fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

משרד הבריאות: אסור לבטל את הדרישות לפתרון ביוב בשכונה המזרחית החדשה בנהריה

הנימוק המרכזי: מערכת הולכת השפכים הקיימת בנהריה לא מסוגלת לקלוט תוספת שפכים צפויה עקב פיתוח השכונה או אפילו חלק ממנה
עיריית נהריה | צילום: אדריאן הרבשטיין
עיריית נהריה | צילום: אדריאן הרבשטיין

משרד הבריאות מתנגד נחרצות לבקשה של משרד הבינוי לבטל את הדרישות לפתרון למערכת הביוב בשכונה הצפון מזרחית בנהריה. מהנדס משרד הבריאות פנה בדחיפות ליו"ר הועדה  המחוזית לתכנון ובנייה אורי אילן  והגיש התנגדות לבקשה החסרת תקדים, כפי שפורסמה בצפון- 1 לפני חודשיים.

החשש של משרד הבריאות כי יינתן היתר בנייה ליזמים וקבלנים גם אם לא יושלם קו הביוב המזרחי. בנוסף עלתה השאלה מדוע הועדה המקומית לתכנון ובנייה לא מקיימת את החלטות הועדה המחוזית כי תנאי להיתר בנייה יהיה רק אם יושלם קו הביוב של השכונה?.  כמו כן הועלתה ביקורת איך משרד הבינוי והשיכון לוקח אחריות על מצב המים והביוב בעיריית נהריה?.

תוכנית הבנייה אושרה לפני שבע שנים, כשכל הסעיפים להקמת מערך ביוב הופיעו בתוכנית וסוכמו על כל הצדדים: עיריית נהריה והועדה המקומית ולשכת התכנון המחוזית. יצוין כי קבלנים ויזמים כבר החלו בשיווק דירות על הנייר. השכונה תקלוט 2460 יח"ד.

עיריית נהריה
עיריית נהריה (צילום: אדריאן הרבשטיין)

הועדה המחוזית לתכנון ובנייה החליטה בחודש מרץ כי היתר בנייה לשכונות חדשות בנהריה יהיה בכפוף לשדרוג תשתיות ביוב.  בדיון שנערך בוועדה המקומית לתכנון ובנייה בנהריה בחודש ספטמבר  נדחתה דרישה זו בכפוף לאישור היועץ המשפטי לעירייה.  גם אז נציג משרד הבריאות התנגד בכל תוקף. נכון להיום עדיין מעוכבים היתרי הבנייה. קבלנים שזכו בקרקעות של רשות מקרקעי ישראל הפעילו לחץ על משרד הבינוי להתחיל לבנות ולשווק את הפרויקט, אך טרם ניתנו להם לוחות זמנים.  נציג משרד הבינוי פנה לוועדה המקומית בדרישה לתת היתר עבודות בקו אפס ונענה.

בנושא שדרוג המערכת לטיהור שפכים, עיריית נהריה עומדת בפני שימוע במשרד להגנת הסביבה, על כך שלא שדרגה את המערכת  משנת 2012.  אחד הפתרונות שיוזם ראש העירייה ז'קי סבג הוא שדרוג המט"ש במסגרת הכרזה על הסכם גג. אך הסכם זה עוד לא יצא לדרך. בנוסף התגלעו קשיים בהעברת התקציב בסכום של 25 מליון שקלים לשדרוג התשתיות כי נהריה לא הקימה תאגיד מים על פי החוק.

המהנדס ויקטור גרנובסקי  כותב: "אנו מתנגדים בכל תוקף לבקשה החסרת תקדים שבנדון.  התנאים שבתכנית היו ידועים לעירייה ולכל הגורמים  המפתחים  והיה להם די והותר זמן להשלים ביצוע. כל הדרישות בנוגע לתשתיות ביוב לשכונה ומחוצה לה.  בפועל , נכון להיום, לא מולא אף אחד מהתנאים שבסעיף. ייתר  על כן, עירית נהריה לא פעלה  במודע להסדרת פתרון קצה לטיפול  בשפכי העיר-הרחבה ושדרוג של מט"ש "נהריה". נכון להיום, טרם הוגשה אלינו תכנית ביוב לסילוק השכונה בשלמותה".

עוד מסביר גרנובסקי: "מערכת האיסוף  הפנימית בשכונה בוצעה באופן חלקית מבל  שאושרה על ידנו או על ידי גורם מוסמך כלשהו .  יש לציין שחלק מקווי הביוב עוברים ברדיוסי מגן של קידוחי מי שתייה,  גם הדרישות לביצוע מיגון קווי ביוב בהתאם לדרישות משרד הבריאות.  ביצוע קווי ביוב, ללא תאום אתנו וללא אישורנו ייאלצנו לבטל אישורנו להפעלת קידוחי מי שתייה  שבבעלות עירית נהריה.

 "מערכת  הולכת השפכים הקיימת בנהריה לא מסוגלת לקלוט תוספת שפכים צפויה עקב פיתוח השכונה  או אפילו חלק ממנה.  על מנת לאפשר חיבור  שפכי השכונה למט"ש נדרש לבצע צינור ביוב  ראשי חדש שיחצה  את העיר מדרום  לצפון עד לדרך הראשית שנמצאת ליד החוף.  בנוסף, נדרש  להחליף  קווי ביוב קיימים  מנקודת ריכוז שפכי השכונה ועד ל'מאסף המזרחי.

"צינור ה'מאסף המזרחי' שבוצע על ידי  העירייה לפני מספר שנים  התברר כפגום  ולא ניתן להשתמש  בו.  נכון להיום , יצאה העירייה לביצוע צינור ה"מאסף המזרחי" החדש, מבלי שהוגשו אלינו תכניות וללא תאום אתנו. הסעיף המתנה מתן היתרי בניה ב"השלמת ביצוע המאסף המזרחי" בא להבטיח שאכן יהיה לאן לחבר את שפכי השכונה . מה היה קורה אילו היתרי הבניה היו מותנים בתחילת הביצוע בלבד והיו ניתנים עם תחילת ביצוע  הצינור הקודם שנכשל ?  מה  יקרה אם יתברר שגם הצינור החדש אינו תקין ?!", נכתב בהתנגדות.

אחת הבעיות החמורות בנהריה כיום היא שהמט"ש שלא שודרג במשך יותר מארבע שנים.  עיריית נהריה עמדה בפני שימוע פלילי כי איכות מים לא שודרגה לרמה שלישונית.  במכתב מציין  המהנדס כי הוא בספק אם המט"ש של נהריה יכול להפיק מי קולחים באיכות שניונית מינוס ואינו יכול לקלוט את חיבור השכונה המזרחית ואף להרעה באיכות מי לוקחים.

"איכות הקולחים לא תואמת  את דרישות החוק,  אך עיריית נהריה עשתה מאמץ מיוחד להכשיל כל ניסיון של מפעיל המט"ש לשדרג את המט"ש על מנת שיפיק קולחים באיכות הנדרשת.  שימוש בקולחים באיכות הנוכחית להשקיה חקלאית באזור רווי מקורות מים  מסכנת את מקורות המים לטווח הרחוק. בנוסף, בגלל איכות ירודה יחסית של מי הקולחים, הביקוש החקלאי לקולחים אלו נמוך, דבר שמחייב הזרמת העודפים לים התיכון".

מעיריית נהריה נמסר: "העירייה אינה מקלה ראש בדרישות משרד הבריאות שבתכנית המתאר. מדובר בדחייה של דרישה שבמסגרת תוכנית המתאר המאושרת, הוגדרה כדרישה בשלב שלפני מתן היתר הבניה. מה שמתבקש זה לדחות את הדרישה לשלב שלפני האכלוס. תוכן השינוי המבוקש הוא אך ורק דחיית התנאי להשלמתו של קו הביוב המזרחי ממועד מתן ההיתר למועד מתן אישור האכלוס (טופס 4). הבקשה באה לאור העבודות אותן מבצעת העירייה להשלמת הקו ואשר נתקלו בעיכוב בלתי צפוי".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות