצפון בפרט, החלו לגייס עבריינים מהקריות, על מנת להיות הקבוצה החזקה ביותר כאן. מנגד, כנופייה שמרכזה במגדל העמק, שמסוכסכת עם מיכאל מור, ניסתה גם היא לתפוס חזקה על הקריות.

כל המעורבים המרכזיים, כולם מוכרים היטב למשטרה, כבר בילו בעבר מאחורי סורג ובריח, אולם הדבר לא מונע מהם לחזור אל עולם הפשע שהם מכירים היטב. ההפתעה של המשטרה הייתה העוצמה שבה פרצה מלחמת הכנופיות והמקרים הרבים שאירעו במהלך השנה האחרונה ושרק במזל לא הסתיימו בפגיעה באזרחים חפים מפשע.

קטנוע ממולכד בקרית חיים צילום: חדשות בחזית
קטנוע ממולכד בקרית חיים צילום: חדשות בחזית
מכונית ממולכדת בשדרות דגניה בקרית חיים. צילום: דורון גולן
מכונית ממולכדת בשדרות דגניה בקרית חיים. צילום: דורון גולן

רצח חן איפרגן ואסי ארליך

השנה החולפת נפתחה עם חיסולו של חן איפרגן מקרית ים בינואר השנה, כשמטען חבלה התפוצץ ברכב שבו נסע, סמוך לבית ספר יסודי בעיר. בתוך זמן קצר הצטברו במשטרה אירועים רבים של פשיעה חמורה והבולטים שבהם היו ניסיונות חיסול על ידי ירי או מטעני חבלה, הירצחו ביריות בקרית אתא של אסי ארליך, השלכת 18 בקבוקי תבערה אל בית ספר לכדורגל במטרה לאיים ולסחוט כספים, דקירות באמצע היום, יריות לעבר בני משפחת פשע ועוד.

אל שורת האירועים החמורים הצטרפו שישה חשודים, המוכרים למשטרה, שדקרו אנושות גבר מקרית מוצקין, מטען חבלה שנמצא בחוף קרית ים ואלמוני שירה מקטנוע לעבר צעירים בקרית ים ופצע שניים מהם. ואם לא די בכך, עובד של עיריית קרית ים מצא אקדח טעון ודרוך בתוך נרתיק סמוך לבית הספר אורים; קטנוע ממולכד התפוצץ בפתח עסק להחלפת כספים ברחוב משה שרת בקרית חיים, מטרים ספורים מבית קפה, שבו ישבו באותה העת חפים מפשע. פחות משעתיים לאחר מכן הושלך רימון רסס לחצר בית ברחוב יוסף בוסל בקרית חיים, שבו מתגוררת משפחה שמוכרת היטב למשטרה, ולאחר מכן הושלך רימון רסס לעבר בית בקרית ים שבו מתגוררת קרובת משפחה של עבריין בכיר. בנוסף, מטען חבלה הוצמד מתחת למכונית של דמות עבריינית מוכרת והוא נשמט מהמכונית בעת שעלתה על פס האטה ברחוב אלי כהן בקרית ים, סמוך לסניף קופת חולים.

הפיצוץ במכוניתו של אליעד וקנין צילום: חדר מצב קדמי
הפיצוץ במכוניתו של אליעד וקנין צילום: חדר מצב קדמי

כתב אישום אחד

הבעייה החמורה יותר איתה נאלצת המשטרה להתמודד היא מטעני החבלה שנכנסו לשימוש שוטף בקרב העבריינים ככלי לחיסול חשבונות. שני האירועים המרכזיים של פיצוץ מטען חבלה נרשמו בשדרות דגניה בקרית חיים, עת פוצצה מכוניתו של עבריין המוכר למשטרה. הנהג, עופר יונתייב, נפצע קשה מאוד ונפטר בשלב מאוחר יותר בבית החולים. כשבועיים לאחר מכן התפוצץ מטען חבלה שהוצמד למכונית המרצדס של אליעד וקנין, שניצל הודות לאפוד המגן שלבש, אך נפצע קשה מאוד ורגלו השמאלית נקטעה. כל חקירות הפשיעה החמורה מטופלות על ידי היחידה המרכזית ומתנהלות תחת צו איסור פרסום. האירוע החמור היחיד שבגינו הוגש עד כה כתב אישום היה ניסיון החיסול של וקנין.

לפני כחודשיים, במבצע גדול של המשטרה נעצרו רבים מהעבריינים שעל פי החשד מעורבים בפשיעה החמורה בקריות. בחקירתם הם לא משתפים פעולה עם החוקרים והראיות נגדם מתבססות ברובן על ראיות משפטיות פורנזיות כמו איכון מכשירים ניידים, איסוף טביעות אצבע מזירות פשע וכדומה. מתברר שהעבריינים למדו להשתמש בחידושי הטכנולוגיה כמו שירות הודעות מוצפנות, שימוש באפליקציות להפעלת מטענים מרחוק וכדומה.

לא רואים אתכם ממטר

"אם בעבר ראינו שראשי הפשע הם אנשים מבוגרים עם ניסיון חיים ורצון להגיע להסכמים, הרי שהיום מדובר בכנופיות שמונהגות על ידי צעירים בשנות ה-20 לחייהם, שברוב המקרים פועלים ללא מחשבה על ההשלכות של מעשיהם ובחוסר אכפתיות מעוברי אורח", אומר בכיר לשעבר במשטרה, שמכיר היטב את העולם העברייני בקריות. קצין בכיר נוסף, שגם הוא מכיר היטב את השטח, הוסיף: "בעבר, בשביל למצוא מישהו שיפוצץ או יחסל מישהו, היו צריכים להביא אותו מעיר אחרת או מחו"ל. היום כל ילד שהשתחרר מהצבא יודע להכין מטען וחלקם אפילו גונבים מטעני חבלה מהצבא בשביל העולם התחתון. ברגע שאותם ילדים תופסים פיקוד בעולם העברייני, מבחינתם אין שום חוקים בלתי כתובים שהיו מקובלים בעבר; מבחינתם הכל פרוץ ואפשר לעשות הכל גם אם זה מסכן חיים של אזרחים חפים מפשע. היום כל זבל יכול לרצוח את מי שהוא רוצה בלי מחשבה. אנשים כאלה היה צריך לדון לתקופה ממושכת בכלא, עוד כשהם קטנים. אבל עכשיו, כשהם כבר גדולים ומבוססים עמוק בתוך העולם העברייני, קשה מאוד עד בלתי אפשרי 'להרוג' אותם".

אותו קצין בכיר מוסיף: "הבסיס לפגיעה בעבריינים זה מודיעין. בעבירות כאלו אין מתלוננים, ולכן רק מודיעין טוב יכול להביא את מי שעומדים מאחורי הפשיעה החמורה, ומודיעין מצוין יכול להביא מידע על כוונה לרצח עוד לפני שהוא יוצא לפועל ולתפוס את המתנקשים עם הנשק ביד. פשיעה חמורה כמו שאנחנו רואים היום צריכה להיות יעד ראשון במעלה לטיפול והעבריינים צריכים להבין שהמשטרה תמרר להם כל רגע מהחיים כדי למנוע מהם לפעול".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות