fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ממוסקבה לאור עקיבא: רוברט אברמוב מארגן את הכנס הגדול בישראל של העדה הקווקזית

אברמוב (צילום פרטי)

עמותת סטאמגי ישראל למען יהודי קווקז בארץ, מציינת 70 שנים למדינה באירוע גדול ומפואר שיתקיים ב-28.8 בנס הרים ליד ירושלים.

יו"ר העמותה הוא סגן ראש עיריית אור עקיבא לשעבר, רוברט אברמוב. העמותה הוקמה במקור במוסקבה לפני 20 שנה על ידי יהודי, איש עסקים צעיר והיום פילנטרוף ששמו גרמן זכרייב. העמותה ואנשיה פועלים בהתנדבות בשיתוף עם מנהיגים מקומיים וראשי ערים במטרה לסייע בכל מה שקשור ליהדות, עם דגש על יוצאי קווקז.
מאחורי העמותה יש סיפור היסטורי מרתק.

אברמוב (צילום פרטי)
אברמוב (צילום פרטי)

כשברית המועצות קרסה בשנות ה-90 אנשים שם איבדו הכל, היו מוכנים למכור עצמם כדי שיהיה מה לאכול, כפי שמספר אברהמוב. היהודים באזור קווקז חוו את הקושי על בשרם וחיפשו מקום שיוכלו לחיות בו בשלווה יחסית. משפחת זכריה הייתה יהודית מסורתית אבל אב המשפחה היה משכיל, עיתונאי וסופר, הוא נפטר כשגרמן היה בן 7 והוא ואחיו נאלצו לצאת לפרנס את המשפחה, חלק מהם פנו לבאקו , עיר הבירה של אזרבייג'ן החלו להבין את רזי הכלכלה המפותחת ומשם המשיכו למוסקבה הגדולה יותר.

“רוסיה בתוהו ובוהו, הכלכלה והמנהיגות קרסו והיו שם עמים אלימים, כנופיות אלימות, תביני לאיזה חלק ארץ היהודים האלו הגיעו", אומר אברמוב, “ אנשים מתים מרעב ברחובות, ובני משפחת זכרייב הבינו שכדי לשרוד צריך להקים קבוצה, הם אספו כמה יהודים בהנהלתם והחליטו להתאגד יחד ולעשות פעילות מסחרית. הם הביאו תוצרת חקלאית מאזרבייג'ן, בגדים מכל מיני מקומות ומכרו את זה במוסקבה, שם לא היו לאנשים גרביים. גורמים עוינים ומאפיות מקומיות ניסו לפגוע בהם אבל הם לאט לאט הפכו לכמו מדינה קטנה עם מנהיגות, יצרו סביבם מעגלים של יהודים והקימו שם ישות יהודית בלב מוסקבה, ואז גם הקימו את עמותת סטאמגי , מהר מאוד בשלטון הבינו שהיהודים הם המפתח לחזרה לכלכלה, הקימו את כל היהדות מחדש למשל הביאו רבנים שדאגו לשחיטה כשרה וזה משהו שהוא לא ברור מאליו, אפילו מסוכן.

"הגאונות של בני זכריה ושותפיהם, שהם עשו את זה בשקט ידעו לנתב בצורה חכמה עד שהגיעו למצב שהם מקורבים לשלטונות, עד היום יש שם קהילות יהודיות שפורחות עם בתי כנסת מפוארים ופתוחים תחת החסות של פוטין, יהודים מסתובבים חופשי, זה משהו שלא להאמין", אומר אברמוב בהתלהבות.

אברמוב הגיע לאור עקיבא לפני 20 שנה, איתו הגיעו עולים נוספים מקפקז שפוזרו בכל הארץ. לדבריו, חלק מבני העדה הקפקזית הפכו להיות עבריינים, לא רצו ללמוד ולהתגייס לצבא,לכן הוא וכמה חבריו הקימו גוף וולנטרי שנקרא וועד סטודנטים יוצאי קפקז, “היינו מודל לחיקוי, מנהיגי העדה בארץ. בעקבות הפעילות שלנו נפגשנו עם גרמן זכריה לפני 10 שנים והוחלט להקים בישראל שלוחה של סטאמגי.
מטרות העמותה הן לסייע בכל מה שקשור ליהדות כמו קניית תפילין, סיוע לראש הנה ועד ציון יום הניצחון על הנאצים. יש מיקוד מסוים ביוצאי קפקז לכן העמותה משתפת פעולה עם ארגונים נוספים של בני הקהילה בארץ ובעולם ועם משרדי ממשלה.

האירוע של העמותה יתקיים יחל מהשעה 10:00 בנס הרים ליד ירושלים, בשיתוף עם חברת גפן ובנוכחות בני משפחת זכרייב וחברי כנסת. הוא מיועד בעיקר ליוצאי קווקז אבל לא רק, מאות אלפי שקלים הושקעו בו והוא יכלול הפעלות גם עם קק"ל , ריקודים, להקות פולקלור של הקהילה וחלק אמנותי וברכות. ה'תירוץ' הרשמי לאירוע הוא חגיגות 70 למדינה, גם אם קצת באיחור.

“חשובים לנו הסולידריות, החיבור למדינה והקשר היהודי ואת זה אנחנו רוצים חגוג", אומר אברמוב.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות