fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

רוכבי האופניים החשמליים בקריות מתעלמים מהחוק ומסכנים חיים

רוכבים בלי קסדה. צילום: עמותת אור ירוק
רוכבים בלי קסדה. צילום: עמותת אור ירוק

רוב מוחלט של רוכבי האופניים החשמליים בקריות לא חובש קסדה בזמן הרכיבה ובכך מעלה את הסיכון לפגיעת ראש חמורה במקרה של תאונה. כך עולה מבדיקה שערכו פעילי עמותת אור ירוק בקריות.

בעוד פחות משבועיים יצאו בני הנוער לחופש הגדול  ולמשך חודשיים יעבירו שעות רבות מחוץ לביתם, לעתים עד השעות הקטנות של הלילה. רבים מבני הנוער מתניידים באמצעות אופניים חשמליים, למרות שכלל אינם מכירים את חוקי התנועה שחלים עליהם, בהם החובה לרכב עם קסדה עד גיל 18 ובכל גיל בדרך שאינה עירונית, או האיסור לרכוב על המדרכה וכן החוק הקובע שעל אופניים חשמליים מותר לרכב החל מגיל 16.

רוכבים בלי קסדה. צילום: עמותת אור ירוק
רוכבים בלי קסדה. צילום: עמותת אור ירוק

הנתונים החמורים שנאספו מראים כי 93 אחוזים מהרוכבים שנצפו בקריית אתא לא חבשו קסדה בעת הרכיבה על אופניים חשמליים, בקריית ביאליק רכבו 98 אחוזים מהרוכבים ללא קסדה, בקריית ים רכבו  92 אחוזים ללא קסדה ובקריית מוצקין לא נצפה אף רוכב חבוש קסדה. עוד התברר כי רוכבי האופניים החשמליים מעדיפים להתעסק עם הטלפון הנייד תוך כדי רכיבה ולהתעלם מתמרורים ורמזורים ואף לרכוב על המדרכה, בין הולכי רגל, בניגוד לחוק.

על אף שבידי משרד התחבורה וכלל רשויות החוק בישראל יש ממצאים המוכיחים את הסכנה שבשימוש אופניים חשמליים על ידי בני נוער, כל רשויות המדינה מגלות רפיסות מוחלטת באכיפת החוקים מלבד מבצעי אכיפה נקודתיים מדי פעם. בני הנוער יודעים שהחוק הנוגע להם הוא בגדר המלצה בלבד והסיכוי שיתפסו הוא אפסי. בעייה קשה נוספת היא נושא הביטוח ותשלום פיצויים להולכי רגל שנפגעים על ידי רוכבי אופניים חשמליים שכן אופניים חשמליים אינם מחויבים בביטוח חובה כמו כלי רכב והדרך היחידה לקבל פיצוי היא לתבוע את הרוכב הפוגע ואת הוריו.

מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה: "בכדי שהרוכבים יוכלו להישמר מפני הסכנות הכרוכות בשימוש באופניים חשמליים משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לחוקק חוק המחייב את כל הרוכבים בחבישת קסדה בכל נסיעה. קסדה היא שומר הראש של הרוכב, היא אביזר הבטיחות החשוב והאפקטיבי ביותר לצמצום פגיעות ראש – שמהוות את הפגיעה הקשה ביותר ואחת השכיחות ביותר בקרב רוכבי אופניים. בנוסף, על מנת לצמצם את כמויות הנפגעים הרשויות המקומיות צריכות לדאוג לסלול עבור הרוכבים שבילי רכיבה שיפרידו אותם מיתר כלי הרכב על הכביש ומהולכי הרגל שעל המדרכה".

על פי נתוני עמותת אור ירוק מתחילת שנת 2018 נהרגו תשעה רוכבי אופניים חשמליים. 697 בני אדם אושפזו בבתי החולים בשנת 2017 לאחר שהיו מעורבים בתאונת דרכים במעורבות אופניים חשמליים, שני מאושפזים בכל יום בממוצע, כך עולה מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני מכון גרטנר.  עוד עולה מן הנתונים כי כ-28 אחוז מהמאושפזים בבית החולים לאחר תאונת אופניים חשמליים הוא מתחת לגיל 16, גיל האסור לרכיבה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות