fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נהריה: מי שומר על הילדים?

"אין הצדקה לפתיחת מסגרת זו בשלומי". ד"ר אורנה שמחון (צילום: משרד החינוך)
תגייס את הצוותים. ד"ר שמחון (צילום: משרד החינוך))

משרד החינוך הקפיא תקציב לעיריית נהריה. הסיבה: לא מינתה קב"ט למוסדות חינוך. כרגע מי שממלא את התפקיד הוא איציק מרלי, עוזר ראש העיר, שגם ממלא את תפקיד הקב"ט העירוני.

נמשכת המתיחות בין מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, ד"ר אורנה שמחון, לראש עיריית נהריה, ז'קי סבג. שמחון שלחה השבוע מכתב לסבג בו היא הודיעה כי היא מקפיאה את תקצוב קב"ט החינוך לעיריית נהריה בגובה של 806 אלף שקלים בשנה. הסיבה: העירייה מסרבת למנות לתפקיד קב"ט במשרה מלאה. בנוסף, העירייה לא העבירה אישורי בטיחות לבתי הספר מאז פתיחת שנת הלימודים.   האישורים היו אמורים להישלח עד ל-15 באוגוסט.

ז'קי סבג (צילום: עיריית נהריה)
ז'קי סבג (צילום: עיריית נהריה)
שר החינוך גדעון סער ומנהלת מחוז צפון במשרד החינוך ד"ר אורנה שמחון
. ד"ר אורנה שמחון (צילום: שושן תירם)

קצת רקע: נהריה מונה 60 אלף תשבים ונמצאת 11 ק"ג מגבול לבנון. עשור אחרי מלחמת לבנון שנייה עדיין אין קב"ט עירוני במשרה מלאה. באפריל 2006 מינה ראש העירייה את איציק מרלי, אחד מעוזריו, לממלא מקום הקב"ט והוא אמור היה להיות הן קב"ט עירוני והן קב"ט מוסדות חינוך. עוזר ראש העיר ביצע את שני התפקידים בנוסף לעבודתו השוטפת כעוזר ראש העיר.

בנהריה יש 80 גני ילדים ו-20 בתי ספר. 10,000 תלמידים לומדים במוסדות החינוך. בשנת 2013 נכתב בדוח מבקר עיריית נהריה כי המצב הביטחוני מחייב את העירייה לעשות את ההכנות הפנים אירגוניות על מנת שבשעת חרום יעבדו אלו מול גורמי החוץ השונים. המבקר כתב: "יש לצפות מעיר הסובלת כבר שנים מהפגזות ומירי קטיושות, שתהיה ערוכה ומוכנה לפחות מבחינת השלד הארגוני הקבוע בחוק ובתקנות". לצרכים אלו קבעו החוקים והתקנות את הקמתם של ועדות ביטחון ומל"ח ואת איושם של תפקידי קב"ט עירוני וקב"ט מוסדות חינוך.

בשלוש השנים האחרונות ועדת הביטחון בעירייה כלל לא התכנסה. תפקידי הקב"ט העירוני וקב"ט מוסדות החינוך בחלק מהזמן לא היו מאוישים ובחלק אחר מהזמן היו מאוישים בתת תקן חריף. עיריית נהריה קיבלה הערות חמורות על כך הן ממבקר המדינה והן מפיקוד העורף.

ביולי 2008 ערך צוות מפיקוד העורף אבחון לעיריית נהריה על מנת לבדוק את מוכנותה בנושאי ביטחון. בראש הצוות עמד תת אלוף, שהינו עוזר אלוף העורף לרשויות המקומיות. בסיכום האבחון שנשלח לראש העירייה כתב אותו תת אלוף את הדברים הבאים: "קב"ט העירייה ממלא שני תפקידי ביטחון (קב"ט עירוני וקב"ט מוסדות חינוך) ב~50% משרה וב~50% משרה משמש כעוזר ראש העירייה. להערכתי אין זה תקין לאור האיומים וההערכות הנדרשת בתחום הביטחון. משרד החינוך מכיר ומממן משרה וחצי למוסדות חינוך בלבד, כלומר מערך הביטחון מתוקנן בשתי משרות וחצי ומאויש בפועל בחצי משרה בלבד".

בשנת 2015 דנה ועדת הביקורת בעירייה בדוח של שנת 2013. בדוח נכתב כי הקב"ט העירוני מבצע את עבודתו בצורה מצוינת. המלצות המבקר לא התקבלו, אך נכתב כי ראש העירייה מעוניין לקלוט קב"ט נוסף במימון של 100 אחוז. מאז לא  נעשה דבר.

השבוע נשמעו טענות מצד גורמים בעיר, שאמרו: "עד כמה ניתן לזלזל בתושבים ולאל מנות קב"ט מוסדות לחינוך, שזה נושא קריטי של ביטחון ובטיחות של כל כך הרבה ילדים".

במכתב שיצא השבוע מציינת שמחון כי התקיימו עשרות שיחות  בין רכז הביטחון של המחוז מול אגף החינוך ומול מרלי, אך ללא הועיל. "מחוז צפון רואה חשיבות רבה במינוי קב"ט מוסדות חינוך במשרה מלאה, קב"ט הרשות ממלא שלושה תפקידים משמעותיים ואין ביכולתו לתת מענה מספיק למוסדות החינוך ברשות. בשלב זה החלטתי להקפיא את התקציב", סיכמה שמחון במכתבה.

מעיריית נהריה נמסר בתגובה: "מוסדות החינוך נמצאים בראש סדר העדיפויות של העירייה ואנו עושים את כל הנדרש ומעבר לכך, לשמירה על ביטחון הילדים במוסדות החינוך. העירייה מקיימת סיורים באופן שגרתי בבתי הספר ובגנים ואף השקיעה השנה מעל למיליון שקלים בתחזוקה, בטיחות, ביטחון ונגישות. העירייה תבחן את הנושא ותטפל בהתאם".

ממשרד החינוך לא התקבלה תגובה עד לשעת סגירת הגיליון.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות