fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שומר הרשת

צילום: דובר צה"ל

בשבוע שעבר הסתיים קורס מגן בסייבר הנחשב לאחד הקורסים היוקרתיים ביותר באגף התקשוב, ההגנה והסייבר של צה"ל. את הקורס המאתגר, שאליו מתקבלים רק מעטים, סיים בהצלחה גם ע' מחדרה, והשבוע הוא החל בתפקיד שאותו הוא מגדיר כך: להגן על רשתות צה"ל מפני כל פגיעה של האויב. תודו שזה נשמע מרשים ונוסך ביטחון.

ע' מדגיש כמה הוא מרגיש שהתפקיד שבחר הוא משמעותי, ולא בכדי. "עולם הסייבר נהיה היום הרבה יותר משמעותי. במלחמות אנחנו רואים את זה בכל העולם. זה הדבר הבא במלחמה. היום יש פריצות סייבר בהמון מקרים, יש לנו דוגמאות מהחודשים האחרונים באירופה ובארצות הברית. תחשבי אפילו על הסמארטפון האישי שלך, הטכנולוגיה היום קרובה לכל אחד מאיתנו ושם זה הפרטיות שלנו, לכן זה עולם שמתעצם, בלי קשר לצה"ל".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

הוא בן 19, גדל בשכונת ויצמן בחדרה ולמד בבית הספר הרב תחומי במגמת מדעים ואמנויות. נראה שעבור מי שסיים כמוהו 10 יחידות לימוד בהנדסת תוכנה, הכיוון בחיים בכלל ובצבא בפרט, די ברור, למרות שע' דווקא מפתיע באומרו כי פניו לא היו רק ממוקדות במסך כשהיה ילד.

"אפשר לומר שמילדות הייתי כל היום במחשב. הייתי ילד מחשבים אבל לא האקר שיושב מול מחשב 18 שעות ביום. הלכתי למגמת מחשבים, אבל לא הייתי פריק. הייתי 'סבבה פלוס' עם התחום הזה. תמיד הייתי גם עם חברים ואהבתי לצאת איתם  ואני גם מנגן בגיטרה. אהבתי מחשבים עוד בגיל קטן ונמשכתי לתפקיד של הגנת סייבר. חשבתי שזה מאוד מעניין. רציתי להיכנס לתחום המחשבים בצבא, כי הרגשתי ששם אני יכול לתרום הכי הרבה מהיכולות שלי", הוא אומר.

אילו יכולות צריך איש מחשבים?

"הרבה יכולות של למידה עצמית. לסייבר צריך ערנות, כי עולם הסייבר משתנה כל הזמן. הסייבר זה ממד תכלס. יש ים, אוויר ויבשה. הרמטכ"ל בעצמו אמר שמעבר לכך, סייבר זה כל מה שקורה בתחום המחשבים וזהו עוד ממד, וכשחושבים על זה זה הממד היחיד שבני אדם באו והקימו אותו, הוא יכול להשתנות כל הזמן לכן צריך לשמור על ערנות ולהתעדכן".

הוא ביקש להתקבל לאקדמיה הצה"לית למקצועות המחשב וההגנה בסייבר (בסמ"ח), שהיא היחידה העיקרית להכשרת חיילים בתחום זה, עבר סדרת מבחנים ארוכה וזכה להיות בין מתי המעט שהתקבלו, שכן לפי דוברות צה"ל, רק כ~5 אחוז מתקבלים לקורס מגן בסייבר, כשבשנה יש שלושה מחזורים.

הקורס התקיים במשך ארבעה חודשים וחצי ברמת גן. החניכים, בנים ובנות, גרים בתנאי פנימייה. "נהניתי מאוד בקורס. פגשתי אנשים ממש טובים והכרתי המון חברים חדשים, כולם שם אחד אחד מהמיליה, חבר'ה מאוד איכותיים וברמה גבוהה", אומר ע'.

הוא כרגע לא נמצא בקשר זוגי. "דווקא היו לנו בקורס זוג אחד, אבל לי ולאחרים זה לא יצא. לי ולסייבר הייתה הרבה רומנטיקה, אבל לא מעבר לזה", הוא צוחק, "בקורס אתה כל הזמן צריך להתקדם ולעבור שלב, יש כל הזמן מבחנים חלקם יותר קלים וחלקם פחות. עברתי אותם בהצלחה, אני מאוד מאוד שמח שהצלחתי לעבור את הקורס, מרגיש שלמדתי המון וממש מתרגש לקראת השירות המתקרב".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

ביום רביעי שעבר התקיים הטקס ולמחרת החלו השיבוצים לתפקידים. ע' קיבל את התפקיד שרצה _ מגן סייבר בחיל הים והשבוע ממש החל בתפקידו.

נראה שהעולם הטכנולוגי טמון גם בגנים של המשפחה, ושהתפוח, או העכבר במקרה הזה, לא נופל רחוק מן העץ. סבו של ע', רב סרן בדימוס, שירת במקצוע טכנולוגי בחיל הים במשך 25 שנים. אחותו, סרן ש', היא גם בוגרת בסמ"ח, וכיום היא ממונה על מגמה ביחידה מובחרת באגף התקשוב, ההגנה והסייבר. "סבא נתן לי דוגמא אישית איך לשרת שירות משמעותי בצה"ל שמאפשר יציאה לקצונה. התפקיד של אחותי עניין אותי, ראיתי דרכה שיש המון אפשרויות בצה"ל", הוא מוסיף.

מיום גיוסו, ע' חתום לשירות של ארבע שנים וחודשיים, ואולי הוא יאריך את השירות עוד יותר. "אין לי בעיה עם זה בכלל", הוא אומר. בתשובה לשאלה האם הוא רואה את עצמו בעתיד כיזם או סטארטאפיסט, הוא משיב: "אני גם ככה בתחום הזה בצבא. בכללי, מחשבים זה תחום שיתאים לי גם בצבא וגם באזרחות. להיות הייטקיסט? אני עוד לא שם, פשוט מבסוט שעברתי את הקורס ושאני עושה תפקיד משמעותי. אם אנשים באמת רוצים שירות אקסטרה, שהם יתרמו לצבא ושגם הצבא יתרום להם המון, זה המקום, ואני לא אומר זאת בקטע שיווקי. צה"ל מחזיר לך, אתה מרגיש שהשירות שלך משמעותי ואתה גם נהנה בסוף".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות