fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ענבר בזק מהיישוב יובלים תתמודד לתפקיד ראשת המועצה האזורית משגב

ענבר בזק מהיישוב יובלים מוכרת באזור בזכות פעילותה הציבורית הענפה, בעיקר למען בעלי עסקים. השבוע היא הכריזה על התמודדותה לראשות המועצה. בראיון לצפון-1 היא מדברת על מעורבות גדולה של המועצה בחינוך, בעסקים וקוראת למועמדים אחרים לחבור אליה במרוץ ולפעול ביחד למען משגב
ענבר בזק. צילום: דורון גולן

ענבר בזק מהיישוב יובלים היא דמות מוכרת לרבים מתושבי המועצה האזורית משגב ובזכות פעילותה הציבורית הענפה, היא מוכרת גם לאזרחים ונבחרי ציבור ברמה הארצית.

כשהחלו לצלצל פעמוני הבחירות, אצלה החל במקביל תהליך חשיבה בנוגע להתמודדותה לתפקיד ראשת המועצה. שבועות רבים של מחשבות והתחבטות, שכללה התייעצות עם חברים ובני משפחה, עדיין לא הצליחו להכריע. רק לאחר שהמשפחה הקרובה עודדה אותה, החליטה להתמודד.

עכשיו, כשהיא מצוידת במיטב התובנות, הניסיון והרצון העז להביא לרוח מרעננת של שינוי, היא יוצאת להתמודדות מלאת מרץ למרות שברור לה שזו לא משימה פשוטה.

בזק (44) מהישוב יובלים, נולדה בקיבוץ דן שבגליל העליון. היא נשואה לזיו, בן קיבוץ איילת השחר ואמא למור (12), רז (10) וגיל (7). בצבא שירתה כמדריכת כושר קרבי וכיום, היא בעלת תעודות הדרכה ממכון ווינגייט לחדר כושר ולאירובי. בנוסף, היא בוגרת לימודי תואר שני במינהל עסקים ותואר ראשון בתקשורת ופסיכולוגיה.

זה עשור שבזק היא עצמאית ובעלת משרד לאסטרטגיה עסקית ושיווקית. בתחום עבודתה היא מלווה עסקים בגיוס הון, בונה יחד אתם אסטרטגיה עסקית ושיווקית, בונה תוכניות שיווק ומלמדת את העסקים כיצד לנהל עסק ולשווק את עצמם. בנוסף היא מרצה בחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה ובמכללת גליל מערבי וכן בקורסים ליזמים חדשים מטעם משרד הכלכלה.

ענבר בזק. צילום: דורון גולן
ענבר בזק. צילום: דורון גולן

"מאז ומעולם בער בי הרצון להשפיע", היא אומרת השבוע. "מאז הגעתי למשגב, לפני שמונה שנים, אני מתנדבת במסגרות מגוונות שמאפשרות לי להשפיע על הקהילה בה אני חיה. לאורך השנים הבנתי כי היכולת להשפיע בתפקידים ציבוריים גדולה משמעותית מיכולתי להשפיע כפעילה חברתית, לכן החלטתי להגיש את מועמדותי לראשות מועצת משגב.

"עד עכשיו הייתי עסוקה בלשכנע אחרים שנמצאים בעמדות קבלת החלטות, שיאשרו את התוכניות שהגשתי להם. אני מסתובבת בכל הארץ כדי לנסות להביא אג'נדות חדשות אל קובעי המדיניות. כעת כשאבחר, אשב בעמדה שבה אוכל לקבוע את המדיניות".

לפני כשלוש שנים, לאחר שנים רבות של פעילות קהילתית, החלה בפעילות ארצית. היא הקימה את התנועה החברתית "עצמאים עושים שינוי", המונה כיום 31 אלף עצמאים, מתוך הבנה שמגזר העסקים הקטנים נמצא במשבר גדול והמדינה לא תומכת, בלשון המעטה. "אני מרגישה שעצמאיים הפכו להיות לימון שסוחטים אותו בכל פעם שצריך כסף לכסות גרעון כלשהו ובצורה כזהו, מאוד קשה לעסק קטן לעמוד על הרגליים. בארה"ב למשל בשנה ראשונה לא משלמים מיסים. את התנועה הקמתי יחד עם אנשים מכל הארץ במטרה לשנות את המדיניות כלפי מגזר העסקים הקטנים. נכון להיום המגזר העסקי מונה חצי מיליון בעלי עסקים, 95 אחוזים מתוכם הם עסקים קטנים ובינוניים, מחצית מתוכם פרילנסרים שעובדים לבד. המגזר הזה מייצר 55 אחוזים ממקומות התעסוקה במשק ו- 45 אחוזים מהתוצר הגולמי הוא עסקים קטנים ובינוניים. גיליתי שבכך שיצרנו כוח ואג'נדה, הפכנו לגוף שמתייחסים אליו, חברי כנסת רצו להיפגש איתנו, כמו גם פקידים בכירים במשרדי ממשלה.

"מהשלב שלא מדברים על הנושא, עברנו לשלב שכולם רוצים לדבר על עסקים קטנים ולקדם חוקים לעסקים קטנים. עכשיו אנחנו צריכים להגיע לשלב שגם מקצים לכך את התקציבים הנדרשים. הפעילות הזאת לימדה אותי לעבוד מול חברי הכנסת ומשרדי ממשלה. זאת ההתנסות הראשונה שלי במגזר הציבורי וכל הפעילות הזאת התאפשרה בזכות העובדה שהקמנו קהילה מאוד גדולה, באמצעות הרשתות החברתיות, הכל נעשה בהתנדבות מלאה שלי ושל שאר הפעילים בתנועה".

בזק פעילה במסגרות רבות, אך בעיקר בפורום מנהיגים אזוריים של אשכול בית הכרם. מדובר במספר תושבים מכל יישובי אשכול בית הכרם, ערבים ויהודים, שעברו מסלול הכשרה וגיבוש במשך מספר חודשים. מטרת הפורום הוא לייצר מנוף לצמיחה כלכלית במסגרת הפעילות הזאת. בזק הגיעה לפורום מצוידת ברעיון למיזם אזורי בתחום העסקים הקטנים ויחד עם האשכול הצליחה לגייס שני מיליון שקלים ליישום המיזם. כעת, כחלק מעבודתה יהיה עליה לפקח על הקמת המיזם.

אפשרויות תעסוקה קרובות לבית

בזק לא נמנית על התושבים הוותיקים בגוש משגב, אך למרות זאת היא מרגישה שהקשר שלה למקום חזק בהרבה מסך השנים בהן היא גרה בו.

"מגיל 10 כבר ביליתי כאן ביובלים אצל הדודים שלי ציפי ושמחה, מתושביה הראשונים של יובלים. בנוסף יש לנו משפחה ענפה במשגב גם מצד משפחתי וגם מצד משפחתו של זיו. ההחלטה לעבור לגוש נבעה מתוך אהבתנו למקום וגם בעקבות המשפחה שרובה התמקמה כאן. אני מאוד אוהבת את חיי הקהילה בגוש ואת הערבות ההדדית".

לבזק יש תוכנית פעילות ליום שלאחר הבחירות, במסגרתה היא מתכננת לטפל בבעיות הבוערות ביותר.

"תעסוקה הוא אחד התחומים החשובים. יש להמשיך לפתח את אזורי התעשייה ולפעול בשיתוף פעולה עם רשויות סמוכות להבאת מעסיקים ומפעלים לאזור", היא אומרת. "אחת הבעיות הקריטיות בגוש הוא נושא התעסוקה. אנשים נוסעים שעות רבות על הכבישים, כדי להגיע למקום עבודתם שלרוב מרוחק. אם הם מחליטים לעבוד מהבית, הם לבד. אני מרגישה שזה אחד האתגרים הגדולים וזו לא רק בעיה של משגב אלא של כל הצפון. עולם התעסוקה השתנה והכיוון הוא יותר פרילנסרים ועסקים קטנים ובפריפריה, האתגר גדול יותר.

"במשגב, כל בית שלישי הוא בעל עסק קטן ורוב בעלי העסקים הקטנים במשגב עובדים מהבית. צריך למצוא את הדרך לאפשר לאותם עסקים להצליח להתפתח ולשתף פעולה. לקחת את נושא הקהילתיות ולהפוך אותו לקהילה עסקית צומחת. אני מאמינה שתפקיד המועצה הוא לעודד כלכלה מקומית מקיימת. לצורך כך אחד הנושאים החשובים שארצה להנהיג יהיה, שהחלק המשמעותי ביותר של קניות והשקעות המועצה יהיה בעדיפות ראשונה ממשגב או מעסקים ביישובי הגליל הסמוכים, זהו תמריץ חשוב שמצמיח כלכלה".

באשר לעוסקים העובדים מהבית, בזק רואה בחזונה את מתחמי התעסוקה היישוביים כחזון שעשוי לפתור בעיות ולעודד תעסוקה, מבלי להזדקק לצורך של נסיעות.

"לדעתי, אחד התפקידים של המועצה הוא לעודד מתחמי תעסוקה ויזמות קרוב לבית. להקים חללי תעסוקה בתוך גושי היישובים. לדוגמה ביובלים יש היום מעל 80 עסקים ויש ביקוש גדול לחללים להשכרה. דוגמה נוספת היא רקפת ושכניה, בהם יש אזורי תעשיה ומסחר בתוך הישוב שמשמשים עסקים מקומיים רבים. תחום התעסוקה הוא אחד הנושאים שהכי מטרידים את תושבי משגב, העובדה שהם מבלים שעות רבות על הכבישים והרצון למצוא אפשרויות תעסוקה קרובות יותר לבית".

פועל יוצא מכך הוא הצורך בשיפור תשתיות תחבורה ולדבריה, קיים צורך לפעול להרחבת תשתיות בצירי התחבורה העיקריים, כדי להפחית את העומס בכבישי משגב שהולכים ונעשים עמוסים מיום ליום.

ההורים צריכים לשלם פחות

כאמא לשלושה ילדים, יש לה מושג כלשהו על מה צריך לשפר במערכת החינוך, כדי להעניק לילדי משגב את החינוך הטוב ביותר.

"בחינוך הפורמלי הבעיות כרגע הן הצורך בהקטנת הכיתות והצורך לייצר יותר שעות חינוך פרטני, וכן צמצום תשלומי ההורים, כלומר הגדלת חלקה של המועצה בחינוך. בחינוך הבלתי פורמלי אני מוצאת, שבדומה לחזון של מתחמי עסקים בתוך הישובים, גם את החינוך הבלתי פורמאלי נדרש לפתח בישובים עצמם ולא רק במרכז המועצה, כדי להוזיל עלויות להורים וגם לצמצם שעות בהם הילדים נמצאים על הכבישים בהסעות לחוגים. באנו למשגב, בין השאר, בזכות החינוך הנהדר.

"אני משוכנעת שבראש וראשונה הוא כזה בזכות המורים, שהם הרבה יותר מרק מורים, הם אנשי חינוך, חדורי אכפתיות ומעורבות. אבל, ההורים משקיעים כאן הרבה מאוד כסף גם בחינוך פורמלי וגם בבלתי פורמלי. הילדים מצליחים בזכות מורים מצוינים, אבל גם בגלל שההורים משקיעים בהם הרבה כסף. אני מאמינה שההורים צריכים לשלם פחות, המועצה צריכה להגדיל את חלקה בחינוך ולצמצם את חלקם של ההורים.

יש להחזיר את אחריות המועצה על ימי שישי, במיוחד לילדי כתות א' עד ג'. אני מתכוונת להחזיר את פעילות ימי שישי בתוך היישובים. לקיים פעילות שישי יישובי לכתות א' עד ג', במימון של המועצה".

בזק מדגישה תחום נוסף וחשוב העומד על סדר היום של תושבי הגוש, הגיל השלישי. "יש להרחיב את מערך הפנאי והתמיכה בגיל השלישי, לא רק במרחבים אלא להעביר גם ליישובים המרוחקים. בנוסף יש לפעול להקמת דיור מוגן, היות ואוכלוסיית משגב מתבגרת וחסרים פתרונות מותאמים לגיל השלישי. אני יודעת להסתער על משימה ולקחת אותה עד הסוף, אצלי אין דבר כזה שאין דבר כזה.

כשמשהו מאוד חשוב לי, אני לא מרפה, הולכת אתו עד הסוף, אני לא מוותרת. אני רגילה לרוץ למרחקים ארוכים ולכן אני לא מתייאשת. אני מאמינה בעבודת צוות, לכן אני קוראת למועמדים נוספים, השוקלים התמודדות לחבור אלי ולפעול ביחד לטובת משגב. אני מברכת את רון שני, ראש המועצה היוצא, עמו עבדתי במהלך השנים בשיתוף פעולה מלא ומוקירה לו תודה על עבודתו הנהדרת".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות