fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עדי אלדר: "אני בודק אפשרויות להמשיך בפוליטיקה ארצית"

עדי אלדר ראיון פרישה צילום אלכס הובר
עדי אלדר ראיון פרישה צילום אלכס הובר

ראש עיריית כרמיאל היוצא עדי אלדר החליט לפרוש אחרי 30 שנות כהונה. ביום שלישי הבא הוא ייפרד מלשכתו, עד אז הוא כבר מכשיר את ראש העירייה הנבחר משה קונינסקי.

בשנת 1989, אלדר נבחר לראשונה והיה בסך הכל בן 44 ובסיבוב שני ניצח ובתקופת כהונתו צמחה אוכלוסיית העיר מ-17 אלף ל-55 אלף תושבים. היום בגיל 74 היום  סבא לנכדים בוגרים: "לא חשבתי שאהיה 30 שנה בתפקיד. הייתי בן 44 אם היו אומרים לי שאסיים בגיל 74 , הייתי אומר שכולם השתגעו. "איתי שנפלה ליד זכות ענקית להיבחר כראש עיר אחרי ראש העירייה הראשון של העיר הצעירה ברוך ונגר, אותו מאוד הערכתי והייתה לי הזכות לעבוד במחיצתו כ-14 שנה כמנהל מחלקת החינוך ועוד שלוש שנים כמנהל המתנ"ס. אני מאמין שהמשכתי את דרכו. במשך דור שלם הייתה לי זכות ענקית לעמוד בראשות העיר הכי מוצלחת ויפה במדינת ישראל. עיר שיכולה להתחרות בכל עיר, לא רק בארץ אלא בכל העולם".

 

כל עיר צריכה תחנת רכבת . אלדר (צילום אלכס הובר)
כל עיר צריכה תחנת רכבת . אלדר

מה היה החזון הראשון שלך?

"כשנבחרתי העיר מנתה 17 אלף תושבים , עיירה קטנה בצד הדרך האבטלה עמדה על 17 אחוזים, אני מסיים עם 55 אלף תושבים ואבטלה של פחות מ-4%. החזון שלי היה בכמה תחומים. להשקיע ולפתח את החינוך, לפתח ולהביא מקומות תעסוקה לעיר שהייתה אז מוכת אבטלה.

מה הדבר הראשון שעשית עם בחירתך בפעם הראשונה?

"שלוש החלטות הנחו אותי: הראשונה הייתה ארגונית: התברר לי כי 24 מנהלי מחלקות עובדים מול ראש העירייה, שזה בלתי אפשרי. אם אני צריך לשבת עם כל מנהל מחלקה לישיבת עבודה כמעט ולא נותר זמן. כך הוקמו שמונה מינהלים  ועברתי לעבודה מול  ראשי מינהלים. ההחלטה השנייה בוצעה במידי: בתקופת קודמי העיר הוחשכה בשעה 23.00 בלילה. אני לא הייתי מוכן להשלים עם מצב כזה. אם רוצים שיחשיכו בת"א, לא בכרמיאל והחלטה השלישית נגעה למכון חימצון שהיה  מתחת לרחוב צה"ל. כל הביוב של העיר התנקז לשם. לאורך כל השנים היו מכות ריח שאי אפשר היה לנשום. סגרתי את הברכה הזאת והרחקתי את מכון החמצון לעמק עכו, עד שנבנה מכון הטיהור. הדבר הבא  שעשיתי גם גם מיד עם כניסתי לתפקיד, אלו סיורי הבוקר בימי רביעי אותם אני מבצע עד עצם היום הזה. אין תחליף למגע עם התושבים, לראות אותם, לשמוע מהם על המצוקה סמוך לבתיהם. את הסיורים ערכתי תמיד עם צוותים מקצועיים כדי לבחון את הבעיה ולראות מה הם הפתרונות האפשריים לכל סוגיה".

 

 

תעסוקה היה ונותר הנושא הבוער, מה עשית כדי להפחית את אחוז האבטלה בעיר?

"הצלחתי מאוד, עיר שרוצה חיים לא יכולה להיבנות על נישה אחת. עיר צריכה להיות מגוונת. צריך לזכור כי אז כמעט כל המסחר היה מכולת בכל שכונה ושני סופרים של שופרסל במרכז הישן (היום העירה – ע.ר.ה)  ושיווק אברהם. לא היה כלום חוץ מזה. את המהפכה עשיתי כשהכנסתי תחומים שונים של תעסוקות. במקום בו נמצא היום מרכז הקניות הגדול ביג היה שטח של חברת מודול בטון שגם בנתה חלק גדול ממבני המגורים בעיר. תחילה באתי עם רעיון למודול בטון. כאשר ראיתי שרוב הזמן המפעל למעשה סגור, הצעתי להם: "המפעל שלכם רוב הזמן סגור, בואו נשנה תב"ע" ונעשה עם המתחם שלכם משהו. בהתחלה היה להם קשה לקבל אבל  אחרי מספר חודשים הם התרצו ומכרו את המתחם שלהם בכ-30 מיליון שקלים. כתוצאה מהמכירה המוצלחת שכנעתי אותם לבנות מגדל משרדים, וככה הגיע כל הקול סנטר (חברת תקשוב) המעסיקה  היום מעל 2200 עובדים. מתחם נוסף היה זה של בולוס גם נקנה.  היום זהו מתחם הקניות והאוכל My Center  הסמוך לחוצות כרמיאל. היה זה גבי מלכה שקנה את מתחם החוצות ופתח אותו למה שהוא היום. זו הייתה ההתחלה של הפיכת העיר לעיר מסחר תוססת עם מרכזי קניות ובילויים גדולים".

 אלדר ונבון בכנסת (צילום: פרטי)
אלדר ונבון בכנסת (צילום: פרטי)

מה בקשר לתעשייה?

לדברי אלדר התעשייה המשיכה להתפתח והיא  מעסיקה היום כ-15 אלף עובדים. לא זו בלבד, אלדר מתגאה בכך שאזור התעשייה בעיר הוא הגדול ביותר בגליל וממשיך להתפתח. "קיבלנו לתחום השיפוט שלנו את אדמות שזור אחרי מו"מ עם אנשי שזור שנמשך 20 שנה", הוא מסביר. על חלקה של כרמיאל באזור התעשייה בר-לב הוא אומר: "כופפתי את הידיים של המועצות האזוריות משגב ומטה אשר שלא רצו אותנו שותפים בבר-לב, ומאז תחילתו אנחנו שותפים בשליש. כעת ייכנסו מספר יישובים דרוזיים שיהוו ביחד רבע, כל אחד מאתנו הופך לרבע גם כן".

 מתי התחלתם לדבר על הרכבת?

"ד"ר אפרים סנה (מפלגת העבודה) היה שר התחבורה בשנת 2001 בממשלת אחדות אחרי ההפסד של ברק מול שרון. הגעתי אליו לפגישה בה התחלתי ללחוץ על הנושא של הרכבת. לזכותו של אפרים שהיה הראשון שנתן תשובה חיובית. הוא הכניס את תכנית הקמת הרכבת באותה שנה לתכנית החומש. אחריו השר שממש החליט והחל לקדם היה שאול מופז. אני זוכר את הסיור שלי אתו כשהתחילו לגדר את תוואי הרכבת. הסיפור הגדול של הרכבת  ומה שהאיץ את התהליך היה החלטת ממשלה שהרכבת תגיע לכל עיר עם מעל 50 אלף תושבים. אז הגיע ישראל כץ שהיה הכי מעשי והביא לידי מימוש.

"אבל לא הכל היה חלק. באותה תקופה, כאשר הוחלט ללכת על רכבת לכרמיאל ,אנשי האוצר שכנעו את משרד התחבורה ללכת על רכבת תכנית של רכבת קלה שתצא מחיפה לנשר, שפרעם, טמרה, שעב ותגיע במעלה החילזון לאזור התעשייה כרמיאל. אנשי האוצר, כמו אנשי האוצר, החיסכון בעלויות זה מה שהניע אותם. אני חשבתי שזה יהיה משהו נורא לעיר, בכייה לדורות. איך שכנעתי את ישראל כץ? אמרתי לו שאם תהיה רכבת קלה לכרמיאל, הרכבת מעולם לא תגיע לקריית. שמונה (התכנית היום היא המשך בניית תוואי הרכבת למסוף מטענים בא.ת. כרמיאל, ובהמשך לתוואי עד קריית שמונה – ע.ר.ה). כעבור כמה ימים הוא הביא את אנשי המשרד שלו לכרמיאל, ואז ארגנתי את ראשי הרשויות, וכץ הכריע בעד רכבת כבדה".

אלדר היה במשך 15 שנה, שלוש קדנציות רצופות, יו"ר המרכז לשלטון מקומי. כשנשאל על כך הוא מספר בלהט על השנים הטובות וכמה עזר התפקיד גם לפיתוחה של כרמיאל. "אחרי הקדנציה הראשונה התמודדתי למרכז השלטון המקומי, ידעתי שדרך השלטון המקומי אעלה את העיר שלנו על המפה. כשיצחק רבין היה צריך להחליט מי יהיה נציג לבחירות לראשות השלטון המקומי, זה היה בדיוק כאשר המפלגה עמדה לחתום עם מקסים לוי שהיה ראש עיריית לוד, על המשך כהונתו בתפקיד  אני נעמדתי על הרגליים האחוריות שלא להסכים לכך ולהעמיד מועמד ממפלגת העבודה, והצלחתי לשכנע ראשי ערים שלנו להתמודד. רבין, שהיה ראש הממשלה, הכריע שאני אהיה המועמד. הסכמתי אבל ביקשתי שפואד  (בנימין בן-אליעזר) יעמוד בראש המטה. בסוף ניצחתי את מקסים לוי בהפרש של שישה קולות. בבחירות שלאחר מכן כבר לא הייתי זקוק לעזרה".

 

מה דעתך על הבחירה במשה קונינסקי?

"אני חושב שתושבי כרמיאל היו מספיק נבונים לבחור אדם מתאים לנהל אחרי את העיר. אני צריך להזכיר לכולם שמשה קונינסקי התמודד מולי במערכת בחירות לא קלה לפני חמש שנים. בסופם הפך ליו"ר האופוזיציה מולי. במשך השנים למדתי להכיר אותו. אני מאמין שהבחירה טובה. כשהחלטתי לא להתמודד יותר חשבתי בין השאר שהגיע הזמן לחילופי דורות. אז גם חשבתי שהוא הכי ראוי מכל המועמדים עם הכישורים הכי טובים לתפוס את מקומי".

היה נראה טבעי שתתמוך דווקא ברינה גרינברג. 

"לא הפקרתי את רינה. בשיחות עם משה עלה שבמידה והיא תרצה להיות מספר שתיים שלו הוא יקבל אותה ברצון. אז. זכורה לי פגישה רצינית שלי אתה בארבע עיניים, הצעתי לה להיות מספר שתיים של משה והיא נתנה לי תשובה חיובית. בעקבות כך התקשרתי למשה ואמרתי לו שהיא הסכימה. אחרי כמה ימים היא התקשרה אלי ואמרה שהיא מתחרטת, והיא תעדיף להתמודד לבד".

מה תרצה להגיד לתושבים?

"אני מודה להם על כל יום שהם נתנו לי להיות ראש העיר שלהם, אין מתנה יותר יפה מזו שקיבלתי. ניסיתי לרצות את כל התושבים. אין תושב שאמרתי לו "אין לי זמן". הטלפון שלי פתוח לכולם. הייתי איש של כולם."

מה תוכניותך לעשות משבוע הבא?

"איך אפשר לשבת בבית אחרי יותר מחמישים שנות עבודה? אני בודק אפשרויות או להמשיך בפוליטיקה ארצית או ללכת לתפקיד מעניין אחר".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות