fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מתכננים מחדש את מרפאת המייסדים

היתרי הבנייה למרכז רפואי אזורי ענק, שהיה אמור לקום בהשקעה של 72 מיליון שקל, התקבלו ב~2013 והבנייה היתה אמורה להסתיים בתוך שנתיים וחצי. אז למה בדיוק עדיין לא קם המרכז?
נדרש תכנון מחדש. המרפאה שהיתה אמורה להיות (הדמייה קופת חולים כללית)
נדרש תכנון מחדש. המרפאה שהיתה אמורה להיות (הדמייה קופת חולים כללית)

שירותי בריאות כללית עוסקים בתכנון מחדש של מרכז רפואי ענק אזורי בנהריה, הדומה בגודלו ובפעילותו למרכז זבולון בקריות, בהשקעה של 72 מיליון שקל, ושבנייתו היתה אמורה להתחיל במהלך 2013.

המרכז הרפואי אמור לשרת את כל מבוטחי הכללית בגליל המערבי ולאפשר נגישות לרפואה מקצועית ומחלקות חדשניות. המרכז מתוכנן לקום ברחוב המייסדים 15, בשביל הגנים, במקום בו שכנה בעבר המרפאה הראשית של הכללית בנהריה, שהיתה צפויה להיהרס. בסיור במתחם השבוע התגלו מבנים  נטושים, חלונות מנופצים וגרפיטי שמקשט את הקירות.

התוכנית שכבה על שולחנה של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה נהריה במשך מספר שנים. בשנת 2010 עתרה הכללית לבית המשפט, בכדי שזה יורה לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה נהריה להתכנס  ולדון בבקשה ולאפשר היתרי בנייה.  הכללית טענה בעתירה כי העירייה חומדת את נכס המקרקעין ומטרפדת את הדיון למתן היתר בנייה, על רקע הסכם חכירה בין הגופים שנחתם לדורות. כעבור שנה הגיעו הצדדים להסכם ובינואר 2013 מסרה הכללית שניתנו היתרי הבנייה ושהמרכז ייחנך בתוך שלוש שנים.

המגרש שעליו שכנה המרפאה של הכללית בעבר הוחכר על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לעיריית נהריה לתקופה של 49 שנים, שהסתיימו בשנת 2013. בחלק מהמגרש בנתה העירייה מקלט תת~קרקעי ובחלק אחר שכנו המרפאות המקצועיות ומגרש החנייה לעובדים. בצעד חסר תקדים עיריית נהריה שכחה לחדש את חוזה החכירה, כך שהמגרש חזר לרשות רמ"י, שמצידו העמידו לרשות הכללית, תוך פשרה, לפיה תשלם הקופה מראש את דמי החכירה עד לשנת 2062 והכסף יועבר או ישולם ישירות לעירייה, סך של 6.9 מיליון שקלים. הסכום, אגב, הוקצה לטובת בניית היכל תרבות חדש.  

נדרש תכנון מחדש. המרפאה שהיתה אמורה להיות (הדמייה קופת חולים כללית)
נדרש תכנון מחדש. המרפאה שהיתה אמורה להיות (הדמייה קופת חולים כללית)
נטוש. מרפאת כללית בשביל הגנים (צילום: רותם כבסה)
נטוש. מרפאת כללית בשביל הגנים (צילום: רותם כבסה)

שירותים חדשים בגליל

מבדיקת "צפון 1" עולה כי תוקפו של היתר הבנייה שניתן לכללית לבניית המרכז הרפואי החדש עלול לפוג בקרוב ומסתמן כי בהנהלת הכללית רוצים להגיש תוכניות מתוקנות ולצמצם את נפח הבנייה ובמקביל להקטין את רמת ומגוון השירותים.

על פי התכנון, המרפאה החדשה תוקם על שטח של 11 אלף מ"ר, שמתוכן 5,000 מ"ר שטח מרפאה והשאר שתי קומות של חניון תת~קרקעי ממוגן, שיכלול תשתיות תקשורת, גזים רפואיים וכו', להפעלתו כמרפאה בשעת חירום בבנייה ירוקה, המבוססת על תאורה טבעית, אמצעים לחיסכון באנרגיה והפרדת פסולת. בנייה כזו מייקרת את העלויות, הסבירו בכללית, אך היא מבוססת על ראייה לטווח ארוך של שמירה על הסביבה וחיסכון עתידי.

במרפאה החדשה מתוכננים להינתן שירותים מקצועיים של יעוץ עיניים, אף אוזן וגרון וכירורגיה, כשהשירות יורחב ויכלול גם מכון לבריאות הלב עם מיכשור אבחנתי מתקדם, מרכז לבריאות האשה (במקום המרפאה הקיימת כיום בנהריה), חדרי ניתוח, מכון גסטרו~אנטרולוגי חדיש, שיבוצעו בו בדיקות גסטרו ואנדוסקופיה (שירות שלא קיים כיום בגליל המערבי). כן אמורים לפעול יחידה לאבחון דחוף, המשמשת כמעין חדר מיון בקהילה, כולל עשר מיטות שהייה, מעבדה לבדיקות דחופות ובית מרקחת, שיהיה הגדול ביותר של כללית וישתרע על פני 2,500 מ"ר וישמש כבית מרקחת אזורי.

במבנה מתוכנן גם אולם מרווח לקיום סדנאות והרצאות לקהל הרחב, שיעניק שירות בעזרת מיכשור מודרני ועל ידי צוות מומחים, כך שאבחונים וטיפולים רבים יבוצעו בו, ללא צורך בפנייה לחדרי מיון. זאת בהתאם לתפישה הרפואה המודרנית של העתקת השירות לקהילה, דוגמת המרכזים הרפואיים לין וזבולון.

בתוך שנתיים וחצי

בהודעה לעיתונות מינואר 2013 הסבירה המנהלת האדמיניסטרטיבית של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי יונה לוין, כי התוכניות הוגשו לאישור סופי בוועדה המקומית ובכללית מסיימים את הכנת התוכניות להגשה למכרז לקראת ביצוע. ההערכה היתה שהבינוי בפועל יחל לקראת סוף השנה והמרפאה תעמוד על תילה "בתוך כשנתיים וחצי".

באותה הודעה אף נמסר כי על חשיבות מיגון המרכז הרפואי, בכדי להבטיח את הביטחון בשירות הרפואי לתושבי הגליל המערבי בעת מלחמה.

מעיריית נהריה נמסר בתגובה: "עיריית נהריה עשתה מאמצים רבים ותרמה רבות לקידום התכנון ומתן ההיתר לפרויקט זה. את השאלה שהפניתם אנא הפנו לקופת החולים להתייחסותם".

משירותי בריאות כללית נמסר: "נוכח השנים הרבות שחלפו עד שהתקבלו אישורים, נדרש תכנון מחדש, שיהיה מותאם לצרכים המשתנים. הכללית נערכת להמשך פרויקט בינוי לשיפור מקיף של המרפאות בנהריה, ביניהן גם מרפאת המייסדים. בימים אלו נעשה תכנון מחדש של המרפאה החדשה במייסדים, יחד עם רה~ארגון כל מערך השירותים של כללית בנהריה, שדרוגו והתאמתו לצרכים העדכניים של תושבי נהריה וסביבתה. במהלך התקופה שחלפה נמשך פיתוח השירות בנהריה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות