fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

סערה בלב הכפר

צילום אדריאן הרבשטיין

 

כ-80 אזרחים השתתפו הערב (רביעי) בהפגנת מחאה בכפר ורדים. ההפגנה התגבשה על רקע אמירה של ראש מועצת כפר ורדים סיון יחיאלי כי כפר ורדים תישאר בצביון יהודי, ציוני וחילוני וזאת לאחר שנודע כי 50 אחוז מהזוכים במכרז הקרקעות הראשון לבנייה רוויה בשלב ג' הם משפחות ערביות.

ההפגנות נערכו בשני מחנות: קבוצה הקוראת נגד גזענות ויחד איתם ארגון "עומדים ביחד" שהגיעו והניפו שלטים נגד גזענות, ומעבר לכביש עמדו תושבי כפר ורדים המחזקים את ראש המועצה.

צילום אדריאן הרבשטיין
צילום אדריאן הרבשטיין

 

הפגנת המטה כנגד הגזענות צילום; אדריאן הרבשטיין
ערבים ויהודים קוראים לשוויון. הפגנה בכפר ורדים צילום; אדריאן הרבשטיין

מכרז הקרקעות המפורסם של כפר ורדים בשלב ג'  יכלול  בנייה רוויה  ובלתי רוויה  עם למעלה מ- 2100 יח"ד.  בחודש מאי הונחה בטקס חגיגי אבן פינה לשלב ג' במעמד שר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון. השלב צפוי להגדיל את מספר התושבים לכ־14,000. תוכנית בניין עיר מחולקת בין בתים צמודי קרקע בבנייה עצמית ובגדלי מגרש משתנים, וחלקה הארי מיועד לשיווק עבור יזמים לצמודי קרקע ולבנייה רוויה. אגב, כבר באותו הטקס נרמז כי השאיפה המתמדת  היא לשימור אופיו הייחודי של הישוב.

תומך ביחיאלי. גיא מליק צילום: אדריאן הרבשטיין
תומך ביחיאלי. גיא מליק צילום: אדריאן הרבשטיין

דבריו של יחיאלי  טרפו את הקלפים דווקא ביום הלאומי נגד הגזענות. פעילים מעמותות וארגונים נגד גזענות מתל אביב וגם השכנים מהכפר השכן; תרשיחא, כעסו ויצאו להפגין.

אחד מפעילי העמותה נגד גזענות באסל  טנוס תושב תרשיחא , עיתונאי במקצועו מסביר:  "יחיאלי לא  יכול לעצור מכרזים, אלא אם יהיה חוק עזר למועצה וצריך אישור של מנהל מקרקעי ישראל בשביל זה. בעניין החוקי, אין לא קייס, הוא פשוט טעה והתבטא לא נכון. הפתיע אותו  ש- 50 אחוז מהזוכים במכרז הם ערבים. שלב ג' של כפר ורדים נמצא 200 מטר אווירי מתרשיחא ויש זוכים מכל הכפרים וזה רק המכרז הראשון. זו בעיה מוכרת כבר 15 שנה, בעיקר לתרשיחא שסגורה מכל הצדדים.  לפני כמה שנים עשינו ישיבות ואמרתי לסיון אישית, למצוא פתרון ולהכריז על שלב ג'  כשכונה של דו קיום  בה ייבנה בית ספר דו לשוני. הוא הסתכל, שמע ועכשיו הוא ירה לעצמו ברגל. איך יביא אנשים חזקים בעלי כסף וידע מהמרכז? אבל יש גם ערבים חזקים ובעיני זה  נטו עניין לאומני. להגיד שנשמור על ציביון חילוני זה אחד, אבל להגיד לשמור על רוב יהודי זה דבר אחר".

צילום אדריאן הרבשטיין
הפגנת תמיכה ביחיאלי (צילום אדריאן הרבשטיין)

חבר מועצת העיר מעלות תרשיחא מסיעת בל"ד נחלי טנוס: "מגדרים אותנו מסביב, לאן ילכו אנשים איפה יקנו ואיפה ייבנו?. תרשיחא זועקת 15 שנה בהיעדר קרקעות. דבר שני שנית זכותו של כל אדם לגור בכל מקום שהוא רוצה".

מגוחך לקרוא לנו גזענים

אלון מליק, בן 28, יליד כפר ורדים הגיע לחזק את יחיאלי יחד עם תושבי הקהילה כשהם מניפים את דגלי ישראל.
"זה אבסורד לקרוא לתושבי כפר ורדים גזענים", מסביר מליק, "אפילו מגוחך כי אנחנו חיים יחד בגליל ערבים ויהודים ולכל אחד יש את הזהות שלו. אנחנו מגבים את ההחלטה של יחיאלי לעצור מכרזים עתידיים מתוך הבנה שאם במכרז הראשון זכו 50 אחוז משפחות ערביות, אז תיווצר קהילה זרה בתוך הקהילה הקיימת. לכפר ורדים יש צביון, ציוני, יהודי וחילוני ובהקפאת המכרזים מדברים על השלב הבא.  מה יקרה אם עוד כמה שנים יהיו בכפר 600 משפחות ערביות? זה לא יכול לקרות".

מהמטה למאבק נגד גזענות נמסר: "כמטה, הנאבק בכל תופעת הגזענות צריך לכבד את זכיותיהם של התושבים הערבים, שממילא הם השכנים שלהם ולהוציא קול שפוי שמתנגד למגמה הגזענית הזו.אין ספק כי מצוקת הדיור בחברה הערבית ובארץ בכלל מחייבת אותנו להיות פתוחים לעיקרון החיים המשותפים והחיים ביחד".

יחיאלי סירב להגיב

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות