fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עתירה ראשונה נגד מיזם הרכב החשמלי

קאר2גו. צילום: דורון גולן
קאר2גו. צילום: דורון גולן

מקל נוסף בגלגלי מיזם השכרת הרכב החשמלי שהושק בחיפה וקרית חיים ועושה דרכו גם לקריות הנוספות. לאחר שחברת החשמל הודיעה כי היא מושכת ידיה מהמיזם, הגישה עמותת שומרי הסף – התנועה להגנת ערכי שלטון, עתירה מנהלית נגד עיריית חיפה ונגד חברת שגריר והחברה הבת שלה קאר2גו (Car2go). בעתירה מתבקש בית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, להורות על הפסקת פעילותו המסחרית של המיזם, בין היתר על סמך הטענה כי ההתקשרות בין עיריית חיפה לקאר2גו נעשתה ללא מכרז בניגוד לנדרש ויצרה מונופול במטרה להגדיל את הרווחים על חשבון הציבור.

חברת קאר2גו חתמה על הסכם עם עיריית חיפה על הקמת מערך השכרת רכב שיתופי חשמלי, לפיו עלות 100 המכוניות המשתתפות במיזם חלה על קאר2גו. מנגד התחייבה העירייה, להקצות 300 חניות בעיר לטובת הפרויקט, לקדם ולפרסם אותו.

קאר2גו. צילום: דורון גולן
החברה היחידה שיכולה לספק את השירות? רכב של קאר2גו (צילום: דורון גולן)

בעתירה המנהלית, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אורי שילה וליאור דץ (אדריכל) ממשרד א. שילה ושות' נטען, כי פעילות המיזם נעשתה ללא פרסם מכרז פומבי כמתחייב בחוק המכרזים ותוך פגיעה בעקרונות השוויון והיעילות הכלכלית. לכן, טוענים העותרים, יש להורות על הפסקת הפעלת הפעילות המסחרית של המיזם עד להשלמת פרסום הליכי מכרז כחוק וכן להורות למשרד להגנת הסביבה  ועיריית חיפה להפסיק להעביר כספים למיזם. בנוסף, דורשים העותרים מעיריית חיפה להסיר לאלתר את כל התמרורים בחיפה המסמנים את 300 מקומות החנייה הבלעדיים של רכבי המיזם ולחדול מלתת דוחות חניה למכוניות של אזרחים החונים במקומות שסומנו במיוחד לרכב השיתופי.

העמותה טוענת בעתירה, שמסע יחסי הציבור להשקת מיזם הרכב השיתופי בחיפה חושף מחדל משפטי חמור ויש לפסול את החלטת עיריית חיפה להתקשר עם החברה המפעילה את המיזם של הרכב השיתופי החשמלי ללא מכרז ויש לפסול את הניסיון לפרסם בדיעבד הודעה על כוונה להתקשר עם החברה ב'פטור ממכרז', בשל טענת העירייה כי חברת קאר2גו היא בבחינת 'ספק יחיד', זאת לאחר השקת המיזם.

מעיריית חיפה נמסר: "מיזם הרכב החשמלי השיתופי הינו פרויקט סביבתי משותף לעיריית חיפה, המשרד להגנת הסביבה וקק"ל. המיזם מבוצע במסגרת המאבק להפחתת זיהום האוויר מתחבורה, באמצעות מעבר לכלי רכב חשמליים, הורדת מספר הרכבים הפרטיים מהכבישים וסיוע לאלו שאין באפשרותם להחזיק רכב פרטי. חברת קאר2גו היא החברה היחידה שיכולה לספק את השירות העומד בבסיס ה'קול הקורא' שפורסם על ידי המשרד להגנת הסביבה ומכאן ההתקשרות בינה לבין עיריית חיפה.

"ההתקשרות עם החברה אושרה פעמיים בוועדת המכרזים המורכבת מחברי מועצת העיר ואשר מהווה את הזרוע הארוכה של מועצת העיר בכל הקשור להתקשרויות העירייה עם גורמי חוץ. עיריית חיפה פעלה בכל הקשור למיזם הרכב החשמלי השיתופי על פי חוק כמתחייב מכל כללי הדין. ההתקשרות עם חברת קאר2גו נעשתה כמתחייב בדיני המכרזים לגבי 'ספק יחיד'.

"בהתאם לחוק, פרסמה העירייה את כוונתה להתקשר בפטור ממכרז עם החברה. כשלא התקבלה כל התנגדות או הצעה מתחרה, אישרה ועדת המכרזים את ההתקשרות. לאחר שינוי תנאי ההתקשרות חזרה ופנתה העירייה לוועדת המכרזים על מנת לקבל את אישורה החוזר להתקשרות עם החברה. על פי הנחיית הוועדה פרסמה העירייה פעם נוספת את כוונתה להתקשר עם החברה ובתוך כך פורסמה דרך ההתקשרות ותנאי ההתקשרות הצפויים. גם לאחר פרסום זה לא התקבלה כל התנגדות או הצעה נגדית, ובעקבות כך בוצעה ההתקשרות".

טרם נקבע מועד לדיון בעתירה.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות