fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מחריף המאבק על קווי הרכבת לצפון

תאגיד אשכול גליל מערבי יוצא בקריאה לשר התחבורה ישראל כץ: "לא לניתוק הפריפריה מהמרכז".  ראשי רשויות אשכול גליל מערבי פנו במכתב נוסף הקורא לביטול גזירת צמצום הרכבות הישירות מנהריה ועכו לתך אביב ובכוונתם להחריף את המאבק.
רכבת כרמיאל צילום אלכס הובר
רכבת כרמיאל צילום אלכס הובר

תאגיד אשכול גליל מערבי מאגד 12 רשויות מקומיות אזוריות וערי הגליל המערבי יוצא למאבק כנגד החלטת חברת רכבת ישראל לצמצום קווי הרכבת הישירים מהמרכז לערים נהריה ועכו.

בתחילת חודש אוגוסט האחרון שיגרו חברי האשכול מכתב ללשכת שר התחבורה ישראל כץ לא נענו, השבוע, כמעט חודש וחצי אחרי, נשלח מכתב שני הדורש את התערבותו של השר כץ וקורא לו לפעול לשינוי ההחלטה.
המאבק נפתח לאחר הודעתה של רכבת ישראל, כי בעקבות פתיחת קו הרכבת המהיר מת"א לירושלים, יבוצעו שינויים בתנועת הרכבות החל מחודש ספטמבר הקרוב, באופן שיצמצם כמחצית מהרכבות הישירות שבין נהריה ועכו לתל אביב, ובאותם הקווים תידרש החלפת רכבות בתחנות ביניים.
באשכול גליל מערבי מביעים תמיהה על קשירת הדברים יחד: "לא ברור לנו מדוע השקעות בתשתיות הרכבת במרכז, באות על חשבון תושבי הצפון. לא יתכן ששיפור שירות במרכז הארץ יבוא על חשבון תושבי הגליל"  ויתרה מכך על משמעות ההחלטה שתגרום לעשרות אלפי תושבי הגליל העושים שימוש בקו זה באופן יומיומי, לפגיעה משמעותית באורח החיים, עקב הארכת זמן הנסיעה, אובדן שעות עבודה, הגדלת העומס ברכבות הישירות העמוסות לעייפה במילא, ועד לצמצום ההזדמנויות בתחומי התעסוקה, האקדמיה ועוד.
דווקא בימים בהם מדברים כה רבות על הצורך בחיבור הפריפריה למרכז, ועל הצורך הקיומי של מדינת ישראל בפריפריה חזקה ואיתנה כלכלית חברתית, בוחרת רכבת ישראל לזרות חול בעיני תושבי הגליל והצפון כולו ולנתק את אחד מנתיבי התחבורה המשמעותיים באזור.

החלטת הרכבת לצמצום הקווים הישירים מעידה על זלזול בזמן ובאיכות חייהם של התושבים כי הרי באין תחלופה הולמת המצליחה לחבר בין הפריפריה למרכז בצורה יעילה ומהירה, הופכים לקוחותיה של רכבת ישראל הצפוניים ללקוחות שבויים, וניתן להטיל עליהם גזירות באין מפריע.  אין בכוונת ראשי הרשויות של האשכול לתת להחלטה להתממש ואם יהיה צורך יחריף המאבק: "תושבי הגליל אינם אזרחים סוג ב והם זקוקים לתחבורה בדיוק כמו תושבי המרכז. במקום לחזק את הגליל, יגרום מהלך זה להיפך הגמור ויערים קושי נוסף על אזרחים תושבי הגליל וכן לנזק עצום לפיתוח הדמוגרפי, הכלכלי והחברתי של האזור, ולמעשה יגרום להעמקת הניתוק והפערים שבין מרכז הארץ לגליל."
"אנו קוראים לשר התחבורה ולכל העוסקים במלאכה לפעול לשינוי ההחלטה באופן מיידי, לשמר את כמות ותדירות הרכבות הישירות מנהריה ועכו לתל אביב ולמנוע את הפגיעה הקשה בתושבינו".

אין מנוס מרכבת השדרה

ובהמשך למאבק על מנהרת השדרה. עו"ד דביר לנגר מקיבוץ גשר הזיו, החבר בעמותות שלוש השקמים  ממשיך להיאבק על על תוכנית תת"ל 65- הכפלת מסילת החוף והוספת שתי מסילות מהירות (250 קמ"ש) בין חיפה לתל אביב, פרויקט שזכה לשם "מנהרת השדרה". עו"ד לנגר מקדם את הנושא כבר יותר משלוש שנים כדי להבטיח לתושבי הצפון נסיעה מהירה לתל אביב בתוך 28 דקות מתחנת לב המפרץ, ללא עצירות בתחנות חיפה.  לפני מספר ימים הודיע אחיו, נימי לנגר על התמודדותו לראשות המועצה האזורית מטה אשר. עמותת שלוש השקמים שייסד  נימי לנגר שימשה כעותרת הפורמלית שעצרה את פרויקט השיקוע בין בית המכס לבין תחנת חיפה מרכז.

לנגר מסביר: "הוועדה לתשתיות לאומיות טרם בחרה בחלופה כלשהי, ולמעשה הליך בחירת החלופות נכנס לקיפאון מסוים. במידה וחלופת מנהרת שידרה תיבחן בהתאם ל"נוהל פרויקטים לתחבורה", לא יהיה מנוס אלא לאשר את החלופה, שכן מנהרת שידרה מציגה תועלת כלכלית אסטרונומית בעוד ששאר החלופות כולן הינן הפסדיות מבחינת עלות-תועלת. אנחנו כיום מרכזים את המאמצים בלכפות על משרד התחבורה בחינה של כלל החלופות בהתאם לנוהל, וזאת, טרם בחירת חלופה קונקרטית כלשהי".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות