fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עתירת התושבת התקבלה ורחוב הראשונים בחדרה לא יקרא על שם הרב

בית המשפט קיבל את עתירת תושבת גבעת אולגה למנוע את שינוי שמו של רחוב הראשונים לרחוב הרב בן איש חי, ומצא פגמים בהתנהלות העירייה בשינוי השם
שלט הרב בן איש חי בכיכר הראשונים - בוזגלו. צילום פרטי
שלט הרב בן איש חי בכיכר הראשונים - בוזגלו. צילום פרטי

בית המשפט המחוזי בחיפה הורה לבטל את ההחלטה על שינוי שמו של רחוב הראשונים בגבעת אולגה לרחוב הרב בן איש חי. זאת נוכח "פגמים רבים ומהותיים שנפלו בקבלת ההחלטות על שינוי שם באופן בלתי תקין ובניגוד לחוק", כפי שנכתב בפסק הדין שניתן בעקבות עתירתה של תושבת הרחוב לאה בזרוקוב. העתירה התקבלה והרחוב יישאר בשמו המקורי.

בפסק הדין שניתן על ידי השופטת ריבי למלשטריך-לטר צוין כי רחוב הראשונים ביחד עם "גן הראשונים" הסמוך לו ו"בית חנקין" מהווים מעין משולש הנצחה היסטורי לראשוני ומייסדי היישוב גבעת אולגה. יהושע חנקין , מחלוצי ההתיישבות, פדה את האדמות עליה הוקמה השכונה, הנקראת על שם אשתו אולגה.

העותרת שמה לב בחודש ספטמבר 2017 כי תוכנת הווייז מכנה את הרחוב בו היא גרה בשם "הרב בן איש חי". גם בדרישת תשלום הארנונה שקבלה באותו המועד הופיע לראשונה שם הרחוב כ "הרב בן איש חי". היא פנתה ביום 12.9.17 לעירית חדרה ובקשה לקבל את כל החומר הקשור לשינוי שם הרחוב לפי חוק חופש המידע. בתשובה שקבלה העותרת ביום 18.10.17 הודיעה לה המשיבה כי שמו של רחוב "הראשונים" שונה בשני שלבים לשם הרחוב "הרב בן איש חי ", שינוי שלא קיבלה עליו כל הודעה קודם לכן.

שלט הרב בן איש חי בכיכר הראשונים - בוזגלו. צילום פרטי

שלט הרב בן איש חי בכיכר הראשונים

התברר כי עוד ב-2009 פנה הרב הראשי של חדרה שמעון ביטון ליו"ר ועדת השמות בעירייה, הרב בנצי נורדמן, וביקש להנציח את שמו של "רבנו יוסף חיים זצוק"ל הידוע בכינויו "בן איש חי", עם מלאת 100 שנה לפטירתו. עוד ביקש כי ההנצחה תהיה ברחוב הראשונים בכניסה לגבעת אולגה, שם שוכן בית הכנסת "ישורון" לעולי בבל. כמו כן ביקש לקבל את האישור לפני יום 2.9.09, יום ההילולה של הצדיק. ישיבת מועצת העיר מיום 12.8.09 החליטה ללא דיון כלשהו לאשר את פרוטוקול ועדת השמות.

בפסק הדין נטען כי פקודת העיריות קובעת את סמכותה של העיריה לקרוא שמות לרחובות ואף לשנותם, כשיש צורך בכך. סקירה של התנהלות העירייה מלמדת כי לא קוימו הוראות הדין והנוהל לגבי שינוי שם הרחוב. "ראינו שללא התכנסות כלשהי אלא בתגובות טלפוניות אשרה ועדת השמות 'ברב קולות' את שינוי השם ברמה העקרונית מבלי להחליט איזה חלק ברחוב ישתנה. מועצת העירייה אישרה זאת יום למחרת, 12.8.09. העותרת מייחסת את מהירות התגובה של העירייה ואת הסכמתה ללא דיון כלשהו לשינוי השם, לכדאיות משיקולים של כוחות פוליטיים ולעובדה שאחד מבניו של הרב שמעון ביטון שימש כמשנה לראש עירית חדרה מטעם מפלגת ש"ס”.

עוד נטען כי ההחלטה לשינוי שם הרחוב בשנת 2016 לא באה בעקבות בקשה כלשהי. במועצת העירייה כלל לא נידונה השאלה האם לצורך האדרת שמו של הרב בן איש חי והנצחתו, יש צורך דווקא להחליף שם של רחוב משמעותי הנושא את השם "רחוב הראשונים". חדרה הינה עיר בהתחדשות ובבניה, נוספים רחובות וככרות חדשים, שניתן לקורא אותם על שם מונצחים חדשים. על העירייה היה לדון בשאלה האם קם צורך לשנות דווקא שם של רחוב קיים. לא מתאפשרת סטייה מן הנוהל ללא טעם מיוחד”.

בנוסף, לא פורסמה כל מודעה חודש לפני התכנסות מועצת העיריה על הכוונה לשנות את שם הרחוב מאחר ולא היה פרסום כלשהו, גם לא הוזמן הציבור המעוניין להשמיע את טענותיו בהקשר זה, ונמנעה מהציבור הזכאי לכך לפי החוק, זכות הטיעון. אין כל דיווח של העירייה לשר הפנים על שינוי שם הרחוב.

בסיכום דבריה קבעה השופטת כי המסקנה הבלתי נמנעת מסקירת התנהלות המשיבה הינה כי יש להורות על ביטול שינוי השם. העירייה תישא בהוצאות העותרת בסך 10,000 שקלים.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות