fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

פומרנץ כבש את מעלות-תרשיחא

אחרי 42 שנה בראשות עיריית מעלות-תרשיחא, שלמה בוחבוט הולך הביתה לאחר הפסד צורב ליריבו ארקדי פומרנץ. ראש העירייה הנבחר מקבל לידיו עיר יפה ונקייה, אך עם המון בעיות שיצטרך לפתור * זו הייתה כרוניקה של ניצחון (אם כי לא בפער כזה) ידועה מראש: קמפיין נגטיבי של בוחבוט, טעות קריטית של ברדא, תמיכה בלתי מסויגת של ערביי תרשיחא בפומרנץ והירתמות למענו גם מנהריה השכנה
צוות מנצח. בן נעים ופומרנץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)
צוות מנצח. בן נעים ופומרנץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)

את מה שקרה ביום שלישי בערב במעלות-תרשיחא איש לא צפה. אמנם היו דיבורים על המהפך הקרב ובא, אך לא על כזו תבוסה לראש העירייה הוותיק ביותר בארץ. 11,585 תושבים בעלי זכות בחירה אמרו את דברם: "תם עידן בוחבוט, העיר חזרה לתושבים". שיעור ההצבעה עמד על 62.6 אחוז; 7376 תושבים הצביעו לפומרנץ, שרשם ניצחון מוחץ של 64.5 אחוז על בוחבוט שזכה ב-4059 קולות שהם 35.5 אחוז בלבד. פומרנץ רשם ניצחון מוחץ בכל הקלפיות, גם באלה שנחשבו למעוזו של בוחבוט: שכונת יפה נוף, שכונת סביונים והקלפי בבית הספר אורט.

אלה הבחירות הראשונות במעלות-תרשיחא שהתקיים בהן סיבוב שני. מעלות-תרשיחא, שהוקמה בשנות ה-50 כעיירת פיתוח הפכה לעיר רק בשנות ה-70. היה זה שלמה בוחבוט ששם אותה על המפה.

פומרנץ, 48, הגיע למעלות לפני 17 שנה. נשוי לגרטה, אב לשלושה ילדים: קרן – סגן בצה"ל, יובל – תלמיד תיכון, ליאל – תלמידה ביסודי. בתפקידו הציבורי היה סגנו של בוחבוט וממלא מקומו. הוא הנדסאי בעל תואר ראשון מהטכניון, מנהל המחלקה הטכנית ברכבת ישראל. בבחירות התמודד ברשימה עצמאית בשם "לנו".

חגיגות הניצחון במטה פומרנץ נמשכו עד שעות הבוקר המאוחרות. היו שם יהודים וערבים. היו שם מי שאמרו שאפילו ביום העצמאות מעלות-תרשיחא לא צהלה ושמחה כמו בליל הבחירות השבוע. מה שקרה במעלות-תרשיחא הוא, ללא ספק, חלק מתהליך אזורי המאופיין בהתעוררות מעמד הביניים ורצונו להשפיע על השלטון ולשלוח הביתה ראשי ערים ותיקים, שהתיישבו על הכיסא שנים ארוכות ומיאנו להיפרד ממנו. גם עם ההפסד הם מתקשים להשלים.

ספירת הקולות במטה פומרנץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)
ספירת הקולות במטה פומרנץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)

תרשיחא עם פומרנץ

אם בנהריה, המהפך קרה בסיבוב הראשון, מעלות-תרשיחא נדרשה לסיבוב שני. תושב תרשיחא אמר ל"צפון-1": "הצענו לבוחבוט עוד לפני חודשיים לפרוש. אמרנו לו 'נעשה לך מסיבה גדולה, נשחט אפילו כבש', רק לך בכבוד הביתה. אבל הבן שלו, ג'ונתן, התעקש שיתמודד, הוא לא ראה כמה הוא משפיל את אביו וזו התוצאה, בוחבוט התרסק".

תושבים בתרשיחא בחרו השבוע להשתמש במילים קשות כמו "שחרור העיר", "תם עידן הרודן", "נגמרו הקומבינות והג'ובים", "תושבי מעלות עשו זאת בגדול", "עיר של משפחה אחת" ועוד. מנגד, פעילים של פומרנץ, אלה שהואשמו כי הם "עבריינים שבאים לכבוש את מעלות-תרשיחא" אמרו: "אנחנו 'עבריינים' גאים'".

הקמפיין הנגטיבי של בוחבוט לא סייע לו. הוא ירה חצים לכל עבר, האשים בהתערבות מיותרת בבחירות את התקשורת ואת אביגדור ליברמן, שמפלגתו תומכת בפומרנץ לאורך השנים. בוחבוט אף שלח את חיציו לעבר סגן ראש עיריית נהריה דימה אפשטיין ואמר שהסיוע שהוא מעניק לפומרנץ הוא "בושה וחרפה". בוחבוט, קרוב לוודאי, שכח שגם הוא נהנה בעבר מתמיכה חיצונית, בעיקר מחברו הטוב אשר שמואלי, חבר מועצת עיר בנהריה לשעבר ויו"ר ההסתדרות במרחב.

"עבריינים משתלטים על מעלות", כינה בוחבוט את פעיליו של פומרנץ וירה לעצמו ברגל, שכן אם עבריינים השתלטו על מעלות, אז רק הוא אשם בקליטת עלייה כושלת, אליה משויך פומרנץ. יתרה מכך. האם בוחבוט כיוון בדבריו לערבים מתרשיחא? בכל אופן, ביום הבחירות ראינו רק אנשים שמחים. עבריינים לא היו שם. בוחבוט אף שלח מכתב למפקד המחוז והתריע על פעילות עבריינית. לתושבים הוא שלח, ערב הבחירות, מכתב שבו טען ש"העבריינים כבר מעבר לפינה". במטה פומרנץ, בכל אופן, לא התרגשו.

פומרנץ, אגב, לא רץ תחת מטריית ישראל ביתנו, אלא הקים סיעה עצמאית. ספק אם קיבל מישראל ביתנו תמיכה כלכלית, אך עובדה היא שביום הבחירות הציבור הרוסי התייצב בקלפיות כמו חיילים. זאב נוימן, יו"ר הוועדה המוניציפלית של המפלגה, סגן ראש עיריית עכו וממלא מקומו, היה יד ימינו של פומרנץ והעמיד לרשותו פעילים מכל הארץ.

פומרנץ היטיב לבנות את עצמו עוד בקדנציית 2013 משורות האופוזיציה. גם כשהושפל במועצת העיר בגלל המבטא הרוסי הכבד שלו ובגלל עבודתו ברכבת ישראל, הוא המשיך להישיר מבט אל היעד.

מגדל הקלפים של בוחבוט התמוטט, והוא הרגיש זאת היטב. לכן הוא סגר את מטה הבחירות בפני התקשורת בערב ספירת הקולות, ובכך גרם להתקהלות גדולה במטה של פומרנץ.

כוח מרלי. אפשטיין, מרלי, פומרנץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)
כוח מרלי. אפשטיין, מרלי, פומרנץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)

ותודה לברדא ובן נעים

אחרי 42 שנה, אולי לראשונה, שלמה בוחבוט יתפנה למשפחתו. אולי יקיים הרצאות, אולי יקבל תפקיד של שגריר כבוד, אולי יכתוב ספר נוסף. במועצת העיר לא תראו אותו.

במטה פומרנץ היו כאלה שבירכו – אם כי בציניות – את חבר מועצת העיר יוסי ברדא, שעשה את הטעות הפוליטית הכי גדולה של חייו. האיש, שהיה אופוזיציונר לוחם, שקיבל במה תקשורתית גדולה, הכריז ביום העצמאות האחרון כי יתמודד לראשות העירייה. כשברדא לא עלה לסיבוב השני, הוא לא ידע להפסיד בכבוד. במקום לחבור למחנה של פומרנץ, הוא חבר לבוחבוט בהסכם שחיסל את אמון הציבור בו. ברדא התקשה להשלים עם העובדה שפומרנץ חזק ממנו.

במוצאי השבת שעברה חתמו בוחבוט וברדא חתמו על הסכם קואליציוני אצל רבי דוד אבוחצירא בנהריה. ההסכם קבע, כי ברדא ימונה למ"מ וסגן בשכר למשך ארבע שנים, ולאחר מכן, בשנה האחרונה לכהונה, ברדא ימונה לראש העירייה ואילו בוחבוט יפרוש. בוחריו, שממש לא אהבו את המהלך, קראו לו "בוגד ושקרן". בשורה התחתונה, ברדא השיג מנדט אחד במועצת העיר.

הציבור, מצידו, כעס מאוד על הניסיון של בוחבוט למנות לו יורש פוליטי. אגב, להסכם שנחתם בין בוחבוט לברדא אין כל תוקף משפטי, כי רק מועצת העיר היא זו הרשאית למנות ראש עירייה, אם ראש עירייה מכהן מתפטר.

ברדא, משום מה, האמין שהוא אכן היורש של בוחבוט. בכנסים שקיים נשמע אומר: "נעשה חפיפה מסודרת, והעיר תעבור לידיים אחרות בצורה מושכלת".

תושבים אמרו השבוע: "נגמרה הקריירה הפוליטית של ברדא. הוא שרוף במעלות-תרשיחא. לפני כשבועיים כשהוא הודיע לבוחריו לבחור לפי מצפונם, הוא פירק את המטה שלו. האנשים שהיו איתו הם תושבים ותיקים וצעירים, שאמרו שהם לא רוצים את בוחבוט, הם רצו שינוי.

התחושה הקשה של פעילי ברדא קיבלה ביטוי בעמוד הפייסבוק שלו, שבו ניסה להסביר את המהלך שלו. זה לא עזר לו. ברדא הביא לפומרנץ את הניצחון. פעיליו מרדו בו ונהרו למטה של פומרנץ. תומך ברדא: "ארקדי צריך לשלוח לברדא פרחים, הוא זה שהביא לו את הניצחון המוחץ".

פומרנץ חב תודה גדולה גם לשמעון בן נעים, מי שהיה סגנו של בוחבוט בשנתיים האחרונות לקדנציה, וחבר אליו. בן נעים הגיע לפוליטיקה במקרה, לאחר שבוחבוט קרא לו ב-2013 לעזור עם המגזר הדתי. בבחירות אלה הוא זכה בשני מנדטים. הצטרפו אליו הרשימה המאוחדת בתרשיחא בראשות נחלי טנוס שהביאה גם היא שני מנדטים והאחרון שהצטרף אליו היה מוטי בן דוד, שהגיע למקום הרביעי עם 17 אחוז מהקולות. גם בן דוד התחבט כמעט במשך שבוע באשר לעתידו הפוליטי. בניגוד לברדא הוא הקשיב לפעיליו והלך עם המחנה שהוביל לשינוי. בן דוד, שהואשם בכך כי הוא מועמד קש של בוחבוט, הוכיח שהוא איש של מילה.

יצר איחוד. פומרנץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)
יצר איחוד. פומרנץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)

קפיצה קטנה לנהריה

ראש עיריית נהריה הנבחר רונן מרלי הבין כי האזור זקוק לשינוי מהיסוד. לימים זו תהיה כנראה האסטרטגיה שלו אחרי שיטפל בכל הבעיות שצפויות לו בעירו. את פומרנץ הוא פגש לראשונה רק השבוע, בחגיגות הניצחון. התושבים הרעיפו על אהבה, בירכו אותו כמו היה המשיח, שכן כל אנשיו התנדבו לסייע לפומרנץ לנצח. פעילי מרלי, בניצוחם של פיני לזמי ודימה אפשטיין, עבדו במלוא המרץ במשך שבועיים, רק כדי להביא לשכן ממעלות את הניצחון. לזמי, אגב, רשם חמישה ימים לפני הבחירות על דף את תוצאות הבחירות במעלות. בערב הניצחון הוא שלף את הדף, שבו ניבא 65 אחוז ניצחון לפומרנץ וכך היה. אנשים בסביבתו אמרו: "כשבוחבוט חיפש את העבריינים, לזמי היה המוח של מטה פומרנץ".

חוגגים בתרשיחא את ניצחונו של פומרנץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)
חוגגים בתרשיחא את ניצחונו של פומרנץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)

 

צוות מנצח. בן נעים ופומרנץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)
צוות מנצח. בן נעים ופומרנץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)

את רואה פה עבריינים?

נחזור לפומרנץ, מי שבמשך שלוש שנים כיהן כסגנו של בוחבוט. פומרנץ מקבל עיר יפה, נקייה, עם פסטיבלים ותוכנית בנייה לטווח ארוך במסגרת הסכם גג, אך מצבה הכספי לא מעודד כלל. הוא יצטרך להשקיע הרבה מחשבה כיצד להימנע מחשב מלווה, איך לשלם משכורות בזמן ולהגדיל את תקציב העירייה. הוא גם יצטרך לעשות סדר בכוח האדם.

פומרנץ לא רוצה למשוך אש מיותרת כרגע. עם היוודע התוצאות, כשתושבים צעקו "בוחבוט הביתה" ו"ארקדי מלך ישראל" הוא ביקש להפסיק. הוא גם עבר מהפך תדמיתי גדול – השיל ממשקלו 20 ק"ג, הפסיק לאכול סוכרים ופחמימות ובעיקר הצליח להתנתק מהגלותיות שלו, וכך כבש את כל הקהלים במעלות – ערבים, דתיים לאומיים וחרדים, מעמד הביניים והדור המייסד.

פומרנץ ל"צפון-1": "אני רוצה להגיד תודה לאשתי היקרה שתמכה י לאורך השנים וזה לא היה קל. זה ניצחון של כל התושבים במעלות. ניצחנו בזכות הצעירים שרוצים שינוי, אנשים שבאו להשפיע. אנשים שהאמינו בי עם חבריי – בן דוד, בן נעים וטנוס. אני קורא לנבחרי הציבור במעלות – לש"ס ולחברי סיעת מת"ש של בוחבוט, יורי קוצ'ר ואפוטה – לשים את האגו בצד ולבנות ביחד קואליציה רחבה".

סופר אמין. בן דוד (צילום: אדריאן הרבשטיין)
סופר אמין. בן דוד (צילום: אדריאן הרבשטיין)
התושבים הצביעו לשינוי. חגיגות במעלות (צילום: אדריאן הרבשטיין)
התושבים הצביעו לשינוי. חגיגות במעלות (צילום: אדריאן הרבשטיין)

גם לברדא אתה קורא?

"אני קורא גם לברדא. אני לא כועס עליו. שיעשה חשבון נפש לבד. בעיניי, מי שבוגד בבוחריו יבגוד גם בשותפיו".

למה, לדעתך, בוחבוט לא השכיל לפרוש?

"לצערי, אחרי 42 שנה בוחבוט לא הבין את מצבו הפוליטי. הוא היה חבר כנסת, ראש עירייה, יו"ר שלטון מקומי, יו"ר קו עימות, הוא יכול היה לפרוש בכבוד לפני שלושה חודשים ולתמוך במועמד אחר, כי היו שלושה צעירים תושבי העיר שעמדו מולו, והתמונה הייתה ברורה. הוא יכול היה להתגלות כמנהיג אמיתי".

איך אתה מתייחס לקמפיין הנגטיבי נגדך שקשר אותך לעבריינים?

"תסתכלי מסביב. האם יש פה עבריינים? אין. רק אנשים טובים, אנשים בעלי חסדים שתורמים לקהילה ונאמנים לעיר. זה היה קמפיין מלוכלך ואגרסיבי. בוחבוט שם לוגו של לב, אבל הלב שהוא הציג היה שחור. אני שוב מודה לתושבים שבאו ועשו מהפך והצביעו בעד שינוי".

בוחבוט: אני פורש ממועצת העיר

בני משפחתו של בוחבוט התכנסו עם היוודע התוצאות במטה הבחירות. הם הבינו שתם עידן. היו שם הרבה בכי וצער. בוחבוט, אב לשבעה ילדים, שמכירים רק את החיים הציבוריים. מקורב אמר: "בוחבוט לקח את זה קשה. העיר מעלות היא כל חייו. הוא איש מדהים. זה כמו להוריד למישהו את היד. מצד אחד, ההרגשה קשה מאוד, ומצד שני, הקלה. שינוח קצת, כי הוא עבד כל כך קשה כל החיים".

בוחבוט מסר: "ניהלנו מערכת בחירות ביושר והגינות. כרגע יתייצבו בעיריית מעלות הרבה מאוד אנשים שהבטיחו להם עבודה, וזו לא בעיה שלי. שמחתי בימים האחרונים לעשות סולחה עם אחת המשפחות שאני אוהב (חזן – ר"כ) ועם יוסי ברדא, שאני קורא לו להמשיך את הדרך. ראיתי בחור קשוח, דעתן שיודע מה שהוא רוצה ואני מבקש שימשיך את מת"ש. אני לא אהיה חבר מועצה, אני פורש ממועצת העיר. המועצה תמשיך עם יורי קוצ'ר ויוגב אפוטה שייכנס במקומי. הם ימשיכו את דרכי".

טובה מעוז ופומרנץ (צילום אדריאן הרבשטיין)
טובה מעוז ופומרנץ (צילום אדריאן הרבשטיין)

ניפגש מסביב לשולחן

בעוד כחודש תתכנס במעלות-תרשיחא ישיבת מועצת העיר הראשונה לקדנציה זו. זוהי חלוקת המנדטים: פומרנץ: – 2; נחלה טנוס – 2; בן נעים – 2; בן דוד – 1. הקואליציה עומדת כעת על שבעה חברים מכלל 13 חברי מועצה.  ההערכות הן, כי בן נעים וטנוס ימונו לסגנים בשכר. המזל של פומרנץ הוא שבדיוק השבוע ועדת הפנים של הכנסת אישרה בקריאה ראשונה, כי ברשויות בהן 20 אחוז לא יהודיים, יהיה רשאי ראש הרשות למנות סגן נוסף, לא יהודי. הקריאה השנייה ושלישית יעברו בשבוע הבא.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות