fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עיריית חיפה הוציאה צו מינהלי להפסקת עבודה למפעל "כרמל אולפנים" מקבוצת בז"ן

ההחלטה התקבלה בעקבות סדרת תקלות מגמתית במתחם בתי הזיקוק בתקופה האחרונה
בזן. (צילום: אבישג שאר ישוב)

בתום הליך שימוע, מסרה הבוקר  (יום רביעי ) עיריית חיפה צו מינהלי למפעל "כרמל אולפנים" בע"מ מקבוצת בז"ן. הצו נמסר לאחר שניתנה לקבוצת בז"ן את הזכות להתנגד למהלך של עיריית חיפה.

יונה יהב חותם על הצו (צילום: צבי רוגר)
תחילתו של מאבק? יונה יהב חותם על הצו (צילום: צבי רוגר)

החלטה להוצאת הצו התקבלה לאור ממצאים שנמסרו לעירייה, לפיהם המפעל מפר את תנאי ההיתר הזמני שנתגלו בסיור שנערך על ידיי נציגי המשרד לאיכות הסביבה ביום חמישי האחרון ונוכח התקלה החמורה שהתרחשה למחרת היום. לפיכך, נקבע כי המשך פעילותו במתכונת הנוכחית, מסכנת את תושבי העיר נוכח פעולות זיהום הנגרמות לסביבה.

בצו נקבע כי המשך העיסוק במפעל מהווה סכנה חמורה ומידית לסביבה ולשלום ובטיחות הציבור ובריאותו.

יהב ביסס החלטתו בצו: "באיזון שבין פגיעה בפרנסתם של בעל המפעל ועובדיו מחד, והצורך המניעתי והמיידי בשמירה על הסביבה ועל שלומו וביטחונו של הציבור מאידך, ברור כי לאור הסיכון החמור ביותר הנשקף מן המפעל, האינטרס הציבורי והסביבתי גוברים. בשלב זה אין צורך בהוכחת קיומן של ראיות מעבר לספק סביר ודי כי השתכנעתי מן הראיות המנהליות שהוצגו בפניי לצורך ביסוס החלטתי."

לכרמל אולפנים הזכות לעתור לביהמ"ש כנגד הצו המינהלי. עם זאת, העתירה לא תיפגע בתוקפם של תנאי הצו אלא אם כן יחליט ביהמ"ש להוציא צו המעכב או המתלה את תוקפם.

יהב: "לא נתיר התנהלות לא חוקית או חריגה, קלה כחמורה במתחם בז"ן. מבחינתנו, נחצו שוב קווים אדומים וכפי שהצהרתי בעבר, מפעלים אשר יפעלו בניגוד לכללים ויפרו את תקני איכות הסביבה יטופלו בכפוף לסמכויות שניתנו בידנו. עירית חיפה תמשיך לפעול לצמצום משמעותי של מתקני התעשייה הכבדה, ותפקח על תקני איכות הסביבה ולשם כך היא נחושה להפעיל את כל הסנקציות העומדות לרשותה, הגיע העת שגם ממשלת ישראל תבין שהגיע העת לסיים את עידן הקנסות הכספיים ולעבור לפעולות מעשיות אשר יאלצו את המפעלים להתחיל להתייחס לסביבה".

דורשים דיון חוזר בהרחבת התעשייה

ארגוני הסביבה האקטיביסטים בחיפה: מגמה ירוקה, אזרחים למען הסביבה ואומ"ץ בבקשה משותפת מהיועץ המשפטי לממשלה: בשל מידע קריטי שלא נלקח בחשבון – יש לבטל את החלטת הועדה להרחיב את התעשיות המזהמות במפרץ חיפה.

"מפרץ חיפה עומד בימים אלה לפני החלטה מכריעה אותה הטילה הועדה הארצית לתכנון ובנייה על כתפיו של היועץ המשפטי לממשלה: החלטה האם לפתוח מחדש את הדיון בהרחבת התעשיות המזהמות. המועצה הארצית לתכנון ובנייה שדחתה את העררים של ארגוני הסביבה ולמעשה אישרה את הרחבת התעשיות המזהמות בחיפה, עשתה זאת על סמך מידע חלקי ומידע שגוי שהועבר למועצה", כך עולה מהמכתב.

עוד טוענים הארגונים כי הצורך בעריכת הדיון החוזר נובע מכך שמידע חשוב לא היה זמין בפני המועצה הארצית לתכנון ובנייה ולפיכך, נמנע ממנה להגיע להחלטה מושכלת ושקולה בנוגע לתכניות וכי העובדה שחברי המועצה קיבלו החלטה בעניין תכנוני מורכב ללא הימצאותו לפניהם של כל המידע הרלוונטי – גרמה לפגיעה חמורה בהליך התכנוני, ולפיכך נוצר צורך לפתיחה מחדש של כל ההליך התכנוני הזה.

למכתב צורפו גם חתימות של אלפי תושבים שחתמו על קריאה ליועץ המשפט לממשלה לקיים דיון חוזר ואשר נאספו במסגרת קמפיין משתוף של ארגוני הסביבה הנ"ל יחד עם ארגון "זזים- קהילה פועלת", וכן צורפה הקלטה של שיחה עם אחראית תחום איכות הסביבה בבז"ן בה היא מאשרת שמידע קריטי העוסק בסיכון מרעידות אדמה לא הוגש לוועדת התכנון מכיון ש "לא כל דבר מגישים לוועדת תכנון".

ניצן מתן, חבר הועד מנהל של מגמה ירוקה: "במהלך המעבר על החומרים הקשורים לנושא התגלתה תמונה קשה של הסתרת מידע קריטי בפני חברי המועצה הארצית לתכנון ובנייה. העובדה שההחלטה התקבלה ללא כל המידע הרלוונטי הכשילה את חברי המועצה בתפקידם. אנו בטוחים שהרחבת בתי הזיקוק משמעותה עוד זיהום, תחלואה ומוות. ללא ספק חברי המועצה היו מגיעים לאותה המסקנה לו היו בידם הנתונים המלאים".

עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה: "האירועים של הימים האחרונים והתקלות החוזרות במתחם בתי הזיקוק מדגישים עד כמה אסור לתת למפעלים האלה להתרחב. התקלות והפליטות הן לא בשליטה ולרשויות אין יכולת היום לפקח ולשלוט בכמות הפליטות ולכן אנחנו לא סומכים על ההבטחות שלהם כביכול שהפליטות לא יגדלו אחרי ההרחבה".

עו"ד אליס גולדמן, תנועת אומ"ץ: "אנחנו מצפים מאדם בתפקיד בכיר כמו היועץ המשפטי לממשלה, שאמור להיות אמון על איכות השלטון במדינת ישראל, לעשות את הדבר הנכון ויחזיר את הדיון על הרחבת התעשיות למועצה הארצית כי בידיו נמצאים חייהם של מליון תושבי מפרץ חיפה”.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות