fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"שחרור קרקעות מוכנות לבנייה יוביל לסגירת המחסור בשוק הדיור"

יונה חורש, נציג הקריות בארגון הקבלנים חיפה והמפרץ, אומר שהשנה שחלפה הייתה שנה של תהפוכות עם הרבה תנופה ועשייה ליזמים ולציבור ורק אם הממשלה תיצמד לכלל בסיסי בכלכלה של ביקוש והיצע, נראה עצירה במחירי הדיור
יונה חורש
על הציבור לשים לב היטב ממי קונים דירה. יונה חורש צילום: אוריין גל
יונה חורש
על הציבור לשים לב היטב ממי קונים דירה. יונה חורש
צילום: אוריין גל

רק שחרור כמויות גדולות של קרקעות מתוכננות לביצוע מיידי יוביל להתיישרות שוק הדירות עם המחסור האדיר שקיים בו כיום, והשחרור הזה תלוי בממשלה. כך אומר נציג הקריות בארגון הקבלנים חיפה והמפרץ, יונה חורש, ומוסיף כי הדבר לא נעשה עד היום. חורש החל את דרכו בענף הבנייה לפני 34 שנים ואת השנה הנוכחית הוא מסכם לטובה ואומר: "זו הייתה שנה של תהפוכות עם הרבה תנופה ועשייה ליזמים ולציבור".

בהתייחסו ללהיט החדש בענף הבנייה, "מחיר למשתכן" הוא אומר, כי הלכה למעשה עוד לא רואים עבודות בשטח אולם המצב יותר טוב משהיה לפני כמה שנים. "ההתקדמות לא מספקת והדעות חלוקות אם זו הדרך הנכונה לענף הנדל"ן או לא", אומר חורש ומדגיש: "הרעש הזה סביב 'מחיר למשתכן' יכול לגרום גם נזק, כמו תוכנית מע"מ אפס שהביאה לקיפאון בענף ואז לקפיצת מחירים, כשהתברר שהתוכנית לא יוצאת אל הפועל. אם תוכנית 'מחיר למשתכן' לא תצא לפועל כפי שמצפים, תהיה עוד קפיצה. הציבור לא הולך שולל אחרי הבטחות בלי כיסוי".

חורש אומר כי אם תוכנית "מחיר למשתכן" תצליח, הרי שיש בה חיסכון עבור זוגות צעירים שרוכשים את הדירה הראשונה והוא מקווה שהזוכים בדירות אלו לא יתאכזבו, מכיוון שהסטנדרטים של בנייה בשיטה זו הם נמוכים.

כדי לעצור את העלייה במחירי הדיור, אומר חורש, כי הממשלה צריכה להיצמד לכלל הבסיסי בכלכלה שהוא ביקוש והיצע, וכדי להתגבר על הביקוש הגבוה לעומת ההיצע הנמוך של דירות, הממשלה חייבת לשחרר כמות גדולה של קרקעות מוכנות לבנייה, כדי שקבלנים יוכלו להתחיל לבנות באופן מיידי.

"יש דרכים להוציא את העגלה מדרך העפר שבה היא מדשדשת ולעלות על דרך המלך, אך זה לא נעשה עד היום", הוא אומר, "ההצהרות של שר האוצר נראות אמיתיות, אך בפועל יש כנראה מהמורות בדרך לביצוע. במבחן התוצאה לא רואים את מה שמדברים עליו".

בהתייחסו לנתח השוק של משפרי הדיור אומר חורש, כי גם בפלח שוק זה הוא רואה המשך של קניית דירות חדשות, גדולות יותר ומפוארות יותר. חורש מתייחס גם לפרויקטים של פינוי-בינוי ומציין, כי תחום זה הגיע לעצירה בתקופה האחרונה בעקבות שינויים בשיטת החישוב והחשש של קבלנים מהפסדים כתוצאה מכך. עם זאת הוא אומר, כי הוא אופטימי שפרויקטים של פינוי-בינוי יצברו תאוצה בעתיד לאחר שיעברו את חבלי הלידה של שילוב בין הצורך הכלכלי של הקבלנים לבין רצונה של הרשות המקומית להתאים את הפרויקט לנוף האורבני שלה. "זה תהליך של ניסוי ותעייה", הוא אומר.

על מה שצפוי לענף הנדל"ן בשנה הבאה, אומר חורש, כי הוא צופה שהיא תהיה שנה של תנופת בנייה והוא אינו צופה שמחירי הדיור יירדו או ייעצרו מכיוון שאין מהלכים כלכליים שנעשים על מנת לעצור את עליית המחירים. בשוק הדיור הלוהט, פונה חורש לציבור הקונים ואומר כי על הציבור לשים לב היטב ממי קונים דירה מכיוון שזו ההשקעה הגדולה ביותר שעושים בחיים. "חשוב מאוד שהשקעה כזו תהיה אצל קבלנים מקצועיים ומורשים כך שהקונה יהיה בטוח בהשקעתו".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות