fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"משירת נשים חרב בית המקדש?"

ציפורה אבגי היא זמרת חרדית מכרמיאל שהכתה גלים כששרה בקול פעמונים בתכנית הטלוויזיה אייל גולן קורא לך
ציפורה אבגי צילום אלכס הובר
ציפורה אבגי צילום אלכס הובר

שום דבר לא הכין אותי למפגש עם ציפורה אבגי. זמרת יפת מראה, לבושה בקפידה ובטוב טעם  בבגדים צנועים ועם הרבה גלאם. תוך דקות ספורות מתגלה לנגד עיני אישה דעתנית, חזקה עם כישרון גדול. קולה קול פעמונים סופרן מסלסל, שירתה מעוררת השראה והתפעלות. אם לא די בכל אלו היא גם מלחינה חלק גדול משיריה, לצד ביצועים של מלחינים וכותבים ידועים. למרות הופעתה המרשימה של אבגי בתוכנית הטלוויזיה בעלת הרייטינג "אייל גולן קורא לך" ועל אף קולה הווקלי היא אינה מוזמנת להופיע בפני קהלים אליהם מיועדים מזמוריה.

אבגי נולדה וגדלה בירושלים, בת למשפחה חרדית- מזרחית, ברוכת ילדים. את הכישרון למוזיקה גילו במשפחתה כשהייתה ילדה, בעידודה של המשפחה היא שרה, הלחינה והקליטה. לפגישתנו מגיעה אבגי עם בעלה מרדכי, יליד כרמיאל, בן לאחת המשפחות הידועות בעיר והוותיקות. מרדכי וציפורה מציגים זוגיות בפרק ב'. כאשר נותרה לגדל לבד את שני ילדיה, היא מצאה את דרכה לכך בשירה: "הייתי גרושה עם שני ילדים והייתי צריכה להופיע. הלחנתי, שרתי הוצאתי אז את האלבום הראשון שלי. גם ההלחנה היא הארה עבורי, מתנה מאלוהים. בורא עולם שם לי הכל בראש. אני מנגנת בגיטרה ומקליטה את הלחן לפי מה שמגיע לי בראש. יש לי גם לחנים ששמורים עדיין במגירה", מסבירה אבגי מעומק ליבה.

מתי התחלת לשיר?

"בגיל חמש, זה היה התחביב שלי. הקלטתי עצמי על קסטות, שזה מה שהיה אז. מגיל עשר כבר התחלתי להלחין, תמיד הייתי הסולנית המבוקשת והאהובה על כולן שרה בקביעות בהופעות . הופעתי עם להקה של בנות שקראנו לה 'צלילים'. הופענו בפני הקהל שלנו, אז גם פנו אלי המון הפקות. בבית תמיד עודדו אותי, אמא בעצמה רשמה אותי.

ציפורה אבגי צילום אלכס הובר
ציפורה אבגי צילום אלכס הובר

איזה מוזיקה שמעת בבית? 

"אני שרה פיוטים, מוזיקה מזרחית, גדלתי עליה. אבל אני מתחברת גם למוזיקה ישראלית אותה גם שמענו רבות".

למדת פיתוח קול או לימודי מוזיקה כלשהם?

"לא למדתי. מה שקיבלתי זה הכל מבורא עולם. מתנה משמיים. לא הייתי צריכה לימודי פיתוח קול.

 עשית צעד אמיץ כאישה שומרת תורה ומצוות להופיע בתוכנית שירה

"קיבלתי היתר מהרב דוד ביגמן לשיר שירי קודש. גם התוכנית עצמה בנויה בצורה המתאימה לי מבחינה הלכתית: בנות נפרד ובנים נפרד. אין קהל באולפן אלא רק השופטים והכל נעשה בהיתר.

איך התמודדת עם הביקורת הציבורית?
"אני מאמינה שתמיד ידברו, ותמיד יגידו, אבל אני יודעת שמבחינת בורא עולם אני מכוסה, וזה מה שחשוב לי"

איך לתכנית הטלוויזיה אייל גולן קורא לך?

"רציתי שיכירו אותי, אני רוצה להתפרנס בכבוד מהמתנה שקיבלתי מבורא עולם, אלא שבמגזר שלנו רוב ההופעות כבר סגורות על שתיים או שלוש זמרות מוכרות, לא בהכרח טובות ממני וכך נחסמה בפני הדרך. חשבתי על משהו שיהווה עבורי פריצת דרך. התייעצתי עם מרדכי בעלי, העליתי את האפשרות להופיע בתכנית. מרדכי בדק היטב ולאחר מכן אמר שמבחינה הלכתית אין בעיה, אם מתקיימים תנאים מסוימים: מראה צנוע, המקום ולשיר שירי קודש".

היא נזעקת מצביעותם של גורמים המגלגלים עיניים בגלל שהעזה להופיע בתכנית הטלוויזיה, למרות ההיתר שקיבלה, שואלת אבגי: "משירת נשים חרב בית המקדש?, לא, משנאת חינם ולשון הרע, לא משירת נשים".

הבית נשרף כליל
אחת הסיבות שהובילו את אבגי להחלטה דרמטית להשתתף בתוכנית, הייתה שריפה שפרצה בביתם לפני כשנתיים, והותירה אותם מחוסרי כל. מרדכי: "הייתה לנו דירה חדשה, וקצר ממזגן חדש שהותקן העלה הכל באש. ניצלנו בנס, אבל איבדנו את כל רכושנו". ציפורה: "מצאתי את עצמי חודש אחרי לידה של תאומים, בלי מברשת שיניים אפילו. לא היה ביטוח לא כלום. הביאו קצת דברים, אבל לא הייתה שום עזרה כספית מאף גורם. השירה זו הייתה המתנה מבורא עולם, אמרתי לעצמי שמזה אני אצא ואפרוץ קדימה. כשהבית נשרף, אף אחד לא הציע עזרה. בית עם חמישה ילדים נשרף אף אחד לא נזעק לסייע. כיום אנחנו עם חובות גדולים, גרים בשכירות ויש לנו עוד חובות מהבית הקודם. לא זו בלבד שאיש לא מצא לנכון לסייע לנו, גם כשאני רוצה לעבוד כדי להביא פרנסה הדלתות נסגרות. בעבר מצאו סיבות ועכשיו נתלים בכך שהופעתי בטלוויזיה. לדוגמה בעזר מציון שהיו לי הופעות קבועות, גם אם לא בשכר בשמים אבל בכל זאת משהו, החליטו לבטל את הופעותיי".

עברו לכתבה המורחבת ב"צפון -1 כרמיאל

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות