fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שוב פתיחת עונה נוראית

מכבי חיפה החליפה בפגרה כמעט את כל ההרכב, אבל את יוסי אבוקסיס זה לא עניין. הוא הגיע למשחק מול מכבי וניצח, כרגיל. עונה חדשה תוצאה ישנה. ביום ראשון אלופת המדינה תגיע לסמי עופר, הפסד שני רצוף עלול להכניס שוב את המערכת לסחרור

ירוק עד / עמית פרוסנר

לא ככה ציפתה מכבי חיפה לפתוח את עונת הכדורגל 2017~2018. כשהיא יודעת שהפועל באר שבע עשתה תיקו ביתי, ומכבי תל אביב הפסידה לבית"ר ירושלים, יצאה מכבי למשחק חוץ, על הנייר, מול בני יהודה. ולמה על הנייר? מכיוון שמתוך 7500 הצופים שהגיעו למשחק, כמעט 6500 היו ירוקים ומכבי למעשה שיחקה במגרש ביתי לכל דבר. את יוסי אבוקסיס זה לא ממש עניין, אבוקסיס, שאחראי על ה~3:0 שבני יהודה ניצחה במשחק הפתיחה לפני שנתיים את מכבי בסמי עופר, ועל ארבעת הנצחונות שבני סכנין ניצחה את מכבי בעונה שעברה, הגיע עם תוכנית משחק שנטרלה בקלות את העוקץ ממכבי. הוא צופף את מרכז ההגנה, שלח את מאוויס צ'יבוטה המהיר לאגף שמאל, כדי שיעזור להגנה מול ארסנט מאבוקה, היחיד במכבי לצד אליסון דוס סנטוס שהפגין משחק טוב, ומכבי התמסרה לה במרכז המגרש כשבני יהודה המתינה בסבלנות לטעות. פעמיים במחצית הראשונה הזהובים יצאו קדימה להתקפות מעבר שכמעט הסתיימו בשערים, ולמעשה ההזדמנויות הטובות יותר היו של בני יהודה גם במחצית הראשונה.

החילוף המנצח של אבוקסיס

המגמה נמשכה במחצית השנייה, גם כשגילי ורמוט נכנס במקומו של ניקיטה רוקאביצה. מכבי החזיקה בכדור, אבל לא ממש סיכנה את השער. ההזדמנות הטובה ביותר של מכבי הייתה כשגל אלברמן חטף כדור קרוב לרחבה והגביה לגיאורגי קוסטדינוב שמחמישה מטרים נגח החוצה. לוזון הכניס גם את רועי קהת במקום קאיו, ומיד קהת נגח החוצה מתוך הרחבה, ואז אבוקסיס הכניס את מתן חוזז הצעיר, ושלח אותו לשחק דווקא על אגף ימין, מול עמרי בן הרוש. את ההתקפות המסודרות היחידות שלה, ניסתה בני יהודה משמאל, חוזז נכנס לימין, וניצל טעות גסה של בן הרוש כדי להגיע מול גלזר ולקבוע 0:1. מכבי ניסתה לצאת קדימה, וההזדמנות הטובה ביותר שלה הגיעה בדקה ה~88, כשבן תורג'מן הכשיל ברחבה את מוחמד עוואד בצורה טיפשית, אבל כשלא הולך אז לא הולך וגילי ורמוט בעט גרוע את הפנדל לידי שוער בני יהודה. דקה לסיום חוזז שוב קיבל כדור בימין בהתקפת מעבר וניצל הגנה דלילה של מכבי וסגר עניין עם 0:2. אבוקסיס שוב עשה בית ספר למכבי חיפה, ושוב יצא ממפגש עם הירוקים כשידו על העליונה. גיא לוזון לעומתו חייב לחזור לשולחן השרטוטים ולהנדס מחדש את שיטת ה~3:5:2, שלא עובדת, וספק אם תעבוד בהמשך בליגה שלנו.

amit 01
כפיים לאבוקסיס (צילום: אדריאן הרבשטיין)

3:5:2 פשוט לא מתאים

מכבי פתחה עם גלזר בשער, דוס סנטוס, קינן ובן הרוש כבלמים, מאבוקה בימין, רוקאביצה בשמאל, אלברמן וקוסטדינוב במרכז הקישור, קאיו מתחת לחלוץ בשמאל, מזרחי מתחת לחלוץ בימין ושון וייסמן כחלוץ 9. אי אפשר לבוא בטענות ללוזון בעניין החלוץ, מכיוון שעומר דמארי רק חזר לפני כמה ימים לשחק והוא עדין לא בכושר משחק, אלירן עטר בדרך למכבי תל אביב,  וסטפנוס אתנסיאדיס, החלוץ היווני שנחת בארץ כמה שעות לפני המשחק, עדיין לא חתם (נכון ליום שני), ומין הסתם עדיין לא יכל לעמוד לרשותו של לוזון, שנאלץ לבחור בין וייסמן לעוואד. עוואד חלוץ זריז יותר ונע טוב יותר לשטחים ריקים, אבל וייסמן פיזי יותר ולוחץ יותר ואפשר בהחלט להבין מדוע מול קבוצה שהגיעה לצופף עם שלושה בלמים לוזון העדיף את וייסמן. אבל הבעיה העיקרית במערך הזה היא לא החלוץ. זה ישתפר כשאתנסיאדיס ייכנס להרכב וכשדמארי יחלים, הבעיה היא שהסגל של לוזון לא ממש מתאים לשיטה הזו. צריך להבדיל בין מערך של 3:5:2 שמשחקות קבוצות כמו בני יהודה, שנועד להסתגר ולצאת למתפרצות מהירות, לבין מערך שאמור לשלוט במגרש וליזום. שלושה בלמים מאפשרים לשני שחקני האגף לצאת קדימה כל הזמן, אבל למכבי אין שחקן אגף בשמאל שיכול לייצר משהו ולכן קל מאוד לשלוח שחקן לימין לעזור על מאבוקה ולנטרל את משחק האגפים של מכבי. השחקנים היצירתיים של מכבי הם לא שחקנים שעובדים קשה במגרש, ושני השחקנים מתחת לחלוץ חייבים לרוץ המון, גם להיות קרובים לחלוץ כשההתקפה בצד השני, וגם לעזור לשחקן הקו, וכל זה משאיר שני שחקנים במרכז, וככה ראינו את אלברמן נאלץ לפעמים לצאת גבוה מדי כדי לחלץ כדורים, מה שמשאיר את ההגנה של מכבי חשופה למתפרצות. כדי לשחק את השיטה הזו מכבי חייבת שחקן בשמאל שיהיה ראי למאבוקה וירווח את המשחק, עושה משחק שיכול לייצר קרוב לשער וגם לרוץ וללחוץ. קאיו וורמוט טכניים ועם נגיעה רכה בכדור, אבל הם יתקשו לאורך זמן לשחק בצורה הזו ומכבי תהיה כל הזמן בנחיתות ברחבת היריב.

amit 02
שיטת 3:5:2 לא עובדת. גיא לוזון (צילום: אדריאן הרבשטיין)

בראשון האלופה מגיעה לסמי עופר

ואם לא מספיק שמכבי הפסידה במחזור הפתיחה, ביום ראשון היא תפגוש את האלופה הפועל באר שבע באצטדיון סמי עופר. באר שבע מגיעה אחרי המשחק בליגת האלופות בסלובניה, כך שיש סיכוי שהיא תגיע עייפה, וזה אולי יעזור קצת למכבי. על אף הפיתוי לשחק שוב עם שלושה בלמים מול קבוצה שיוזמת, לוזון חייב לזנוח את השיטה הזו, ולחזור לשלושה קשרים במרכז, אחרת ב"ש תשלוט במרכז עם אוגו ואייבינדר ומכבי עלולה להיכנס לסחרור כבר בפתיחה מול טוני וואקאמה ושאר התקפת ב"ש. מכבי צריכה לתת לקאיו לשחק בשמאל מול בן ביטון, ולתת לו את האפשרות להיכנס למרכז, והפעם לוזון צריך לבחור כחלוץ או באופיר מזרחי, או בעוואד, העיקר שבחלק הקדמי יהיה חלוץ שמסוגל לנוע לשטח, מכיוון שב"ש תגיע לשחק ולתקוף בעצמה ולא רק להסתגר, ולשלוח את הקשר שישחק ליד קוסטדינוב ואלרבמן ללחוץ על אוגו ולא לתת לו לנהל את המשחק של ב"ש. מכבי כבר עם שישה משחקים רצופים ללא שער, אם אנחנו מחשיבים גם את חמשת המשחקים האחרונים בפלייאוף של העונה הקודמת, והגיע הזמן שנראה את מכבי חיפה מבקיעה, כי קשה לראות את ההגנה של מכבי מצליחה לשמור שער נקי מול ההתקפה הכי טובה בארץ, והפסד שני רצוף עלול להכניס שוב את המערכת לסחרור.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות