fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

צו מנהלי לבז"ן בשל חריגות בחומר בנזן

בעירת הלפיד היום בבז"ן צילום:עומר קרפס
בעירת הלפיד היום בבז"ן צילום:עומר קרפס

המשרד להגנת הסביבה הוציא היום (א') צו מנהלי למנכ"ל קבוצת בז"ן אבנר מימון ולמפעלי הקבוצה בז"ן, כאו"ל (כרמל אולפינים) וגדיב ומנהליהם, למניעה ולצמצום של זיהום אוויר חזק או בלתי סביר הנגרם בשל חריגות מערכי הסביבה בחומר בנזן, שמקורן בפליטות מתחום המפעלים של החברות בקבוצה במפרץ חיפה.

בנוסף לצו, המשרד בודק אם ישנה תשתית ראייתית לפתיחת תיק חקירה פלילית על ידי המשטרה הירוקה. המשרד ימשיך ויפעיל את מלוא הסמכויות המוקנות לו, לרבות חקירות פליליות, בכל מצב שבו יהיו עבירות חמורות.

תזכורת:  המשרד הזמין את מנהלי הקבוצה לשימוע ב-24 במאי 2017 בשל חריגות בריכוזי בנזן מעל לערך הסביבה היממתי בתחנות ניטור סביבתי בקרבת מפעלי המתחם ובדיגומים סביבתיים סביב המתחם אותו מבצעת הקבוצה.

בעירת הלפיד היום בבז"ן צילום:עומר קרפס
בעירת לפיד  בבז"ן צילום ארכיון :עומר קרפס

בשימוע הבהיר המשרד, כי על החברה למצוא ולהציג פתרון שייתן מענה לאיתור והפסקת פליטות מפעילות החברות בשגרה, על-ידי נקיטה באמצעים לאיתור מקורות הפליטה והפסקתם. עוד התריע המשרד, כי לא יקבל מצב של חריגות חוזרות, המשך מדידת ריכוזים החורגים מערכי הסביבה, וכן עליות בריכוזי הבנזן הנמדדים בתחנות הניטור ובדיגומים הסביבתיים.

בעקבות השימוע המפעל הציע לבצע איתור באמצעות מערכת חדשה של חישה מרחוק. המשרד אישר את התקנתה, אבל דרש עמידה במדדי הצלחה (היעדר עליות מערך יממתי של בנזן) בזמן קצוב.

אלא שעד למועד זה, נציגי המפעלים טרם דיווחו למשרד כי הצליחו לזהות את כלל מקורות הפליטה שהביאו לחריגות שנמדדו בתחנות הניטור וחריגות החוזרות ונשנות בדיגומים הסביבתיים שהם מבצעים.

לאור העובדה שהמפעל הציג למשרד כי איתר מספר מקורות פליטה שלטענתו הם הגורמים לחריגות; ולאור עמדת משרד האנרגיה שלפיה סגירת מתקנים יכולה להוביל לשיתוק משק הדלק בישראל – דרש המשרד בצו מקבוצת בז"ן להגיש בתוך שבועיים תוכנית שמשך יישומה לא יעלה על ארבעה חודשים, לטיפול בפליטות הבנזן ומניעת החריגות. אם יישום התוכנית המיידית לא יביא להפסקת החריגות הנמדדות סביב המתחם – יהיה על הקבוצה לצמצם, לשנות או להפסיק פעילות עד הפסקת החריגות.

 

בנוסף לפעולות המיפוי והניטור הקבועות של המפעל, על החברות במתחם בז"ן להמשיך ולהפעיל את מערכת החישה מרחוק ולמפות את כל המתקנים שבהם עובר חומר עם ריכוז של 1% ומעלה של בנזן העלולים להוות מקורות פליטה בשגרה. יש לציין, כי כבר כיום יש אמצעי ניטור ומדידה רבים סביב המתחם ובתוכו, כולל ניטור מסביב למתחם וכן דיגום בסמיכות לגדרות המתחם.

כמו-כן, המשרד הרחיב את דרישתו, שעוגנה בהיתר הפליטה של בז"ן, להקמת מערכת חישה מרחוק על גדרות המפעלים לאיתור פליטות, גם למפעלים כאו"ל וגדיב מהקבוצה.

ירידה משמעותית במדידות

מבז"ן נמסר: "בזן הציגה בפני המשרד להגנת הסביבה תכנית להפחתת פליטות הבנזן, והיא מיישמת אותה מזה מספר חודשים – בטרם הוצאת הצו. התכנית ייחודית וכוללת ניטור, מיפוי, איתור וטיפול במקורות הבנזן הנמצאים במתחם. תכנית זו נעשית בהמשך לשורת פעולות שהחלה בשנת 2016, אשר נועדה לצמצם, ככל שהדבר תלוי בקבוצת בזן, את ערכי הבנזן בסביבת המתחם. ואכן, בעקבות הפעילות חלה ירידה משמעותית מאוד במדידות ערכי הבנזן. הקבוצה תמשיך לשתף פעולה על אף הרגולציה הסביבתית המחמירה.

בנוסף לפעולות אלו, ערב חג הסוכות – לאחר שנה של מאבק בירוקרטי – אושרו בוועדת התכנון פרויקטים סביבתיים בהיקף של כ-50 מיליון שקלים, אותם בכוונת הקבוצה להקים מרגע קבלת היתר הבניה".

החיוניות והקפדה על תעשיה בטוחה של קבוצת בזן, כפי שגם משרד האנרגיה הדגיש בפני המשרד להגנ"ס, באו לידי ביטוי ביתר שאת במהלך המשבר שנוצר בעקבות עצירת אספקת הגז הטבעי. קבוצת בזן סיפקה את צרכי המשק בזמן המשבר ובחרה לעשות שימוש בחומרים יקרים יותר אשר משאירים חותם סביבתי נמוך באופן משמעותי.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות