fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נתניה: התושבים התלוננו והפיצוציות נסגרו בשבת

סגור בשבת. מרכז גרינבויים (צילום: עצמי)
סגור בשבת. מרכז גרינבויים (צילום: עצמי)

סגירתם בשבת של שלוש חנויות הפועלות כבר 40 שנה במרכז המסחרי גרינבוים בשכונת אזורים גרמה לתושבים בעיר לחשוש מפגיעה בסטטוס קוו. פיצוציות שפועלות בשבת ברחבי העיר כבר קיבלו התראות לסגירה בשבת.

לפני חודש לאחר סיור של בכירים בעירייה בשכונת אזורים נשמעו תלונות של תושבי השכונה בני העדה האתיופית על כך שפעילותו של המרכז המסחרי ברחוב גרינבוים בשישי שבת מפריעה להם מאחר והמקום משמש לקניית אלכוהול לצעירים. בו במקום החליט ראש מנהל הפיקוח אלון אהרון שיש לסגור את פעילותן של החנויות האלה בשבת.

בעלי העסקים במקום נענו לפנייתו של אהרון והסכימו ביחד עם משטרת נתניה שהחנויות יסגרו ביום שישי בערב אך יפתחו בשבת בצהרים, אך כועסים על פגיעה בפרנסה ובעיקר פגיעה בססטוס קוו של 40 שנה.

סגור בשבת. מרכז גרינבויים (צילום: עצמי)
סגור בשבת. מרכז גרינבוים (צילום: עצמי)

חבר ועד השכונה נפתלי בחטיאר כועס שלא שותף להחלטה ובטוח שהיה מגיע להסכמה המקובלת יותר על שני הצדדים: "אני מצטער שלא הזמינו אותי כמי שמכיר את צרכי התושבים בשכונה. המרכז הזה הוא מקום מפגשם של בני הגיל השלישי שאין להם מקום אחר לבלות בו בשבת. אין עליו דירות מגורים והוא לא מהווה מטרד לשכנים. במקום שיתנו מענה לבעלי העסקים מצאו פתרון קל ופוגע. מי שלא בעסקים לא מבין מה זו הפגיעה בפרנסה. הפיצוציות ברחוב הרצל פתוחות בשישי שבת וכך גם ברמת פולג בדרך לים. החניות האלה משמשות את האנשים ההולכים בשבת לים"

לאלה הטוענים שהחנויות מוכרות אלכוהול לצעירים דבר הגורם לאלימות בשכונה אומר בחטיאר כי זה תפקידה של המשטרה לפעול נגד אלימות ועבירות על חוק מכירת משקאות חריפים לצעירים: "יש הרגשה שמאז שדניאל בשארי מכהן בתפקיד הממונה על האכיפה הוא נוטה לפעול על פי השקפתו הדתית וכולם עוצמים עיניים. אני אעשה הכל לשמור על הססטוס קוו. בעלי העסקים אמנם הסכימו לסגור ביום שישי ולפתוח בשבת בשעה 12:00 אבל הם זועקים על פגיעה בפרנסה ובסטטוס קוו".

סגירתן של החנויות נגעה מאד בפעיל החברתי חזי ויסוקי שגדל כילד בשכונה וזוכר מאז את המרכז הזה כמקום מפגש ומפלט למבוגרים וצעירים: "כילד תושב השכונה אני זוכר שהמקום היה מפלט למבוגרים לשבת לשתות לדבר לשחק קלפים, דומינו, שש בש. לא זכורה לי אלימות והפרות סדר. כיום הגיעו להבנה שהמקום מהווה מטרד. אך אם הפרות סדר ואלימות הן תירוץ ועילה לכפות על העסקים לסגור בסופי השבוע אז למה בימים ראשון עד חמישי הכל בסדר. פיקוח ומשטרה תפקידם לשמור על הסדר הציבורי ולתת לאנשים ועסקים לחיות בבטחה, אם הדרך היא לסגור הכל בגלל שלא מוכנים לטפל במי שמפר את הסדר, אז צריך לסגור את הכל. בעלי העסקים הסכימו לפני שנה לא למכור אלכוהול בסופי שבוע למרות שזה פגע בהם. זה לא היה חוקי לבקש מהם כי יש חוק והם היו צרכים להיצמד לכך אך הם היו מעל ומעבר והסכימו".

תושבים טוענים שהנוער מחפש דרך למפגש חברתי, כיוון שהמועדונים והמגרשים העירוניים אינם זמינים וכי האלכהול הוא המכנה המשותף שלהם בשישי ובשבת.

נפתלי בחטיאר (צילום: רותי ברמן)
נפתלי בחטיאר (צילום: רותי ברמן)

בחטיאר מוסיף שאלימות בני נוער לא קשורה רק לשתיית אלכוהול. "אם היתה לנוער פעילות בשישי בלילה זה היה נראה אחרת. עכשיו הם קונים בירה במקום אחר או מכינים מראש לשבת ומסתובבים ברחובות השכונה. בשביל מניעה וטיפול באלימות יש משטרה ועיריית צריכה לשמור על הסטטוס קוו. אני חושב שכל העניין הזה פרץ מרצון של פוליטיקאי אחד לנכס לעצמו קרדיט".

מנחם אילוז יו"ר ארגון הסוחרים: "אנחנו נדאג לשמור על הסטטוס קוו בנתניה. איש איש באמונתו יחיה. לא ניתן לפגוע בפרנסה של העסקים בנתניה גם אם אתם דתיים וגם אם הם חילוניים. הפרנסה שלהם זה העניין שלנו".

חבר מועצת העיר דני בשארי בתגובה: "זה ממש לא נכון. חולקו התראות באזורים שמשווקים משקאות חריפים שם אנשים רוכשים אותם בניגוד לחוק. היכן שצריך והיכן שעוברים על תקנות חוקי העזר המקומיים"

מעירית נתניה נמסר בתגובה: "בעקבות מספר אירועי אלימות בשכונה המדוברת, הוחלט לבצע פעולות אכיפה לרבות, סגירת חנויות לממכר אלכוהול בסופי השבוע בזמנים שתואמו מול בעלי העסקים, זאת כחלק מפעילות העירייה לשמירה על הסדר וביטחון התושבים. בנושא פתיחת עסקים בשבת, העירייה תמשיך לשמור על סטטוס קוו".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות