fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

צאו להפגין

עיריית חיפה הורידה את הכפפות במאבק לסילוק מיכל האמוניה והמשרד להגנת הסביבה הצטרף. השבוע הוגש ערר על הצו לעיכוב ביצוע, נשלח זימון לראשי חברת נמלי ישראל לחקירה והמשרד להגנת הסביבה הודיע כי לא יחדש את היתר הרעלים למתקן. יהב קרא לתושבי המטרופולין להגיע להפגנה מול בית המשפט המחוזי ביום ראשון הקרוב, שם יוכרע גורל צו הפינוי. חלק מראשי הרשויות בקריות יחלקו חלק בהפגנה
מכל האמוניה בקריות (צבי רוגר)
מכל האמוניה בקריות (צבי רוגר)

קצת יותר משבוע עבר מאז הגישה עיריית חיפה בקשה לבית המשפט, להוציא צו סגירה למיכל האמוניה. עוד בטרם יבשה הדיו על החלטת השופט, הגישה חברת חיפה כימיקלים כתגובה, צו עיכוב לביצוע החלטת בית המשפט ודה גיים איז און.

הכל החל לפני כחודש, לאחר שהתפרסם דוח מומחים שכלל עשרה פרופסורים מכל רחבי האוניברסיטאות בישראל, בראשותו של פרופ' אהוד קינן מהטכניון. הדוח החמור הראה, ללא פילטרים, את הסכנות הטמונות במיכל הממוקם בלב האוכלוסייה בקריות וקבע כי הוא יכול לפגוע בעשרות אלפי אנשים ממטרופולין חיפה בתוך דקות מספר.

לאחר מכן יספר ראש עיריית חיפה יונה יהב, שהחליט לבקש מהפרופסורים להכין את הדוח, כשהתגלגל לידיו דוח מהמועצה לביטחון לאומי, שקבע שהאמוניה לא מסכנת את התושבים ובדיקה מעמיקה יותר הביאה אותו להבנה שמאחורי הדוח עומדת חברת חיפה כימיקלים.

ביום חמישי שעבר הגישה העירייה ערעור לביטול צו העיכוב שניתן לריקון מיכל האמונה. "חיפה כימיקלים מוליכה שולל ומשקרת את הציבור לטובת רווחיה הכלכליים בלבד", אמר יהב עם הגשת הערעור. "יואילו הטייקונים ובעלי האינטרסים לצאת ממאורותיהם ולהסביר לתושבי חיפה והמפרץ מדוע כספם יקר יותר מחייהם של מאות אלפי בני-אדם. דין המיכל להיסגר לאלתר".

בכתב הערעור טענו היועצים המשפטיים של העירייה, כי השיח הפופוליסטי והדמגוגי המתמשך של חיפה כימיקלים, לפיו מיכל האמוניה הוא לכאורה גזירת גורל, אשר בהיעדרו לא תתאפשר פעילותן של תעשיות רבות ושל מפעלים הנותנים שירותים חיוניים, הינו שקרי ומופרך. עוד נטען כי אין כל הצדקה להחזקת מיכל אמוניה שכזה שהוא בבחינת פצצה מתקתקת, היות שהמשק הישראלי צורך רק 2,250 טון לשנה. בנוסף, הוסבר כי ישנם מקורות זמינים לאספקתה שאינם תלויים במיכל האמוניה ובהם ייבוא מאובטח באמצעות מיכלים קטנים, ייבוא אוריאה והפיכתה לאמוניה באתרי הצריכה על פי הכמות הנדרשת ובזמן הנדרש, וייצור מקומי של אמוניה לצריכה מיידית. לאף אחת מהחלופות האלה אין צורך במכלי אכסון ענקיים ומסוכנים, מהסוג שנמצא במיכל חיפה.

לסיכום נאמר בערעור כי היותו של העסק מנוהל ללא רישיון עסק, הסיכון הממשי והמיידי להתרחשותו של אסון מחריד במימדיו, הצפוי להסתיים במוות של מאות אלפי אנשים והחלופות הטובות והבלתי מסוכנות לאספקת אמוניה לצרכי המשק- מחייבות את סגירתו המיידית של המיכל.

מכל האמוניה בקריות (צבי רוגר)
מכל האמוניה בקריות (צבי רוגר)

אבל עיריית חיפה לא נחה על השמרים וביום שני השבוע שלחה זימון לחקירה לראשי חברת נמלי ישראל, בגין אחריותם, כבעלי הקרקע של מיכל האמוניה. העירייה זימנה לחקירה את מנהלי החברה וחברי הדירקטוריון שלה, בגין חשד לעבירות בנייה במיכל האמוניה.

יהב דורש מחברת נמלי ישראל (חנ"י) לפעול מידית להפסקת פעילות מיכל האמוניה המשמש את חיפה כימיקלים, במפרץ חיפה. וזאת לאור העובדה, כי המיכל מוצב על קרקע בבעלות חנ"י אשר משכירה אותה לחיפה כימיקלים ולפיכך היא בין האחראיות להפעלת המיכל.

לחקירה שתתקיים לקראת סוף השבוע הבא, זומנו כל ראשי החברה, ביניהם: מנכ"ל חברת חנ"י שלמה בריימן, חברי הדירקטוריון של חנ"י, מנכ"ל חברת חיפה כימיקלים נדב שחר ומנהל התפעול של חיפה כימיקלים עמיחי זיידר. המוזמנים לחקירה נחשדים באחריות לשימוש במיכל מבטון, לצורך אחסון אמוניה בנפח של 14,300 טון שנבנה ללא היתר.

בפנייתו למנכ"ל חנ"י צירף ראש העיר, את דו"ח ועדת המומחים בראשותו של פרופסור אהוד קינן, המצביע על הסכנות האדירות המרחפות על כמיליון תושבים בשל הימצאותו של המיכל במפרץ חיפה ולאור כניסתה של אניית האמוניה למפרץ, השקולה לאניית תופת הנושאת על גבה מספר פצצות אטום. כאמור הזכויות במקרקעי מסוף הכימיקלים שעליהם מוצב מיכל האמוניה הינן של חנ"י ועל כן על החברה לדרוש מחיפה כימיקלים את השבתתו.

תגובת עמותה למען אזרחים לזימון לחקירה שפכה קצת אור על הצד ההיסטורי של ההסכם בין חברת נמלי ישראל לבין חיפה כימיקלים: "זהו צעד משמעותי ומתבקש לאור העובדה שחברת נמל חיפה, המדינה בעצם, מתנערת מלקיחת אחריות על מיכל האמוניה, על אף הוראות הסכם החכירה שקיים בין הצדדים. מדובר בהסכם חכירה בין רשות הנמלים וחיפה כימיקלים משנת 1987 ". על פי הדברים, לפי ההסכם הקצתה חנ"י לחברה את השטח במסוף הכימיקלים שבצפון אזור הקישון בנמל חיפה, בו פועל מכל האמוניה. בהסכם נקבע כי בתום תקופת ההסכם, במרץ 2007, כל המבנים שהקימה החברה באתר והמתקנים המחוברים לקרקע חיבור של קבע בהם מכל האמוניה, יועברו לבעלותה הבלעדית של חנ"י. המשמעות היא  שמיכל האמוניה היה אמור לעבור לבעלות חנ"י בשנת 2007.  

"הדבר לא נעשה וחברת הנמלים וחברת נמל חיפה מאפשרות לחכ״ב להפעיל מתקנים שאמורים להיות בבעלותן וברשותן, אף ללא חוזה שכירות. משרד מבקר המדינה העיר לחברת נמלי ישראל בע״מ כבר בשנת 2013 כי עליה להסדיר בדחיפות את העברת הבעלות על מיכל האמוניה לידיה, כמתחייב על פי ההסכם ולסכם את מתכונת הפעלתו. המשמעות היא שהאחראית הראשונה על מחדל מכל האמוניה היא המדינה: המשרד להגנת הסביבה שאפשר את המשך הפעלת המכל עד היום, ורשות נמלי ישראל שיכלה לקחת לידיה את ניהול המכל ותפעולו והתנערה מכך, אמרה עו"ד גמילה הרדל ואכים".

בהמשך לזימון החקירה, הגיע באותן שעות צוות הפיקוח העירוני של עיריית חיפה, למיכל האמוניה בצו בית משפט, כדי לבדוק את גודל השטח היקפו ושימושו. מנהל המתקן אמיל לוגסי סירב לתת להם להיכנס והוא עוכב במשטרת זבולון על הפרת צו.

מדובר המשטרה נמסר בתגובה: "המשטרה הגיעה לסייע לבקשת פקחי העיריה ובהתערבותם אפשר מנהל האתר את כניסת הפקחים למתקן".

ביום רביעי בבוקר הודיע המשרד להגנת הסביבה, כי לא יחדש את היתר הרעלים למכל האמוניה. "המשרד להגנת הסביבה, בהתאם לעמדתנו המקצועית העקבית והנחושה, סבור שאין מקומו של מכל האמוניה במפרץ חיפה", אמר השר זאב אלקין. "במהלך השימוע ביקשנו מחיפה כימיקלים להציג לנו חלופה ברורה וישימה עם לוחות זמנים קצרים וקבועים למכל. לצערנו, הנהלת חיפה כימיקלים בחרה שלא להשתמש באפשרות זו, כפי שגם בעבר בחרה שלא לפעול להצלחת המכרז להקמת מפעל האמוניה בדרום. בתנאים אלה, מתוקף האחריות והסמכות שחלה עלינו לדאוג להגנת בריאותם של מאות אלפי תושבי מפרץ חיפה, התנהלות חיפה כימיקלים לא השאירה לנו ברירה אלא להחליט על אי-חידוש של היתר הרעלים לשימוש במכל האמוניה, על אף הלחצים הרבים שהופעלו עלינו. יחד עם זאת, מתוך האחריות לאספקת האמוניה לצורכי המשק ועל סמך חוות הדעת שקיבלנו מהמל"ל וממשרד הכלכלה, נתנו תקופה של שלושה חודשים להיערכות המשק למסלולים אלטרנטיביים לרכישת האמוניה".

הודעת המשרד להגנת הסביבה באה בהמשך לשימוע שקיים המשרד, בדצמבר האחרון, לקבלת היתר הרעלים למכל האמוניה בחיפה. לאחר בדיקה מקיפה של החומר שהגישה החברה ב~1 בפברואר, החליט המשרד להגנת הסביבה שלא לחדש את היתר הרעלים של חברת חיפה כימיקלים, הפוקע ב~1 במארס.

במשרד להגנת הסביבה ביקשו להדגיש כי החל מה~1 במארס לא תתבצע פריקת אמוניה נוספת למכל, אלא אם יוכח כי האמוניה שבמכל אינה מספיקה לצורכי כלל המשק לחודשי ההתארגנות בתקופת המעבר, באישור המשרד. המשרד להגנת הסביבה מצפה מהמשק להתארגן במהלך אורכה זו להמשך.

מחיפה כימיקלים נמסר בתגובה: ״חיפה כימיקלים לומדת את ההחלטה ותפעל על פי החוק״.

בהמשך אותו יום וכאקט של תגובה, שגרה הנהלת חיפה כימיקלים מכתב לשר הפנים אריה דרעי, תחת הכותרת "חשש לפיטורי אלפי עובדים בדרום ובצפון". במכתב נטען כי בשבועות האחרונים מנהל ראש עיריית חיפה מסע הפחדה שקרי שתכליתו במתקן האמוניה. "סגירות מסוף האמוניה תביא לפגיעה קשה במטה לחמם של 600 עובדים באתרי החברה", נכתב, "אנו קוראים לך אדוני השר להתערב בדחיפות כדי לעצור את מחול השדים סביב מתקן האמוניה ולעצור את פיטורי העובדים".

במקביל לכל התהליכים שקרו השבוע, יצאה עיריית חיפה בקריאה לתושבי מטרופולין חיפה והקריות, להגיע ביום ראשון הקרוב בשעה 09:30 בבוקר אל בית המשפט המחוזי בחיפה, להפגין לצד אגודת הסטודנטים ומועצת הנוער העירונית, הצפויים להפגין לקראת הדיון בבית המשפט.

יו"ר אגודת הסטודנטים בחיפה רם טורגמ'ן אמר השבוע: "זהו לא מאבק פוליטי אלא מאבק על החיים עצמם, שלנו ושל המשפחות שלנו. מאבק שמטרתו למנוע את סכנת החיים שמרחפת מעלינו בקיומו של מיכל האמוניה במפרץ. אני קורא לכל הסטודנטים לבוא  להפגין ולשתף ברשתות החברתיות. זה הזמן שלנו להשפיע".
יו"ר מועצת הנוער העירונית אוראל וקנין הוסיף: "הנוער החיפאי לא עומד מנגד ואינו שותק נוכח הסיכונים הקיימים במיכל האמוניה. אנחנו הולכים לבוא בהמונינו לבית המשפט. זהו נושא חשוב לנו וקיימנו דיונים רבים אודותיו. זה העתיד שלנו וזו זכותנו המוסרית וחובתנו למחות על כך״.

ביקשנו לבחון מי מראשי הערים בקריות נרתם להוציא את תושביו אל ההפגנה. הראשונים שהודיעו שיהיו שותפים למאבק, הם ראש ועד קרית חיים איציק פיטרמן ויו"ר הוועדה לאיכות הסביבה מוטי בליצבלאו, שהודיעו כי הם שותפים פעילים במאבק להפסקת פעילות מיכל האמוניה והודיעו לתושבי קרית חיים, כי יעמידו הסעה להפגנה לרשות התושבים, שתצא ביום ראשון ממשרדי הועד בשעה 08:30 בבוקר.

מעיריית קרית אתא נמסר בתגובה: "ברור שעיריית קרית אתא מברכת על ההחלטה לפינוי מיכל האמוניה. בשל חשיבתו הרבה,  הנושא צריך להיות באחריות ממשלת ישראל ולא באחריות הרשויות. עיריית קרית אתא פועלת בכל דרך על מנת למגר תופעות המסכנות את איכות החיים וביטחונם של תושבי העיר".

מעיריית קרית ים נמסר בתגובה: "ראש עירית קרית ים קרא מאז ומעולם, במיוחד מאז כניסתו לתפקיד להרחקתם של כל המפעלים המסוכנים מאזור הקריות ואף עודד את תושבי העיר לקחת חלק פעיל במאבק זה וכך גם הפעם. יחד עם זאת חשוב לזכור כי מפעלים אלה נמצאים בתחום המונצפאלי של עיריית חיפה ולכן היא הגוף הציבורי היחיד שבידיו הכלים, הכוח והאפשרות לסלק מפעלים מסוכנים אלה מהאזור בגיבויים המלא של כל ראשי הערים בקריות כפי שאף נאמר לא אחת לראש העיר חיפה".

מעיריית קרית מוצקין נמסר בתגובה: "עיריית קריית מוצקין תיקח חלק פעיל במאבק נגד מיכל האמוניה. ראש העיר חיים צורי מתכוון להגיע לדיון ביום ראשון בבית המשפט המחוזי חיפה וכן להוביל את תושבי העיר להפגנה מול בית המשפט ולקרוא לסילוק מיכל האמוניה יחד עם עיריית חיפה. עיריית קרית מוצקין תעמיד אוטובוס לרשות התושבים שמעוניינים להשתתף בהפגנה, אשר ייצא בשעה 08:30 מרחבת העירייה בשדרות גושן 92. "כזכור, בפגישה באיגוד ערים חיפה להגנת הסביבה  שנערכה בתחילת החודש, הודיע צורי כי ייקח חלק בכל מאבק ציבורי נגד מיכל האמוניה וכך הוא יפעל".

מעיריית קרית ביאליק נמסר בתגובה: "עיריית קריית ביאליק מברכת את השר להגנת הסביבה זאב אלקין על החלטתו לא לחדש את היתר הרעלים של מיכל האמוניה ותמשיך לפעול מולו, כפי שעשתה עד כה, למימוש החלטתו ויישומה עד 1.6.17 כפי שקבע השר. אנו רואים בהתארגנות הציבורית ובהפגנה שלב נוסף במערכה לסילוק מיכל האמוניה. עיריית קריית ביאליק תסייע להצלחת ההפגנה".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות