fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שלומית שלו ממשתלת שלומית: "שוקלת להמיר את הדת כדי שאוכל לעבוד בשבת"

משתלות ברחבי הארץ הקימו וועד לקבלת היתר לעבודה בשבת
שלומית שלו, משתלת שלומית (צילום: דורון גולן)
שלומית שלו, משתלת שלומית (צילום: דורון גולן)

כשלושים משתלות ברחבי הארץ שקיבלו התראה מינהלית ממשרד הכלכלה שבמידה ויעבדו או יעסיקו בשבת הם צפויים לקנסות של מאות אלפי שקלים. בעלי המשתלות החליטו לסגור אותן בשבתות וכעת הם סובלים מהפסדים כספיים עצומים שכן ימי שבת מהווים 25 עד יותר מ-40 אחוז מהמחזור הכספי.  בעלי המשתלות החליטו להשיב מלחמה וכעת הם ארגנו וועד פעולה ושכרו עורך דין ושתדלן כדי לחזור לפעילות.

בשנת 1951, כשדוד בן גוריון היה ראש ממשלה, מפא"י ההסטורית שלטה, נשיא המדינה היה חיים ויצמן וטלויזיה הייתה מושג ממדע בדיוני, נולד בכנסת חוק "שעות עבודה ומנוחה" שבימים אלו חוזר לכותרות בעקבות ההחלטה של משרד הכלכלה לאסור על העסקת עובדים יהודים במשתלות.

מהשנה שבה נחקק החוק, שנולד מתוך גישה סוציאלית לשמור על זכותו של העובד על פי דתו, ליום מנוחה אחד בשבוע ועד לתקופה שב אנו חיים הספיקה מדינת ישראל לעבור חמש מלחמות, מבצעים צבאיים שונים, בעולם המציאו את המחשב האישי והאינטרנט, פיצחו את הגנום האנושי, הכלכלה התחזקה ואנשים גילו את תרבות הפנאי של מרכזי קניות, טיולים, תרבות ופנאי שניתן לעשות ביום שבת. דבר אחד שלא השתנה הוא חוק שעות עבודה ומנוחה שנותר עדיין ב-1951.

בעבר כבר היו מחלוקות ציבוריות סביב החוק הזה לאחר שהתברר כי משרד הכלכלה מנסה למנוע מעובדים יהודים ובעלי עסקים לעבוד כשאחד המאבקים הציבוריים היה סביב פתיחת העסקים במדרחוב בזכרון יעקב ומרכזי קניות באזור השרון. נכון להיום העסקים הללו עובדים כרגיל אולם בעת האחרונה התעוררו שוב במשרד הכלכלה והודיעו לבעלי משתלות ברחבי הארץ כי על פי אותו חוק, אסור להם לעבוד או להעסיק יהודים בימי שבת וכעת ניטש מאבק בין בעלי המשתלות לבין משרד הכלכלה סביב יישום החוק.

שלומית שלו, משתלת שלומית (צילום: דורון גולן)
שלומית שלו, משתלת שלומית (צילום: דורון גולן)

"המשתלה סגורה אני מרגישה כאב בלב"

אחת מחברי הוועד היא שלומית שלו, בעלת משתלת שלומית בכפר ביאליק שקיימת זה 32 שנה. לאחר שקיבלה אזהרה מינהלית ממשרד הכלכלה תלתה שלו שלט בפתח המשתלה שבו היא מודיעה שהמשתלה סגורה בימי שבת בגלל שמשרד הכלכלה אוסר עליה ועל העובדים שלה לעבוד בשבת. "עכשיו זו התקופה שבה ההפסדים שלנו הם הגדולים ביותר" אומרת שלו "האביב כבר פה ופסח מתקרב וזו התקופה שבה אנשים באים להתחדש בצמחים ופרחים. כל שבת שעוברת והמשתלה סגורה אני מרגישה כאב בלב. אני רואה את כל האנשים שמגיעים למשתלה ואני מסבירה להם מה קרה".

וועד המשתלות פועל בכדי שמשרד הכלכלה יחריג אותו מחוק שעות עבודה ומנוחה ולהכיר בהם חלק מתרבות הפנאי בישראל כמו מפעלי תרבות אחרים שפועלים בשבת. "אנשים באים לפה לא רק לקנות" מסבירה שלו "במשתלה יש גם פעילויות לילדים ומבגרים, לומדים על סוגי הצמחים, לומדים כיצד לטפל ולהקים גינות ועד דברים שבהחלט נחשבים לתרבות הפנאי. גם במלחמת לבנון השנייה משתלה הייתה פתוחה כי אנשים רצו לצאת מהמקלטים ולשטוף את העיניים בצמחים. הדת של העובדים שלי מעולם לא עניינה אותי אלא רק המקצועיות שלהם ועכשיו אפילו אני לא יכולה לעבוד במשתלה שלי".

ההיבט של סגירה בשבת פוגע שיירות גם בעובדים שמקבלים תוספת לשכר וכעת נאלצים לראות את המשכורות מתכווצות. "הסגירה בשבת פוגעת בבעלי המשתלות וגם בעובדים" אומרת שלו "יש עובדים שמתחננים לעבוד בשבת בגלל התוספת לשכר כי הם צריכים את התוספת הזו כדי לחיות ועכשיו אני לא יכולה לעשות את זה, כואב לי הלב שהם נפגעים ממשהו שהמדינה עושה. כל עובד שעובד ביום שבת מקבל יום חופש על פי בחירתו במהלך השבוע. החוק הזה לא הגיוני וצריך להתאים אותנו לזמן שלנו. אני שוקלת ברצינות, עם המשפחה שלי, להמיר את הדת היהודית שלי כדי שאוכל לפתוח את המשתלה מחדש בשבת מרוב שאני כועסת על המדינה".

ממשרד הכלכלה נמסר כי: "חוק שעות עבודה ומנוחה בא להגן על העובדים ולאפשר להם יום מנוחה אחד בשבוע, בו הם יוכלו לנוח ולשהות עם המשפחה ולהתפנות לפעילות פנאי על פי בחירתם, מבלי שיחויבו על ידי המעסיקים לעבוד. מדובר בחקיקה סוציאלית המתקיימת ונאכפת עשרות שנים. החוק האמור אינו אוסר על פתיחת עסקים בשבת, אלא אוסר על העסקת העובדים ביום המנוחה השבועי שלהם – יהודים ביום שבת, ועובדים שאינם יהודיים –  יום השבת או יום הראשון או יום השישי בשבוע לפי מה שמקובל עליהם כיום המנוחה השבועי. מדובר כאמור בחוק, הבא להגן על זכות העובדים ליום מנוחה ולא ברור מדוע החלטה של עסק לעבור על החוק ולפגוע בעובד, הנה לגיטימית, בייחוד שעומדת בפניו האפשרות להעסקת עובד שיום מנוחתו אינו שבת. החוק נאכף מזה שנים במגוון עסקים בכל רחבי הארץ ואין כל שינוי במדיניות המשרד. קיימים היתרים כלליים המתירים העסקת עובדים ביום המנוחה השבועי לענפים במשק. כך לדוגמא, הותרה העסקה של מצילים, של עובדים בבתי אוכל ובתי מלון ושל עובדים באספקת מים. בין ההיתרים כאמור אין היתר כללי להעסקה במשתלות. לפיכך, במשתלות, כמו גם בענפי מסחר אחרים, נאכפות הוראות החוק, וכאמור לעיל – אין כל שינוי במדיניות המשרד בהקשר זה".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות