fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נתניה: התושבים מתנגדים לריסוס החמציצים בחורשה

בשבוע שעבר רוססה חורשת הסרג'נטים בקרית השרון, בחומר רעיל כדי להשמיד את צמיחת החמציץ הפולש.

התושבים מוחים לאחר שנתלן שלטי אזהרה בחורשה. התושבים הביעו מורת רוח וכעס, לטענתם מרעילים להם את החורשה והסבירו שהחמציץ המוגדר כצמח פולש עדיין צמח לכל דבר ועניין.

חזי ויסוקי. החמציץ בחורשה צילום עצמי
חזי ויסוקי. החמציץ בחורשה צילום עצמי

לטענתם ריסוס בראונד אפ מחסל לא רק את החמציץ אלא את כל מיני הצמחים שגדלים סביבו בחורשה. הם חוששים שהריסוס יפגע גם בעצים ושואלים האם יש הכרח בריסוס.

עוד הסבירו התושבים: "כאשר מחסלים פולש אחד אז מתוך העקרון שאין ואקום בטבע יבוא פולש חזק יותר מהחמציץ שאותו באמת יהיה קשה לחסל".

בשבת ערכו התושבים סיור לימודי כדי להסביר לתושבים מה זה החמציץ, איך הוא מתרבה והאם באמת אפשר להשמיד אותו בלי להזיק לצמחיה שבחורשה.

ריסוס בחורשה. צילום עצמי
ריסוס בחורשה. צילום עצמי

מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "ראשית נדגיש כי ההחלטה לטיפול התקבלה בפורום אגף איכות הסביבה, האגרונום ואגף גנים ונוף עם מיטב אנשי המקצוע. יישום ההחלטה בוצע באופן זהיר, ראשית בחלקות מעקב קטנות בשנת 2016, ובחורף 2017 בוצע מעקב ליעילות הטיפול ושיקום הצומח. בשל היעילות הגבוהה של הטיפול בצמצום אוכלוסיית החמציץ וההשפעה החיובית על הצומח המקומי-הוחלט להרחיב את הטיפול כעת בחורף 2018. חשוב להדגיש כי החמציץ אינו מין עדין, הוא נחשב הן בארץ והן בעולם לפולש אגרסיבי מאוד המתפשט במהירות רבה. ניתן לראות סימוכין מהספר השחור שנכתב ע"י בוטנאי בעל שם עולמי בתחום של מינים פולשים- דר ז'אן מארק דופור, בהוצאת המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים. הבחירה בחומר בוצעה על פי המלצת הספר, היישום בשטח היה  לדעת הבוטנאים המובילים בארץ ובעולם, החלופה לאי טיפול בחמציץ נטוי היא בהכרח העלמות מהירה מאוד של הצמחים הנדירים בשטח.

"בסיכום סיור שביצע במקום ד"ר יריב מליחי מרשות הטבע והגנים (לדוגמה) בשיא עונת הפריחה, ניתן לראות ממקור ראשון שמתחת לחמציצים (בשטחים שנפלשו לפני ארבע שנים ויותר)  לא גדל דבר. הקרקע תחתיהם סטרילית לחלוטין. בחורשה יש ערכי טבע נדירים מאוד, למשל, מין בשם 'בוצין ביירותי', שזו האוכלוסייה האחרונה ממנו בעולם כולו. מסיבה זו התב"ע מגדירה את השטח כאתר טבע עירוני, שינוהל על ידי אקולוג בראייה אקולוגית שמטרתה בראש ובראשונה לשמור על ערכי הצומח במקום. חשוב להדגיש כי אם לא יטופל החמציץ הרי שבתוך פחות מעשור לא יישאר בחורשה דבר מלבדו. מסיבה זו התב"ע גם  מגדירה שיש לטפל במינים פולשים. יש לציין שלפני יישום טיפול כימי, ניסינו גם טיפולים מכנים, שלצערנו לא צלחו.לנושא החשש מכניסת מינים פולשים נוספים: בשנים קודמות ביצענו טיפול בקנה מידה קטן ועקבנו אחרי השטח שלוש שנים לאחר טיפול כימי. באף אחת מחלקות המעקב שלנו לא היתה כניסת מינים לא רצויים.  נתון זה אינו מפתיע, היות ובשטח צפיפות צומח גבוהה מאוד, ובקרקע יש בנק זרעים משמעותי שממהר לתפוס את הנישה שהתפנתה. בנוסף, הטיפול בחמציץ יושם בחודש נובמבר, לפני נביטת 95 אחוזים מהמינים בשטח, כך שהפגיעה מוגבלת לחמציץ בלבד".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות