fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שימוע לכרמל אולפינים: עשן שחור מהארובות זיהם את הסביבה

המשרד להגנת הסביבה מזמן את מפעל כרמל אולפינים מקבוצת בז"ן לשימוע: פלט עשן שחור מהארובות, לא סיפק מידע מלא, ולא עמד בנוהל דיגום בארובה. השימוע יתקיים ב-27 באוקטובר
בזן. (צילום: אבישג שאר ישוב)

 

המשרד להגנת הסביבה זימן ביום חמישי את אבנר מימון, מנכ"ל קבוצת בז"ן לשימוע – טרם החלטת המשרד על נקיטת צעדי אכיפה כנגד חברת כרמל אולפינים מקבוצת בז"ן – בגין הפרה לכאורה של תנאי היתר הפליטה. בזימון לשימוע מתוארים מספר אירועים: ב-7 בספטמבר בשעות הבוקר המוקדמות, אירעה במפעל כרמל אולפינים (כאו"ל) תקלה באחד המתקנים (מונומרים), אשר הובילה להזרמה מתמשכת של כמויות גזים ללפיד, שהגיעו בשיא ל-25 טון לשעה. יצוין, כי הלפיד נועד לטפל בעודפי גזים הנוצרים כתוצאה מתקלות, מקרי חירום או הפסקת פעילות ייצור במתקנים.

בסיום האירוע נצפה עשן שחור במשך יותר מ-5 דקות מצטברות, דבר המהווה הפרה של היתר הפליטה. בהמשך אותו יום אירעו תקלות בשני מתקנים נוספים, שהובילו להזרמת כ-7 טון ללפידים.

בנוסף לאירועים אלו, ביום שישי,  7 באוקטובר 2016, אירעה תקלה בשעות הערב (תקלה בין ממשק הבקרה בחדר הבקרה לבין מערכת הבקרה של מדחסי פרופילן ואתילן במתקן המונומרים), אשר הובילה להזרמה של 35 טון גזים לשריפה בלפיד. השיא היה בין השעות 19:00 ל-20:00, עת הוזרמו לא פחות מ-21.9 טון בשעה.

במשרד להגנת הסביבה טוענים כי "מצילומים שהועברו למשרדם  במהלך האירוע, במשך דקות ארוכות, היתמר עשן סמיך נראה לעין, המצביע על חשש כי הייתה הפעלה לא תקינה של הלפיד, אשר עלולה להוביל לפליטת מזהמים ולזיהום אוויר חזק ובלתי סביר. לאור זאת, המשרד סבור כי החברה לא נקטה באופן מתמשך בכל האמצעים כנדרש בהיתר הפליטה, כדי שפעולת הלפיד תהיה תקינה. התנהלות זו של הפעלת הלפיד באופן לא תקין, יחד עם תכיפות התקלות בחודש האחרון, כמו גם היעדר הפעלת אמצעי בקרה כנדרש בהיתר – מהווים הפרה של תנאי היתר הפליטה וחוק אוויר נקי.
"לכך יש להוסיף ריבוי תקלות במתקן ה-RTO (מתקן טיפול המיועד בעיקר לשריפת גזי פליטה המכילים חומרים אורגניים נדיפים), שעקב תקלות נעצרה פעילותו 6 פעמים במהלך השנה (3 פעמים מאז כניסת ההיתר לתוקף בחודש יולי)".

מפעלים מזהמים. בז"ן (צילום: אבישג שאר ישוב)
מפעלים מזהמים. בז"ן (צילום: אבישג שאר ישוב)

במשרד להגנת הסביבה התקבלו דיווחים ראשוניים בלבד בנוגע לתקלות הללו, ולא בוצע על ידי המפעל תחקיר מעמיק למניעת הישנות המקרים. התנהלות זו של המפעל מהווה הפרה של תנאי היתר הפליטה וחוק אוויר נקי, שכן המפעל לא סיפק מידע מלא, כנדרש.

עוד יצוין, כי ב-6 באוקטובר ביצע המשרד להגנת הסביבה סיור פיקוח לבדיקת מידת התאמת ארובות מפעל כאו"ל לנוהל בדיקת הארובות, וכי הן מצוידות בפתחי דיגום מתאימים, מרפסות, ואמצעי גישה נוחים ובטוחים לצורך ביצוע דיגום בכל עת. בבדיקה התברר כי שתי ארובות אינן עומדות בנוהל בדיקת הארובות של המשרד – דבר המהווה הפרה של היתר הפליטה.

מתיאור מקרים אלה עולה, כי מפעל כאו"ל פועל תוך הפרה של תנאי היתר הפליטה – דבר המהווה הפרה של חוק אוויר נקי. לאור זאת, המשרד להגנת הסביבה שוקל להחמיר את הדרישות בנושאים אלה ולעשות שימוש בסמכויות האכיפה הפליליים והמנהליים העומדים לרשותו.

בשימוע שיתקיים ב-27 באוקטובר 2016 בשעה 10:30 יוזמנו מנהלי החברה להשמיע את טענותיהם, בטרם יקבל המשרד להגנת הסביבה החלטה. עד למועד זה נדרש המפעל להעביר מסמכים הנוגעים לתקלות, ולהוכיח כי ננקטו פעולות מקסימליות כדי לצמצם את ההזרמה ללפיד ושפעילותו תהיה תקינה.

השר להגנת הסביבה ח"כ זאב אלקין : "לא נוכל לעבור בשקט על ריבוי התקלות במפעלי קבוצת בז"ן. לא תיתכן כמות כזו של הפרות היתר הפליטה, פעם אחר פעם, בתקופה כזו קצרה. השימוע הזה הוא רק צעד ראשון ולא נהסס להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותנו, על-מנת לצמצם למינימום אפשרי של פגיעה באיכות חייהם של תושבי חיפה שממשיכים לשלם את המחיר על התקלות המרובות".
סגן השר להגנת הסביבה ח"כ ירון מזוז: "אנחנו רואים בחומרה רבה כל פגיעה בבריאות תושבי מדינת ישראל על-ידי יצירת זיהום אוויר. לא נאפשר לאף מפעל – במפרץ חיפה או בכל אזור אחר בישראל – לפלוט מזהמים בצורה מוגברת ולסכן את התושבים. המשרד רואה בחומרה את ריבוי התקלות במפעל כאו"ל ובקבוצת בז"ן כולה וכן את התנהלות הקבוצה, יפעל ביד קשה בכל כלי האכיפה שברשותו, וכן יוסיף להדק ולהגביר את הפיקוח והאכיפה".

"הקרקס נמשך"

ליאורה אמיתי, אזרחים למען הסביבה: "לקיים שימוע למפעל עם עבר כה גדול של עבירות על החוק – זה כמו לעבור לסדר היום, בחינת – עניינים כרגיל. אם היה השר ממש את סמכותו, היה מפעיל הליך פלילי נגד המפעל המזהם הזה. אז ניתן היה לומר שהמשרד אינו עובר לסדר היום. וכך – עוד שימוע ועוד אחד…הקרקס נמשך: מנהלי המפעל הוזמנו, יקבלו סט של משימות לביצוע עם מועד מסוים, המשרד יעקוב, או שלא, והמגמה הכללית לגבי תושבי המפרץ ברורה. אין בממשלה אף גורם שמתכוון להתעמת באמת עם כמות הפליטות החריגות והחמורות של מפעלי בז"ן וכאו"ל בפרט".

מבז"ן נמסר: "קבוצת בז"ן פועלת לשמירה קפדנית של כל ההוראות החלות עליה. החברה קיבלה את הזימון ותתייחס לכל הנושאים בצורה מסודרת בשימוע".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות