fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

קחו בחינם

ספרטק לסקין רק בן 26 אולם מפעיל קבוצת פייסבוק של עשרות אלפים במטרה אחת: לתת דברים חינם
ספרטק לסקין (צילום: דורון גולן)
ספרטק לסקין (צילום: דורון גולן)

"נקודת ההנחה שלי היא שיש הרבה אנשים שרוצים לעשות משהו טוב עבור אחרים", אומר ספרטק לסקין, 26, שמנהל קבוצת פייסבוק 'למסירה בחיפה הכל בחינם' עם יותר מ-30 אלף חברים שמטרתה אחת: לתת מוצרים בחינם. על פניו נראה שהרעיון של לתת חינם מנוגד לדרך החיים הקפיטליסטית אולם התוצאה בשטח מראה שבמקום שבו נכשלות הרשויות, אפשר למצוא אנשים שרוצים לתת.

לסקין נולד ברוסטוב, רוסיה, וכשהיה בן שש עלה עם הוריו לישראל. למשך תקופה התגוררו בקרית ים ולאחר מכן עברו למעלות, שם מתגוררת אימו עד היום לאחר שאביו נפטר. לפני כשנה עבר לסקין להתגורר בשכונת הדר בחיפה וכמו צעירים אחרים שהפרוטה אינה שורה בכיסם ולהוריהם אין את היכולת הכלכלית לממן אותם, התברר לו שהוא צריך מוצרים בסיסיים לגמרי כמו צלחות, כוסות, שולחן קפה וכל מיני דברים קטנים שהופכים דירה לבית.

ספרטק לסקין (צילום: דורון גולן)
ספרטק לסקין (צילום: דורון גולן)

"התחלתי לחפש בפייסבוק וראיתי שיש כל מיני קבוצות שמפוזרות בכל הארץ ככה שאם מישהו מוסר ספה בבאר שבע ומי שצריך אותה גר בקריות, אין סיכוי שזה יצא לפועל כי ההובלה תעלה על המחיר של הספה. כל מה שראיתי היה מפוזר אז החלטתי לפתוח קבוצה שתרכז בתוכה את חיפה והקריות שזו אוכלוסייה גדולה מאוד וזה הרבה יותר הגיוני שאנשים שגרים קרוב יוכלו למסור ולקחת דברים מאנשים שקרובים אליהם בלי להסתבך עם כל נושא ההובלה והתיאומים" מספר לסקין זיהיתי את הפוטנציאל וחקרתי מה מעניין אנשים והחלטתי לפתוח קבוצה בפייסבוק וקראתי לה 'למסירה בחיפה הכל בחינם'".

"בהתחלה זה היה מאוד קטן ולמרות זאת זה מילא את הצורך האישי שהיה לי בדברים לבית וראיתי שעוד אנשים נכנסים לקבוצה ומציעים דברים למסירה בחינם. התחלתי לצרף עוד אנשים ואלו צרפו עוד ועוד והקבוצה התחילה לצמוח מכמה מאות חברים לאלפים והיום יש קצת יותר משלושים אלף חברים" הוא מספר "למען האמת לא הופתעתי שהקבוצה כל הזמן גדלה והגיעו עוד ועוד חברים ולא הופתעתי שראיתי שאנשים רוצים למסור דברים חינם. אני חושב שזה חלק מהאנושיות שיש בכולנו, אנחנו רוצים לעשות משהו טוב כדי לעזור לאנשים אחרים גם אם אנחנו לא מכירים אותם והפייסבוק זו במה מצויינת לעשות את זה כי אפשר תוך שניות להגיע להמון אנשים שצריכים את מה שיש למישהו להציע להם בחינם".

ההתחלה הייתה צנועה ובהתחלה אנשים הציעו למסירה בגדים משומשים, כלי בית ישנים ורהיטים שראו ימים טובים יותר. אולם ככל שמספר החברים עלה כך עלתה גם רמת המוצרים שהוצעו למסירה וכיום ניתן למצוא רהיטים חדשים, מוצרי חשמל כמו מקררים ומכונות כביסה, מוצרים לתינוקות ולאחרונה גם אוכל יבש. במספר מקרים היו גם אנשים נזקקים שפנו לעזרת חברי הקבוצה וביקשו עזרה אם בריהוט ואם במוצרי חשמל ואפילו גם עזרה במוצרי מזון ובכל המקרים הללו נמצאו האנשים שנרתמו ועזרו.

ספרטק לסקין (צילום: דורון גולן)
ספרטק לסקין (צילום: דורון גולן)

את הראיון אנחנו מנהלים בביתו של לסקין, שרומז בעדינות שהוא מחפש בת זוג. הבית מבריק ומסודר בניגוד לכל מחשבה על דירת רווקים ממוצעת וכל הפעילות של קבוצת הפייסבוק מתנהלת מהסלון הקטן שבו הוא יושב מול המסך ובודק את כל ההודעות שאנשים מעלים. "מי שלא מהאזור אני לא מאשר את ההודעה שלו כי אין טעם שמישהו מתל אביב יפרסם עבור מי שגר פה, אני רוצה לשמור את הקבוצה ממוקדת" הוא מסביר "אני לא מרשה שיעלו מודעות של בקשות לכסף או מודעות של סוחרים שרוצים לקבל דברים בחינם ולמכור אותם הלאה. אני מנסה כמה שאני יכול למנוע מקרים של רמאויות ומנסה לבדוק את הפרופילים של כל מי שרוצה להצטרף לקבוצה".

על כוס קפה ועוגה פורס לסקין את חזונו ואומר "אני רוצה שיהיו בקבוצה חצי מיליון חברים, שכל מי שגר בקריות ובחיפה יהיה חבר בקבוצה. אנשים שמים על המשקל את החלק החומרי ואת החלק הרוחני שלהם והשאלה היא מה יותר חשוב לאדם. אם מישהו שם את הדגש על הצד החומרי של החיים אז יכול להיות שהוא יהיה עשיר אבל בסופו של דבר כולם מגיעים אל אותה אדמה. נתינה בחינם זה משהו שממלא אותך ונותן לך סוג של הרגשה טובה. הרי כל אחד מאיתנו קיבל עזרה כלשהי במהלך החיים ואנחנו יודעים כמה זה יכול להשפיע, אז אנחנו גם יכולים לתת".

גם העלייה ביוקרה של המוצרים שנמסרים לא הפתיעה אותו והוא אומר "ציפיתי שעם הזמן יהיו פה מוצרים טובים ויקרים יותר. יש הרבה אנשים שכשהם מחליפים ריהוט או מוצרי חשמל אז הם מוסרים את הדברים הישנים שלהם שלפעמים הם במצב חדש ולפעמים הם של החברות היקרות ביותר ולא יפתיע אותי אם יום אחד מישהו יציע מכונית למסירה חינם. אני לא פוחד שאנשים ינצלו את הקבוצה הזו לקבל דברים בחינם סתם ככה, כי ממה שראיתי עד היום מי שמבקשים את המוצרים אלו אנשים שבאמת זקוקים להם. יש הרבה אנשים שמתקשים כלכלית והקבוצה הזו היא דרך לעזור להם לעקוף את כל הבירוקרטיה שהם צריכים לעבור כדי לקבל עזרה. זה יכול להיות אמא צעירה שצריכה עגלה או מיטה לתינוק ואין לה כסף ובמקום לגשת ללשכת רווחה או עובדת סוציאלית היא יכולה למצוא פה מה שהיא צריכה ובמצב מעולה". מכיוון שכל מהות הקבוצה מבוססת על רצונם החופשי של אנשים "אף אחד לא חייב כלום לאף אחד בקבוצה. אנשים עושים את מתוך נתינה ואהבת חינם כי אף אחד לא מרוויח כסף".

לפרנסתו עוסק לסקין בארגון ירידים עבור אמנים והנושא שהכי קרוב לליבו זה עבודות אומנות בנושא בעלי חיים ובעיקר…חתולים. "יש לי חלום שאני רוצה להגשים מתישהו עבור חתולים" אומר לסקין "אני רוצה להקים בית קפה שמיועד לאנשים שאוהבים חתולים. כל המנות יוגשו בצורה כזו שהתוכן שלהן לא יכול להישפך אם חתול הזיז אותן ואני רוצה שבבית קפה יהיו משחקים לחתולים כמו קירות טיפוס, פינות משחק והאכלה וכמובן אפשרות למי שרוצה לאמץ חתול". עד שחלום בית הקפה לחתולים יתגשם, עסוק לסקין בימים אלא בבניית אתר אינטרנט שירכז בתוכו פעילויות ואירועים חינמיים כמו טיולים והצגות ובכך גם לעודד אנשים לפתוח את עצמם לקהילות שלא יכולות לאפשר לעצמן את העלויות הכספיות הכרוכות בפעילויות האלו.

"אני בהחלט רואה עצמי כפעיל חברתי ודרך הקבוצה הכרתי אנשים נפלאים שלא הייתי מכיר בדרך אחרת" אומר לסקין "כואב לי לראות אנשים רצים אחרי הכסף ואני מחפש אנשים שיצטרפו אלי לעוד פעילויות חברתיות כדי שנוכל להפוך לתנועה של מעשים טובים על בסיס חברתי ללא מניע כלכלי".

השלכות חברתית כלכלית

שרון פלגי-חביב, פסיכולוגית קלינית מומחית (צילום: דורון גולן)
שרון פלגי-חביב, פסיכולוגית קלינית מומחית (צילום: דורון גולן)

שרון פלגי-חביב, פסיכולוגית מומחית בעלת קליניקה פרטית ומרצה באוניברסיטת חיפה, אומרת כי הרצון לתת מורכב משלושה דברים: פסיכולוגי, סוציאולוגי וכלכלי. "זו תופעה שרואים הים שקשורה למצב הפוליטי-חברתי כי ככל שהמדינה פחות מחזיקה את האזרחים אז יש יותר ארגונים חברתיים שדואגים לקהילה. אנחנו בנויים כיצורים חברתיים והצורך שלנו להיות שייכים לקהילה זה צורך בסיסי וראשוני. הצורך שלנו באחרים הוא צורך ביולוגי וחשוב". פלגי-חביב אומרת כי על אף הטכנולוגיה המתקדמת ועולם האינרנט עדיין יש את הצורך הבינאישי-חברתי שמתבטא ביצירת קבוצות חברתיות כמו פייסבוק, וואצאפ ואינסטגראם.

"הצורך להטיב עם מישהו אחר הוא חוויה בעלת ערך. הצורך להרגיש שייך לקהילה או קבוצה שהם טובים ויכולים פעם להטיב איתי זה חוויה רגשית חשובה, היא נותנת חווית סיפוק גדולה יותר מאשר כסף" מסבירה פלגי-חביב "הצרכים החברתיים שלנו לא נכחדים. לאנשים שנותנים דברים החווייה של הנתינה שווה יותר מאשר הערך הכלכלי של המוצרים ואחרי שנותנים משהו למישהו שצריך אז העונג שמקבלים על הנתינה הזו הוא גדול יותר מהסכום הכספי".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות