fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מחאה: אין מקום לתחנת כוח פחמית בחדרה

חיים מתחת לארובות. המפגינים. צילום: גרינפיס
חיים מתחת לארובות. המפגינים. צילום: גרינפיס

כ-100 אנשים, ביניהם נציגות בולטת לתושבי פרדס חנה כרכור, תושבים נוספים מחדרה והסביבה ואנשי ארגון "גרינפיס", הפגינו אמש (שני) בכיכר החשמל בכניסה לחדרה בקריאה לסגור את תחנת הכוח הפחמית בעיר.

המפגינים נשאו שלטים כמו "הפחם הורג" ו"בגללכם ילדים 'מעשנים'", וזכו לצפירות הזדהות לרוב. ההפגנה נערכה לקראת הכרעת הממשלה האם לאשר התקנת מסננים (סולקנים) בארובות הוותיקות (4-1) של תחנת הכוח "אורות רבין", או להשבית את היחידות לטובת מערך חלופי המופעל בגז. בהפגנה נכחו בין השאר סגנית ראש עיריית חדרה שנשאה דברים, וחברת מועצת פח"כ הגר פרי יגור.

ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל הקמפיינים בגרינפיס ישראל: "בניגוד גמור לעמדת משרדי הבריאות והגנת הסביבה, תומך משרד האנרגיה בהתקנת מסננים, שאין סיכוי שיורידו את פליטות מזהמי האוויר לרמה סבירה וימומנו במיליארדי שקלים מהכיס של הציבור. לפנינו אינטרס ציבורי כפול – בריאותי וכלכלי – לבטל את הפרויקט המפוקפק ולהשבית את היחידות. זאת במקביל לפיתוח תמהיל חלופי המבוסס על אנרגיות  מתחדשות נקיות ובטוחות. זו קריאה ישירה שיוצאת היום מההפגנה לשר שטייניץ, ויש לקוות שהוא לא יתנגד לאינטרס הציבורי המובהק".

חיים מתחת לארובות. המפגינים. צילום: גרינפיס
חיים מתחת לארובות. המפגינים (צילום: גרינפיס)

ח"כ יעל כהן-פארן מהמחנה הציוני, תושבת פרדס חנה, לא נכחה בהפגנה אך תמכה במפגינים. ב-10.7 ערכה כנס תושבים ביישוב, וקבוצת פעילים חזקה מפרדס חנה קמה והחלה לפעול, מהם רבים בהפגנה. היא מסבירה: "לצערי לא יכולתי להיות בהפגנה כי הייתי בכנסת, אך בני משפחתי נכחו בה. כבר משנות ה-90 מנסים להתקין בהתחנות הכוח סולקנים לניקוי, רק עכשיו מתחילים לעשות זאת בהדרגה, ובינתיים נוצרה סיטואציה אחרת במשק החשמל, מחויבויות חדשות של ישראל באמנות בינלאומיות להפסיק עם הפחם ולעבור לגז ולאנרגיה סולארית כמקורות אנרגיה. התקנת הסולקנים תעלה כ-4 מיליארד שקלים, ואין כל ערובה שהם יעבדו. המשרד להגנת הסביבה רוצה לסגור את התחנות האלה, שהן בנות כמעט 40. משרד האנרגיה מתנגד ומעדיף להמשיך עם פחם ולהתקין סולקנים. עד היום לא היה מאבק ציבורי באזור שלנו על סגירת תחנות הפחם, התייחסו לזה כאל גזרת גורל. לא עוד. הפחם מביא לתמותת יתר של מעל 200 אנשים בשנה באזור, וילדים ומבוגרים חולים באסתמה. מאוד חשוב שהציבור באזור שלנו יתעורר. לא צריכים להמשיך לחיות תחת הארובות. בעולם עוברים משריפת פחם לאנרגיה סולארית וגז, ודווקא ישראל, ארץ שטופת שמש שאין בה מחסור באנרגיה סולארית, היא אחת מהמדינות שנמצאות מאחור, ועדיין שורפת בפחם המזהם והיקר כ-50% מהאנרגיה שלה".

ראשי רשויות באזור השתתפו בשימוע ציבורי שנערך בנושא, בו השתתפו המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים, ובו הובעה הדרישה לסגירת התחנות. ראש מועצת פרדס חנה כרכור, חיים געש, שהתבטא בשימוע, אמר: "לתחנת הכוח 'אורות רבין' השפעה שלילית על איכות האוויר ובריאות תושבי פרדס חנה-כרכור החשופים לזיהום האוויר הנפלט ממנה. תושבי האזור בכלל, ותושבי פרדס חנה בפרט, ממשיכים להיפגע מזיהום האוויר שנוצר מהפעלת התחנה, שהוא גבוה מהרצוי על פי התנאים הנדרשים על ידי משרד הגנת הסביבה. אנו דורשים הפסקה הדרגתית של פעילות יחידות 1-4 והמרת יחידות 5 ו-6 לשימוש בגז".

כ-200 מתים בשנה. מההפגנה. צילום: גרינפיס
כ-200 מתים בשנה. מההפגנה (צילום: גרינפיס)

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות