fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"קוראים לי שירלי צוק. אני הרווחה שלכם"

פוסט שהעלתה לפייסבוק - בו חשפה את משכורתה כעובדת סוציאלית בבית חולים (5400 שקלים בחודש) - גרף עשרות אלפי צפיות ושיתופים. בתגובות רבות היא כונתה: "חוטפת ילדים" ו"הורסת משפחות" * בראיון ל"צפון-1" היא מספרת על המקרים המזעזעים אליהם היא נחשפת בעבודתה ועל מצוקת העובדים הסוציאליים בישראל וגם מספרת על החיים לצד בת זוגה, עמית, טרנסג'נדרית, אמא לארבעה ילדים
שירלי צוק. צילום: דורון גולן

שירלי צוק, בת 32 מנהריה, היא עובדת סוציאלית. בשבוע האחרון עוררה סערה גדולה, כשחשפה מול מדינה שלמה בפוסט בפייסבוק הפרטי שלה – כמה מרוויחה  עובדת סוציאלית במדינת ישראל שעובדת בבית חולים ממשלתי. הסכום: 5400 שקלים. הפוסט של צוק זכה ליותר מ-50 אלף צפיות, שיתופים, ראיונות בתוכניות טלוויזיה וגם לאלפי תגובות מבישות בנוסח "עובדים סוציאליים הם חוטפי ילדים ו"הורסי משפחות".

כך כתבה צוק: "קוראים לי שירלי צוק. אני עובדת סוציאלית בבית החולים רמב"ם. אני זו שמטפלת במשפחות שהתינוק שלהן נולד עם סיבוכים. אני זו שמנחמת משפחות שקרה להן אסון. אני זו שמלווה בני נוער שמגיעים פצועים ושיכורים מבילוי. אני זו שדואגת שתדעו מה הן זכויותיכם בביטוח הלאומי. אני זו שדואגת לטיפולי ההמשך שלכם. אני זו שדואגת למשפחות הקשישים ולקשישים עצמם באשפוז ולאחריו.

"אני הרווחה שלכם. אני זו שהשקיעה שמונה שנים בלימודים, סיימה שני תארים בהצטיינות ומקבלת 5400 שקלים בחודש כולל נסיעות. כן, שמעתם נכון. ואל תטעו. מחצית מהסכום מורכבת מהסכמים ותוספות שכר, כך שמשכורת הבסיס שלי היא בערך חצי מהסכום הזה. ואם ארצה להשלים הכנסה?

"במדינת ישראל תואר שני בהצטיינות לא מספיק. דורשים ותק של למעלה מחמש שנים ועוד קורס בשיטות טיפול למיניהן של שלוש שנים נוספות ובעלות של עשרות אלפי שקלים. אנחנו העובדים הסוציאליים – הרווחה שלכם. כולכם תזדקקו לנו מתי שהוא. אז מדוע אנחנו שקופים בעיניכם? רוצים לעזור לנו? שתפו את הפוסט שלי".

שירלי צוק. צילום: דורון גולן
שירלי צוק. צילום: דורון גולן

תסכול גדול מאוד

הסערה שנוצרה בעקבות הפוסט הציפה את מצבם העגום של העובדים הסוציאליים במדינת ישראל שיצאו השבוע להפגין ברחובות. מול קרית הממשלה בחיפה התקיימה הפגנה על עתיד השירותים החברתיים בישראל, הנמצאים במשבר עמוק; מספר הפונים הרב על כל עובד סוציאלי, הנראות והמצב הפיזי של סביבת העבודה שלהם ותנאי השכר וההעסקה – כל אלה פוגעים קשות במקבלי השירות הזקוקים לתמיכה ועזרה ובכך מלבים את האלימות כלפי העובדים הסוציאליים. צוק ישבה בביתה, ראתה ועקבה אחרי ההפגנות והחליטה לעשות מעשה שיהדהד ויגרום אולי לשינוי.

"ישבתי בבית ומשהו הצטבר בתוכי", אומרת צוק השבוע, אחרי שחזרה מעוד משמרת בבית החולים, "הצטבר אצלי תסכול גדול מאוד. למדתי כל כך הרבה שנים, התמחיתי, ובסוף החודש אני מקבלת תלוש משכורת של 5400 שקלים על עבודה של שלושת רבעי משרה, כי במדינה אין תקנים לאיוש משרה מלאה גם לא בבית חולים. פשוט אומרים: 'אין תקנים'".

סוף השבוע האחרון של צוק היה קשה. היא הייתה בכוננות. כדי לסבר את האוזן –  בסוף שבוע יש רק עובד סוציאלי אחד על כל מחלקות בית החולים.

צוק: "העומס קשה, פשוט לא חזרתי הביתה. מגיעים עשרות טלפונים מהמחלקות והייתי צריכה להודיע לאם שבנה חולה בסרטן והיו עוד נושאים שקשה מאוד להכיל אותם, ולצערי, את העבודה לוקחים הביתה. לכן עשיתי מעשה, כי ראיתי את הקולגות שלי נלחמים, ובסוף החדשות יש אולי חצי משפט על המחאה של העובדים הסוציאליים".

"אני מייצגת את הדור הבא של העובדים הסוציאליים". עם בת זוגה, עמית. צילום: דורון גולן
"אני מייצגת את הדור הבא של העובדים הסוציאליים". עם בת זוגה, עמית. צילום: דורון גולן

טרנסג'נדרית עם 4 ילדים

צוק, בת 32, נשואה לעמית. בת זוגה היא טרנסג'נדרית מוכרת מנהריה שמקדמת כעת בארצות הברית את סרטה הדוקומנטרי "משפחה בטראנס". עמית צוק היא דמות צבעונית, חביבה מאוד ופופולארית, אשת הייטק בעברה. היא נולדה מחדש לאחר המהפך שעשתה חייה והפכה מילד, לנער, לחייל קרבי, לאב ולבעל – עד שהפכה לאישה. היא הייתה אב גאה לארבעה ילדים, שיום אחד החליט להסיר את כל המסכות והפך לאישה מאושרת ולאימא גאה, שחלום חייה התגשם. שירלי ועמית הכירו באתר היכרויות לנשים, האהבה ביניהן פרחה מיד, וביולי בשנה שעברה נישאו.

נחזור לשירלי. היא מספרת על ה"להטופוביה" שחוותה באחת ממחלקות הרווחה, בהן עבדה ברשות מקומית בצפון, כשלא קיבלו את החלטתה לחיות עם אישה.

שירלי צוק גדלה עד גיל 14 בקרית חיים. גם כשמשפחתה עברה לקרית טבעון, היא המשיכה להגיע מדי יום לתיכון הקרייתי. היא מספרת על ילדות יפה. אביה סמנכ"ל בחברת הייטק ואמה ספרנית. היא הבכורה בין שלוש אחיות. על עצמה היא מעידה שהייתה ילדה טובה. "הייתה לי ילדות מדהימה ומפנקת. תמיד הייתי ילדה טובה וממושמעת. התייעצתי עם הוריי בכל דבר בחיים, הם ההורים היא מדהימים שיש ותמיד רציתי רק לרצות אותם ושיהיה להם טוב. בכל דבר הצטיינתי, אבל הסקרנות, בעיקר בכל מה שקשור בדיקת גבולות, נשארה בארון.

"תמיד הייתי במערכות יחסים עם גברים. לפני שהכרתי את עמית הייתי מאורסת לחבר שלי במשך חמש שנים, אבל איך אומרים: 'הסקרנות תפסה את החתול'. מעולם לא הייתי עם אישה וזה סיקרן אותי, אבל מי חשב על זה שאתחתן עם אישה ועוד עם טרנסג'נדרית עם ארבעה ילדים? כנראה שזימנתי אתגרים לחיי. עמית, בעיניי, היא הכי אישה שיש. היא הנפש התאומה שלי, ואנחנו עוברות ביחד  טיפולי פוריות בתקווה שאכנס להריון בהקדם.

"מצד אחד, להורים שלי היה מאוד קשה, עד היום זה תהליך של עבודה חזקה. אני מאמינה שהם מבינים שעמית לא 'כישפה' אותי ושטוב לי בחיים ואני מאושרת. הם הבינו שהמשפחה הכי חשובה בעולם. מצד שני, קיבלתי משפחה מוכנה. עמית הגיעה עם ארבעה ילדים. לא היה לי קל בכלל, כי הראייה התרבותית שבה גדלנו הייתה שונה ב- 180 מעלות. שתי משפחות שונות לחלוטין. אני הגעתי ממקום יותר אליטיסטי, אותי תמיד חינכו להיות בתלם כמו פלס והם זורמים עם החיים. עמית היא אמא מדהימה, היא משחררת את הילדים שלה, מאפשרת להם לעשות את הבחירות שלהם ומעודדת אותם לעשות מה שהם רוצים. דרך המשפחה ראיתי גם את הקושי והבנתי שאני בעצם שונה. אין ספק שהקשר הזה ביגר אותי מאוד.

"גיליתי על עצמי כמה אני אישה שונה שמאמינה בעצמי והכי חשוב גיליתי עד כמה אני רוצה להיות אמא. הסרט שעשתה משפחת צוק ומופיע כרגע בעשרות פסטיבלים בעולם, ניקה את כל התדמית הרעה, את הצהוב ואת הלכלוך ואת הרפש. זה מקסים בעיניי".
מקרים מזעזעים

שירלי צוק החלה את הקריירה המקצועית שלה כחוקרת ילדים במחלקת הרווחה במרכז הארץ. שם לדבריה, גילתה את החיים האמיתיים, את החצר האחורית.

"לא חשבתי להיות עובדת סוציאלית זו המלצה שקיבלתי מפסיכולוג. חקרתי מקרים מזעזעים של גילוי עריות ומכות רצח שילדים קיבלו. לכל חקירה נכנסתי כמו עיוורת. שמתי את עצמי בצד. הדבר שעמד לנגד עיניי הוא אך ורק ולהציל את הילדים. הייתי חדורת מטרה וגם צעירה יותר. זה לא דבק בי כמו שהיום בוער בי בעוצמה הרצון להיות אמא. זה קשה יותר ויש רגעים שאני הולכת הצידה ובוכה. אבל בתוך העבודה, העובדים הסוציאליים מתנתקים, כי המטרה להציל עוד משפחות ולתת למטופלים את ההרגשה הכי בטוחה בעולם.

"המחאה היא על תנאי העובדים הסוציאליים ועל האלימות הקשה שהם חווים במסגרת תפקידם. הרגשתי שאני יכולה לתרום ולצאת מאזור הנוחות שלי. אמנם התמונה שצירפתי לפוסט הייתה סלפי ברכבת, אבל אני הייתי בבית, וכל משפט יצא מהלב. מאז הפוסט קיבלתי עשרות הצעות עבודה. זו לא הייתה המטרה כמובן. המטרה הייתה להביא לשינוי באחד הנושאים החברתיים הקשים במדינה. לצערי, העובדים הסוציאליים סובלים. הם הפכו לשעיר לעזאזל. הבנתי כמה התדמית שלנו היא שלילית, כמה חושך יש במדינה ועוד בחג החנוכה, עושים בנו לינץ'. קראו לי 'חוטפת ילדים', 'מתעללת בגברים גרושים' ו'הורסת משפחות'. ידעתי שאנחנו לא נהנים מיחסי ציבור טובים, אבל לא ברמה כזאת, ועוד מאזרחים מהשורה. בכל צומת בחיים צריך עובדים סוציאליים. אין מדינה שתתקיים ללא רווחה והעובדים הסוציאליים הם עמוד התווך של הרווחה בישראל.  הדהים אותי לגלות את רמת השנאה והכעס. אני מודה שבכל מערכת יש טעויות, אבל אין עובד סוציאלי במדינה שקם ואומר: 'היום אני אהרוס משפחה'. אנחנו רואים רק את טובת הילדים, והכי חשוב להשאיר את הילדים בבית שלהם".

"ברחוב בנהריה אנשים זיהו אותי ואמרו לי שמגיע לי להתפרנס בכבוד". שירלי צוק צילום: דורון גולן
"ברחוב בנהריה אנשים זיהו אותי ואמרו לי שמגיע לי להתפרנס בכבוד". שירלי צוק צילום: דורון גולן

דעות קדומות זה הרסני

צוק עובדת כיום במיון ילדים בבית החולים רמב"ם. עד לא מזמן עבדה גם בפגיית בית החולים. כל מקרה שמגיע נבחן לעומק על ידי עובדים סוציאליים – חבלות, נפילות, חשד למקרי אלימות, גילופין בקרב בני נוער ועוד. צוק פונה למשפחה, מציעה עזרה ומנסה לראות את הדברים שרוצים שאולי הם גם מנסים להסתיר.

"טיפלתי בתינוק שאמא שלו היא נרקומנית וירדה לזנות. בעיני זנות וסמים הם לא סטיגמה, המטרה לשקם. ראיתי שהאם יוצרת קשר עם התינוק שלה, אבל בכל זאת המסקנה הייתה שהתינוק לא יכול לחיות איתה והוא הלך לאומנה. ברגע שהיא תחזור למוטב, התינוק יכול לחזור אליה. אלו סיפורים שמלווים אותי לכל החיים.  ליוויתי אימהות שהשתקמו מסמים וקיבלו את הילדים, והשבוע, בעקבות הפוסט, פנו אליי כמה מטופלים שלי שזיהו אותי. הם כתבו לי שעזרתי להם ושהם השתקמו. אני מאמינה שיש עובדים סוציאליים שעשו נזק, אבל אי אפשר להגיד זאת על אוכלוסייה שלמה. בתוך הקהילה הלהט"בית, שמעתי על עובדים סוציאליים שעשו פשוט רע, בעיקר לטרנסג'נדרים. דעות קדומות זה הרסני ואני מרגישה שאני מייצגת את הדור הבא של העובדים הסוציאליים, אלו שמקבלים את השוני בחברה במאה ה-21. הלוואי ולהט"בים יובילו תהליכים במדינה. רק הם יכולים לחזק את המוחלשות הקיימת, כי הם עדיין ממודרים. הטרנסג'נדרים הם התחתית של החברה הישראלית. אם היו יותר עובדים סוציאליים מהקהילה, היינו רואים שינוי גדול. הם כבר לא 15-10 אחוז מהאוכלוסייה אלא הרבה מעבר. בכל תא משפחתי יש סיפור שצריך לחזק סביבו את כולם".
הפנים של המחאה

צוק עוצרת את הראיון לקרוא עוד תגובות שכתבו לה לפוסט. ארשת פניה קופאת. "המלחמה היא על דעת הקהל. מישהו כתב לי 'תחליפי מקצוע'", היא מעדכנת, "יש הבדל מהותי בין המרכז לפריפריה. חוויתי על בשרי את הניכור. בעיקר בשל העדר תקציבים, העובדים הסוציאליים בצפון מרגישים חסרי אונים ואנחנו נחוצים. צריכים לכבד אותנו כי זו העבודה שבחרנו בה".

עד היום מארגני המחאה של העובדים הסוציאליים לא יצרו קשר עם צוק. היא יכולה להיות הפנים של המאבק ולהצטרף לצוות באיגוד העובדים הסוציאליים. צוק לא שוללת: "יש פה פספוס, אין ספק כי המהפכות בעידן שלנו מתרחשות בעולם הווירטואלי. ארבע הפגנות לא יביאו את החשיפה שהביא הפוסט שלי. הפגנות נחשבות למעיקות מאוד. אני מתכוונת להמשיך להעלות את המודעות, זה רק כי חשפתי את השכר שלי, בלי בושה. אם אוכל להיות הפנים של המחאה ולייצר שינוי אמיתי, אפנה את כל הזמן שלי. בעבודה קיבלו אותי באהבה גדולה, גם ברחוב בנהריה אנשים זיהו אותי ואמרו לי שמגיע לי להתפרנס בכבוד".

ומה בעתיד? "יצרתי שיח שעוד לא עשו, יש לי תפקיד במופע החיים של שירלי".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות