fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"עומדים להקים בתי זיקוק צפים"

סמוך לחופים דור ומעיין צבי נראים סימנים לתחילת העבודות להקמת מתקני זיקוק הגז בים. ראש מועצת זכרון יעקב, זיו דשא, שהשתתף במפגש תושבים השבוע: "אם יש דרך חוקית, נפעל להרחיק את המתקנים מהחופים"
הצנרת שהונחה בחוף (צילום: מוטי קלינגר)

סימנים לתחילת העבודות הנלוות לפרויקט לווייתן סמוך לחופים דור ומעיין צבי המחישו לתושבי האזור את משמעות ההחלטה שהתקבלה במועצה הארצית לתכנון ובנייה – אחסנת תוצר הלוואי של הפקת הגז בלב ים, הקונדנסט, באתר חגית הקרוב ליישוב.

כשסמוך לחוף הופיעו שלטים המבשרים על העבודות והונחה במקום צנרת כבדה, פרסם תושב זכרון יעקב, מוטי קלינגר, תמונות ברשת המציגות את הנעשה והביע את דאגתו. יעוז פרידמן, תושב זכרון יעקב המוביל את המאבק בנושא, כתב בפנייה לתושבים: "עומדים להקים בתי זיקוק צפים בקרבת החוף (10-3 ק"מ) וכן מאגר קונדנסט (נפט קל) ענק ומזהם באזור חגית. בנוסף יונחו צינורות רבים של גז ונפט ומבנים בקרבת אחד החופים היפים בארץ… מדובר באסון אמיתי, הן אסתטי לסביבה ולחופים שלנו והן מבחינת הסיכון לבריאות ילדינו. הצטרפו למאבק נגד התהליך ההרסני הזה…".

הצנרת שהונחה בחוף (צילום: מוטי קלינגר)
הצנרת שהונחה בחוף (צילום: מוטי קלינגר)

ביום שלישי התקיים מפגש בנושא בהשתתפות עשרות תושבים. במפגש נכחו גם ראש מועצת זכרון יעקב, זיו דשא, וסגנו, מאיר ואנונו. דשא פרסם לפני האירוע פרטים המעידים על מעורבותו בנושא ועל עמדת המועצה. בין השאר כתב: "הצנרת הגדולה ה'שחורה' מיועדת לכלובי דגים… עבודות התשתית במקום כוללות פיזור כורכר בבריכות דגים לא פעילות. בשטח זה ימוקם מתקן קליטה בגודל של כ-30 מ"ר ובו מערכת ויסות לקליטה וניתוק של צנרת הגז והקונדנסט המגיעה מלב הים. הצנרת תהיה תת קרקעית… צנרת זו תתחבר לצנרת הארצית, אם להולכה לבתי הזיקוק ואם לצנרת הגז הארצית. פעילות זו קיבלה אישור מהוועדה המחוזית חיפה בהתאם לתוכנית המתאר הארצית שאושרה בעבר – מידע זה התקבל ממתכננת המחוז עימה שוחחתי במהלך החג. ברור לכולם שעדיף מתקן קליטה לגז נקי, במבנה קטן שבתוכו שיבר ווסת לחץ מאשר מתקן טיפול מזהם בשטח של כ-200 דונם ליד המט"ש… לפני החג הוגשה עתירה חוזרת לבג"ץ ע"י מועצה אזורית מגידו כנגד הקמת מיכל האחסון בצמוד לאתר חגית על כל המשתמע מכך, הכוללת את המועצה המקומית זכרון יעקב ומועצה אזורית חוף הכרמל כמשיבות. העתירה הגיעה למועצה בערב החג ובהתייעצות שקיימתי היום עם היועץ המשפטי של המועצה, סיכמנו על שכירת גורם מקצועי מומחה בתחום שייצג את הרשות בעתירה זו. צירופנו לעתירה כמשיבים, מאפשר לנו לפעול כנגד החלטה זו, כולל פנייה למומחים בתחומים נוספים לקבלת חוות דעת מקצועית ככול שיידרש… מהנתונים שיש בידינו לגבי אחסון והולכת הקונדנסט, המכל בחגית אמור רק לשמש כחירום… אבל למרות ייעודו של המכל לחירום, אנו נתנגד לכך. אני מודע שקיימת מחלוקת על ההחלטה הסופית בדבר המרחק מהחוף של המתקנים… אם יש דרך חוקית להרחיק את המתקנים למרחק נוסף בלב הים, המועצה ברשותי תפעל בכל דרך מעשית למימוש אפשרות זו".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות