fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עכו: האם תהיה בנייה מלונאית בחאן אל-עומדאן?

לאחר שהמכרז שיצא לפני כחמש שנים עורר סערה וגרר התנגדויות, לאחרונה פורסם מכרז נוסף. מספר התיירים בעכו גדל בשנים האחרונות, אך עדיין חסרים בעיר כ-1500 חדרי לינה
חאן אל עומדן עם מראה הים ומגדל השעון הצמוד באדיבות החברה לפתוח עכו
חאן אל עומדן עם מראה הים ומגדל השעון הצמוד באדיבות החברה לפתוח עכו

משרד התיירות והחברה לפיתוח עכו פרסמו מכרז שני לבנייה מלונאית במתחם חאן אל-עומדאן בעכו העתיקה והפעלה מחדש של החמאם התורכי. המכרז הנוכחי אינו כולל את מתחם הדיור, שבו מתגוררות משפחות.

תזכורת: בשנת 2013 יצא המכרז הראשון למכירת החאן לצורך הקמת מלון עם 200 חדרי לינה. בעקבות המכרז, קמה התנגדות מצד הווקף המוסלמי שדרש שהמבנה יוחזר לידיו. המכרז עורר סערה בקרב תושבי עכו העתיקה, שכן אחד מתנאיו היה פינוי הדיירים המתגוררים בקרבת חאן אל-עומדאן וחאן א-שוני. ראש העירייה שמעון לנקרי אמר אז, כי לא ייתן  לבנות בחאן אל-עומדאן בלי שיימצא פתרון הולם לדיירים.

למכרז הוגשו התנגדויות, והווקף המוסלמי אף תבע את החברה לפיתוח עכו בגין הזנחת המקום וחשש מקריסתו, ומאז הנושא נמצא בהתדיינות משפטית. בדצמבר 2017 הגישה החברה לפיתוח עכו בקשה לרשום את זכויות חאן אל-עומדאן על שמה ולמנות כונס נכסים. עלות שיפוץ החאן והפיכתו לבית מלון מוערכת בעשרות מיליוני שקלים.

חאן אל עומדן (באדיבות החברה לפתוח עכו)
חאן אל עומדן (באדיבות החברה לפתוח עכו)

התוכנית הארכיטקטונית הראשונית לפיתוח חאן אל-עומדאן הוגשה על ידי הארכיטקט אריה רחמימוב. זכויות הבנייה הן בהתאם לתב"ע המאושרת, כשהיזם יהיה רשאי לבחור את האדריכל לפרויקט ולהיעזר בשירותיו.

חאן אל-עומדאן נבנה בתקופה העותומאנית בשנת 1784. המבנה הקיים הוא של שתי קומות, הסובב חצר פנימית גדולה. שתי הקומות מחולקות לחדרים בשטח של  5534 מ"ר. כיום, המבנה ריק ואינו בשימוש, למעט יחידה אחת הנמצאת בקומת הקרקע ומוחזקת על ידי דייר מוגן.

החמאם התורכי הוא מבנה חד קומתי הרוס, שבחלקו מיועד לשימור. הגישה לחמאם היא דרך שערי כניסה המובילים לדרך הציבורית. השטח הבנוי של החמאם הוא כ-494 מ"ר.

עכו העתיקה הוכרזה על ידי אונסק"ו כאתר לשימור מורשת התרבות העולמית. מספר התיירים בעיר גדל בשנים האחרונות, אך בעיר חסרים יותר מ-1500 חדרי לינה.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות