fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עדיין אין פתרונות באופק

גם בשנת 2018 נמשיך לעמוד בפקקים והכבישים המרכזיים בצפון יהוו סיכון לחיי אדם
פקק בעקבות תאונה בכביש 89 השבוע צילום: מירב זגה
פקק בעקבות תאונה בכביש 89 השבוע צילום: מירב זגה

שעות ספורות לפני תום השנה האזרחית היום(ראשון), שוב תאונת דרכים קשה בכביש 89 בסמוך לצומת כברי. חמישה פצועים פונו למרכז הרפואי לגליל בנהריה ביניהם: אשה בת 63 עם חבלות חזה וגפיים במצב קשה, שתי נשים נוספות, 44, 57 ושני גברים בני 68 ו-58. הארבעה סובלים מחבלות גפיים במצב קל.  בחודש יולי  אירעה תאונת דרכים קטלנית בכביש 70 שגבתה שלושה קרבנות בני משפחה אחת. משאית שהגיחה מכיוון דרום התנגשה חזיתית ברכב משפחתי. מבדיקת צפון-1 עולה כי ניידות  טיפול נמרץ שנקראו מנהריה וממעלות התעכבו זמן ממושך עד להגעה לזירת האירוע בשל מסלול נתיב נסיעה אחד בלבד בכביש 89.

סיפורו עצוב של כביש 89  יימשך כנראה לאורך עשור הקרוב. שנת 2017 לא הביאה עימה בשורה בכל הנוגע לתחבורה באזור למעט עליי בתאונות קטלניות.  ההזנחה בטיפול בכבישי הצפון ובעיקר מכביש 89 מזרח לכיוון מעלות, הכביש המכונה 'מציל חיים', כאשר על הציר שלו נמצאים: תחנת משטרת נהריה, כיבוי אש והמרכז הרפואי לגליל.

לאור העבודה כי אין תוכנית ביצועית לפתח את הכביש בין צומת כברי לנהריה ולפתח נתיב תחבורה נוסף בשנה הקרובה.  על פי לוחות הזמנים שהתפרסמו באתר משרד התחבורה, בשנת 2017 יחל הליך "קבלת השראה" לתכנון המקטע בין כברי לנהריה.  רק בשנת 2019 צפוי תכנון מפורט לכביש.  בתוכנית החומש עד 2021 אין תכנון לביצוע הכביש.  כלומר בשטח  לא נראה  כל התפתחות דרמטית בכביש עד 2022.

גם לכביש 859  אין יעד ביצוע ויציאה למכרז, אלא לתכנון בלבד.  במשך 15 שנה כביש 89 לא טופל.  ביצוע רחבת שוליים של הכביש שהייתה מיועדת  לאמצע השנה נדחתה לפחות בשנתיים. הדרך היחידה המחברת את יישובי הגליל ומעלות תרשיחא לנהריה תישאר במצבה העגום גם בשנה הבאה.

בחודש ינואר הופקדה להתנגדות תוכנית לפריצת כביש 859 ממושב רגבה לבית העמק. כביש 859 מתוקצב בתוכנית החומש של למשרד התחבורה, וצפוי להיסלל רק בשנת 2019.  הכביש יעקוף את נהריה בצד הדרומי.  הפתרון נמצא בטווח של חמש שנים.

במקביל אין כל התקדמות  במיגור פקקי התנועה בכביש 4 וכפריצת כניסה נוספת לנהריה.  על פי הידוע  כביש נוסף לנהריה דרך שבי ציון ירד מהפרק בשל בעיות תכנוניות ומעבר מסילת ברזל קיימת.  אותו החודש הושקה התוכנית לפיתוח כלכלי של אזור הצפון עם שר האוצר משה כחלון, ושר הפנים אריה דרעי בשווי -15 מיליארד שקלים במטרה להביא לפיתוח כלכלי של אזור הצפון ולשפר את רמת החיים באזור הצפון.  במסגרת התכנית יוקצו תקציבים נרחבים לפיתוח תשתיות, לעידוד התעשייה, התעסוקה והמו"פ, שיפור מערכת הרפואה הציבורית, חיזוק השלטון המקומי ולהעלאת רמת החינוך וההשכלה הגבוהה. על פי התוכנית של כחלון  יינתן תקציב של 800 מיליון שקלים לביצוע כבישים עוקפים נהריה.

 תושב קיבוץ כברי אמיר ירחי מפעיל המאבק להסדרת הכביש מסכם: "עוד שנה עברה ללא שום התקדמות במצב כביש 89, הכביש המסוכן ביותר בגליל המערבי ואחד המסוכנים בארץ. כביש בין עירוני, מהיר, עם נתיב אחד לכל כיוון ללא גדר הפרדה וללא שוליים. כל סטייה וטעות אנוש, כמו גם התנהגות פרועה של נהגים בשילוב עם חוסר האכיפה בכביש, עשויה להפוך לתאונה חזיתית קשה; כל פקק או עיכוב יוצרים חסימה שמשתקת את האזור ובעיקר מונעת מעבר חולים ופצועים למרכז הרפואי לגליל. גם השנה נזרקו לאוויר מספר תכניות והתחייבויות של משרד התחבורה, ובראשן הכשרת שול לרכבי חירום והצלה – וגם השנה לא נעשה כלום, כביש 89 בקטע שבין צומת כברי ונהריה נראה היום בדיוק כפי שנראה לפני עשר ועשרים שנה, כאשר כל יום שחולף ללא הרוגים בתאונה הוא יום של מזל ותושבי הגליל המערבי מופקרים לגורלם".
שלושה פצועים פונו לבית החולים. כביש 89 צילום אדריאן הרבשטיין
שלושה פצועים פונו לבית החולים. כביש 89 צילום אדריאן הרבשטיין

מה עוד קרה השנה?

הוצב רמזור בצומת קורן- בכביש 89,בכניסה המערבית לאזור התעשייה מעלות תרשיחא ומשרד התחבורה החל בעבודות בכביש 899, צומת בצת בהיקף של כ- 10 מיליון שקלים. זאת בהמשך לפניית ראש המועצה המקומית שלומי גבי נעמן. הבעייתיות נובעת מהמפגש בין כביש 4 לכביש 899 ומתמרור ה'עצור' בפניה לכביש 4 מה שגורם לעומס עצום ופקק מצומת המשרפות ועד שלומי, בשני הכיוונים.

"הפקק מקשה על כולנו, כי אין לנו אלטרנטיבה אחרת ליציאה מהיישוב. לכן תושבים רבים עומדים בפקק בין חצי שעה ל- 45 דק' בכל יום, בשעות העומס" כך אומר טל חמי, מהנדס המועצה בשלומי.

לאחר מאמצים רבים של המועצה הוגדר הצומת כ "צומת בסיכון" על ידי משרד התחבורה ומנכ"לית המשרד קרן טרנר, הורתה על תקצוב העבודות בכביש בהיקף של כ- 10 מיליון ₪ באופן מידי ותחילת העבודות להקמת מעגל תנועה בצומת, שיסתיימו כבר ב- 2018. בנוסף, מוביל ראש המועצה ליישום סלילת כביש 6 עד למחלף שלומי, בנתיב שאושר על ידי מנהל התכנון עד שנת 2025. סלילת כביש 6 תוביל לתנופה גדולה מאוד לשלומי ולאזור ותאפשר נגישות מקסימלית ואפשרויות תעסוקה נרחבות לתושבי שלומי והאזור.

לא יקרה בקרוב. גשר המיתרים (הדמיה: כנפו לימור אדריכלים)
גשר המיתרים
(הדמיה: כנפו לימור אדריכלים)

אין  גשר

העבודות לבניית גשר המיתרים בצומת נהריה חודשו השנה, אך גשר עדיין אין. בניית גשר המיתרים הופקדה על חברת רולידר ועל פי לוחות הזמנים שקבעה עיריית נהריה בשנת 2014, הייתה צריכה להיות בשיאה. אז נאמר כי בניית הגשר יוצאת לדרך. נכון לעכשיו בניית הגשר אינה נראית באופק. בתחילת החודש מועצת העיר אישרה חילוט כספי של 1.75 מיליון שקלים לחברת רולידר  על תכנון והקמת הגשר.

גשר המיתרים מקשר בין שני צדי כביש 4 לטובת הולכי רגל ובמיוחד לטובת המעוניינים לחצות את הכביש אל ומתחנת הרכבת ויחבר את בין הרכבת לקניון ארנה בעלות של 27 מיליון שקלים. הגשר מתוקצב מכמה גופים: משרד התחבורה בסכום של 15 מיליון שקלים, רכבת ישראל חמשה מיליון, קניון ארנה חמישה מיליון ועוד 2 מיליון ממקורות מימון של עיריית נהריה. בחודש יולי החלה חברת נתיבי ישראל בעבודות התשתית, בפרויקט פיתוח נופי בכביש 4, בקטע עירוני חוצה נהריה. הפרויקט בהשקעה כוללת של כ- 1.4 מיליון שקלים.

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות