fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עמותת אור ירוק דורשת להכפיל את מספר מצלמות המהירות

מצלמת מהירות (צילום: רועי פלצמן)
מצלמת מהירות (צילום: רועי פלצמן)

בימים אלו כשבבית המשפט לתעבורה בעכו מתנהל משפט שעלול למוטט מן היסוד את מערך מצלמות המהירות של המשטרה שהוצבו ללא תו תקן, דורשת העמותה הפרטית "אור ירוק" להעלות את מספרן מכ-150 ל-300 מצלמות.

"אור ירוק" תומכת כבר שנים רבות, עוד מתקופתו של המנכ"ל הקודם, שמואל אבוהאב, בהצבת מצלמות מהירות מתוך טענה, כי ככל שיהיו יותר מצלמות כאלו, כך יהיו פחות תאונות. המנכ"ל הנוכחי של העמותה, ארז קיטה, יצא השבוע נגד המשרד לבטחון פנים בדרישה להשלים את פרויקט מצלמות המהירות, הידוע בשמו פרויקט א-3, ולהציב ברחבי הארץ 300 מצלמות. "גורם מפתח להפחתת מספר ההרוגים בכבישים הוא מלמות האכיפה" טוען קיטה.

עו"ד תומר גונן. צילום: דורון גולן
עו"ד תומר גונן. צילום: דורון גולן

פרויקט המצלמות א-3 נולד באמצע שנות התשעים של המאה הקודמת כאשר התפיסה ששלטה אז בקרב מקבלי ההחלטות הייתה "מהירות הורגת". אולם הפרויקט יצא לדרך שנים רבות לאחר מכן כשהוא כבר אינו רלוונטי לכלי הרכב המודרניים. על פי הנתונים שפורסמו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מתברר כי חלקה של המהירות המופרזת בתאונות עומד על ארבעה אחוז, הרחק אחרי הגורמים העיקריים כמו אי ציות לרמזור, סטייה מנתיב, אי מתן זכות קדימה להולך רגל ועוד.

מאז יצא לדרך זכה פרויקט המצלמות לביקורות חריפות על חוסר יעילותן בהורדת תאונות הדרכים. מבקר המדינה הוציא דו"ח חמור על חוסר היעילות של כלל המערכת. היו"ר הקודם של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ד"ר יעקב שיינין, המליץ לבטל את הפרויקט. היו"ר הנוכחי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אל"מ (מיל') גיורא רום, אמר כי המשטרה צריכה להשבית את המערכת שאותה כינה "חסרת ערך ורלוונטיות". באנגליה, המדינה שהובילה את אירופה במערך מצלמות המהירות עם 6000 מצלמות, עוסקים כעת בביטולן והסרתן ושר התחבורה הבריטי אף התנצל בפני הציבור והודיע על הפסקת התמיכה הממשלתית בפרויקט.

מצלמת מהירות (צילום: רועי פלצמן)
מצלמת מהירות (צילום: רועי פלצמן)

פרויקט א-3 עלה על הפרק בחודש ינואר האחרון בדיוני ועדת הכלכלה של הכנסת על שינוי דרגת הקנסות על עבירות תנועה והתברר כי "אור ירוק" תמכה בהעלאת רף המהירות  שבו נהג יקבל קנס בלבד. בחודש מארס השנה אמרה החוקרת הראשית של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שמצלמות המהירות לא רק שאינן תורמת להורדת התאונות אלא גורמות לתאונות דרכים בשל תופעת "קפיצת הקנגורו".

אולם הבעיה הקשה ביותר בפניה ניצב מערך המצלמות מתברר כיום בבית המשפט לתעבורה בעכו שם מנהל עו"ד תומר גונן, משפט נגד משטרת ישראל בטענה לאי אמינות המערכת והצבתה ללא תו תקן או בדיקה. המשטרה לא הצליחה להמציא לבית המשפט אישורים על אמינות המערכת והמשפט עדיין מתנהל. גונן, שהיה בעבר תובע משטרתי בעבירות תעבורה, הוא בין הבודדים שמעיזים לתקוף את "אור ירוק" והוא אומר: "זו עוד שטות אידיוטית של אור ירוק וכדאי שיסתמו את הפה. הם רוצים שנהג הישראלי יהיה רק כספומט". היקף הקנסות שמשלמים הנהגים מדי שנה בגלל מצלמות המהירות מגיע למאות מיליוני שקלים.

אולם עמותת "אור ירוק" ממשיכה לטעון בעד מצלמות המהירות ונאחזים במחקר שנערך על ידי אוניברסיטת בן גוריון ולפיו מצלמות המהירות גורמות להורדת מהירות הנסיעה ולפיכך להורדת מספר הנפגעים. שר התחבורה, ישראל כץ, התייחס ל"אור ירוק" לפני כמה חודשים באומרו: "אין בכוונתנו לקיים בעתיד כל קשר עם ארגון "אור ירוק". זאת בשל העובדה ש"אור ירוק" הפך לגוף פוליטי שכל תפקידו לנגח את הממשלה ואת משרד התחבורה, תוך שימוש בנתונים שקריים, התעלמות מוחלטת מהעובדות ושיתוף פעולה עם גורמים עסקיים בעלי עניין".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות