fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עתירת קליש: "תאונה משפטית" הובילה לפסילת רשימת חיים בחיפה

"שבועות רבים של חקר הנושא". קליש רותם | צילום: יח"צ
"שבועות רבים של חקר הנושא". קליש רותם | צילום: יח"צ

האם עינת קליש -רותם תחזור למירוץ לראשות עיריית חיפה? בשעה 15:30 ייפתח דיון בבית המשפט המחוזי בחיפה שידון בפסילת מועמדותה של קליש- רותם. קליש היא בין המועמדות החזקות במערכת הבחירות הנוכחית, בעתירה היא מציינת באמצעות עו"ד איתן הברמן כי נעשתה: "תאונה משפטית" שהובילה לפסילתה. המועמד לראשות העירייה דוד עציוני הצטרף כמשיב לעתירה.

משרד הפנים פסל ביום שלישי שעבר את מועמדותה של קליש מטעמים טכניים. הסיבה נעוצה בעובדה שגם היא וגם המועמד לראשות העירייה ישראל סביון זכו לתמיכת מפלגת העבודה. הסיבה לפסילה נעשתה מטעמים טכניים ועל פי משרד הפנים, עורך דינה של מפלגת העבודה גיא בוסי טעה בהתנהלותו. בוסי מסתבר, חתם על טפסי ההתמודדות של קליש, שזכתה לתמיכתו של יו"ר המפלגה אבי גבאי, ובמקביל חתם גם על טפסיו של המועמד ישראל סביון, שנתמך גם הוא על ידי המפלגה ומייצג אותה באזור חיפה, מזה שנים. אז התברר כי היועץ המשפטי של עציוני, עו"ד אושרי שלוש שלח מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, הדורש לאסור על מפלגות לממן שני מועמדים בעיר אחת. משרד הפנים הודיע למועמדת לקליש, כי מועמדותה לראשות העיר פסולה וכך גם רשימתה "חיים בחיפה".

מהעתירה שהגישה קליש לפני מספר ימים לבית המשפט עולה כי היא שוללת על הסף את הטענה שמועמדותה פסולה, וטוענת לליקוי באופן הגשת הרשימות בדרך זו שמנהל הבחירות היה צריך להודיע למפלגת העבודה בהתאם לחוק הרשויות המקומיות. עוד  נטען בעתירה כי בחירת מנהל הבחירות איזו רשימה לפסול הייתה שלא כדין ועל מנהל הבחירות היה לפעול באופן אחר, באמצעות הענקת בחירה למפלגת העבודה או אישורה של קליש,  כיוון שהיא זו שהגישה את הרשימה ראשונה.

 

הגשתי קודם. עינת קליש רותם (צילום: באדיבות חיים בחיפה)
הגשתי קודם. קליש רותם (צילום: באדיבות חיים בחיפה)

כך נכתב: "על מנהל הבחירות היה להתנהל ביראת קודש ולהפעיל את סמכות הפסילה, סמכות שהיא הרסנית במערכת בחירות בזהירות מרבית. יש לפסול רשימה או מועמד לראשות רק כאשר לא נותרת ברירה אחרת ורק כאשר הדין מחייב זאת. אין זה המקום לפרשנות "יצירתית", המוסיפה עילת פסילה שלא התקיימה בעבר.  אין זה המקום להיקשים ואנלוגיות המתערבת  בתהליך הדמוקרטי, היא פוגעת המועמדים שפעלו בתום לב".

קליש טוענת בעתירה כי הגשת רשימה משותפת בנוסף לרשימה "בלעדית" אינה חוטאת ללשון החוק וכי מפלגה רשאית להגיש רשימה משותפת בנוסף על רשימה מטעמה. "אם יש סכנת פסילה על צווארן של שתי רשימות מתעוררת השאלה מי מהן תיפסל ואיזה שיקול כעת יופעל כדי לקבוע זאת", נכתב בעתירה.

קליש  מסבירה בעתירה כי יש להעדיף את הרשימה "חיים בחיפה" כיוון שהיא זו שהוגשה ראשונה ובזמן לוועדת הבחירות, ועילת הפסילה התגלתה רק בשעת הגשת הרשימה השנייה (ישראל סביון, ר"כ).  כך היא טוענת שהגשת הרשימה הייתה כדין ואילו הרשימה השנייה היא זו שצריכה להיפסל כיוון שרק אז התגלה כפילות, או בנוסח העתירה: "תאונה משפטית", היא זו מי שגרמה לכך שרשימת אוהבי חיפה הייתה צריכה לבדוק האם כבר הוגשה רשימה ובכך לחשב את צעדיה, אך משלא עשתה זאת היא זו שיצרה תאונה משפטית ויש לפסול את רשימתה.

האפשרות השנייה שעולה מהעתירה היא שיש להפעיל מבחן של מידתיות, כך שמנהל הבחירות ייבחן איזו פסילה תביא לתוצאה קשה יותר מבחינת הזכות להיבחר בבחירות.  לטענת קליש יש דרך להשוות ולמזער פגיעה  כיוון שרשימת אוהבי חיפה הינה רשימה משותפת ואילו פסילת חלקה של מפלגת העבודה  בהגשת הרשימה תשאיר אותה במירוץ ותהיה זכאית להתמודד.  מנגד פסילה מלאה של קליש תמנע ממנה מועמדות לראשות העיר.

עציוני: פגם מהותי

עו"ד אושרי שלוש (צילום: יעקב מדר)
עו"ד שלוש (צילום: יעקב מדר)

בתגובה שהגישה סיעת 'חיפה המתחדשת' בראשות עציוני על ידי עו"ד שלוש עולה כי מדובר בפגם מהותי ולא בטעות טכנית אשר הובילה לפסילת רשימתה של קליש. מהתגובה עולה כי מדובר בפגם המהווה פגיעה קשה בעיקרון השוויון בין המועמדים בבחירות, והקנה לקליש וסביון יתרון פסול על יתר המועמדים.

עו"ד שלוש מציין בתגובה כי רשימת חיפה מתחדשת לא עמדה בחיבוק ידיים ופנתה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט בדבר המימון הכפול של מפלגת העבודה לשתי הרשימות בחיפה ונטען לפגם מוסרי הנוגד את החוק, אשר אומר כי מפלגה לא יכולה להריץ יותר מרשימה אחת. "לא ייתכן כי מפלגת העבודה תהפוך את הבחירות לרשויות המקומיות לזירת הימורים הממומנים מכספי ציבור כאשר היא תומכת  ומממנת שני מועמדים לראשות העיר במקביל ממש כאילו מדובר במרוץ סוסים ולא בהליך דמוקרטי ושוויוני", כותב עו"ד שלוש.

מנהל הבחירות בחיפה עופר שפר הגיש לבית המשפט תגובה לעתירת קליש וטען כי כבר ב-20 לספטמבר 2018 עוד בטרם מועד הגשת הרשימות נשלחה הודעה מהלשכה המשפטית במשרד הפנים על ידי עו"ד רון אלמוג אל היועצים המשפטיים במפלגת העבודה והתריע שמפלגה יכולה להגיש רשימה אחת בלבד בכל רשות מקומית, וכי סוגיית הגשת הרשימות היא נפרדת ואינה קשורה להוראות חוק המימון.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות